برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بخش زیادی از سیلاب ها توسط بندهای آبخیزداری مهار شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بخش زیادی از سیلاب ها توسط بندهای آبخیزداری مهار شد
ايرنا/ معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري کرمانشاه گفت: در جريان وقوع سيل در بخش هايي از استان، بندهاي آبخيزداري که توسط اين اداره کل ايجاد شده، بخش زيادي از سيلاب ها را مهار و مانع نفوذ به داخل بسياري از شهرها و روستاها شد.
غلامرضا چامه افزود: در جريان سيل اخير توجه کمتري به نقش بندهايي آبخيزداري در مهار سيلاب شد اما در حقيقت اين بندها تاثير فراواني در کنترل و مهار سيل داشتند و اهميت اين بندها در چنين مواقعي مشخص مي شود.
وي اظهار داشت: سالانه حدود 200 ميليون مترمکعب از روان آب هاي استان کرمانشاه توسط اين بندها استحصال و نگهداري مي شود که امسال باتوجه به بارش هاي فراوان شاهد افزايش اين ميزان آب در پشت بندها هستيم.
وي به عنوان نمونه به ايجاد 11 دستگاه بند در جنوب شهر کرمانشاه و در منطقه سراب قنبر اشاره کرد و افزود: اين بندها باعث شدند که آب وارد شهر کرمانشاه نشود.
به گفته او، در استان کرمانشاه حدود 2 هزار دستگاه بند شامل سنگ ملاتي، گابيوني و خاکي وجود دارد که عمده آن سنگ ملاتي است و در مهار سيلاب ها تاثير فراواني داشته است.
وي با بيان اينکه در شهرستان گيلانغرب در فروردين امسال در حدود يک ساعت 46 ميلي متر باران باريد، گفت: اگر بندهاي آبخيزداري نبود، حجم زيادي سيلاب به داخل شهر گيلانغرب نفوذ مي کرد.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمانشاه در ادامه گفت: اکنون سامانه هاي آبگيري با ظرفيت حدود پنج ميليون مترمکعب در استان کرمانشاه توسط اين اداره کل ايجاد شده و سالانه سه تا چهار بار روان آب هاي استان در اين سامانه ها استحصال مي شود.
چامه افزود: بندهاي آبخيزداري علاوه بر جمع آوري روان آب ها، به هدايت آب به داخل سفرهاي زيرزميني نيز کمک مي کند.
جنگل هاي طبيعي استان کرمانشاه حدود 528 هزار و 900 هکتار است، يعني حدود 5.21 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگلهاي کشور را به خود اختصاص داده است.
سرانه جنگل طبيعي در اين استان 26 صدم هکتار، در کشور 2 دهم هکتار و جهاني آن 6 تا هشت دهم هکتار است که بدين ترتيب از نرم کشوري بالاتر و از نرم جهاني استان پايين تر است.
سطح مراتع کرمانشاه نيز يک ميليون و 188 هزار و 400 هکتار است که بدين ترتيب 48 درصد مساحت استان را مرتع تشکيل مي دهد.
مراتع کرمانشاه 1.4 دهم کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده است و سرانه مرتع در استان 6 دهم هکتار است.
استان کرمانشاه با بيش از 24 هزار کيلومتر مربع مساحت داراي 2 ميليون نفر جمعيت با 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
سامانه بارشي قوي که يازدهم و دوازدهم ماه جاري وارد آسمان استان کرمانشاه شد، در 24 ساعت فعاليت سبب بارش شديد و به دنبال آن آبگرفتگي و سيل منجر شد.
مديرکل مديريت بحران استانداري کرمانشاه اعلام کرد که براساس آخرين ارزيابي بعمل آمده و گزارشهاي کارشناسي که به تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي و معاون عمراني استانداري رسيد، خسارت ناشي از سيل اخير و بارش هاي فروردين ماه هزار و 560 ميليارد تومان برآورد شده است.
همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان کرمانشاه را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد : 
آخرين خبر کرمانشاه در تلگرام : 
آخرين خبر کرمانشاه در اينستاگرام :
آخرين خبر کرمانشاه در سروش :
آخرين خبر کرمانشاه در ايتا :
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره