ايمنا/ در ادامه تکميل رينگ حفاظتي شهر اصفهان، کلنگ مجموعه پلها و تقاطع غيرهمسطح نصفجهان به زمين خورد.
ايرج مظفر در آئين آغاز عمليات اجرايي مجموعه پلهاي تقاطع غيرهمسطح نصفجهان که ظهر امروز برگزار شد اظهار کرد: حلقه حفاظتي شهري اصفهان بزرگترين پروژه شهري در تاريخ شهري است که اطلاعات کمي در مورد آن رسانهاي شده است؛ مطالعات اين حلقه از سال 73 تا 79 انجام شده و در سال 79 مصوبه شوراي عالي برنامهريزي استان را گرفته و از طرف استاندار وقت به همه شهرداران مربوطه ابلاغ شده است.
معاون عمران شهري شهرداري اصفهان بيان کرد: تا سال گذشته کار آن در حد مصوبات بود ولي از سال 96 با برنامهريزيهاي صورت گرفته تصميم گرفته شد که اين پروژه بزرگ آغاز شود و باتوجه به اينکه طول آن 78 کيلومتر بوده و 45 کيلومتر آن در شهر اصفهان است، نياز به برنامه ريزي داشت و مابقي آن در شهرهاي ديگر است.
وي تصريح کرد: طبق برنامهريزي و باتوجه به مشکلات در شمال و شمال شرق اصفهان براي ارسال اين حلقه ترافيکي و اينکه تنها نقطهاي که ترافيک سنگين در شهر تحرک دارد، مربوط به شمال شرق اصفهان است و يکي از خطرناکترين نقاط بوده که باتوجه به الويتهاي شهرداري اصفهان بود، اين پروژه کليک خورد؛ شهرداري اصفهان به دور از درگير کردن خودش با شهرداريهاي ديگر، با اقدام موقت در ادامه بلوار فرزانگان و اتصال آن به حلقه منطقه 14 اميدوار است بتواند اين معضل چندين ساله را حل کند.
مظفر عنوان کرد: اين اتفاق سال گذشته رقم خورد و کلنگ 1.5 کيلومتر رينگ در منطقه 14 و چندين کليومتر مسير موقت در اين منطقه ايجاد شود تا اين معضل حل شود؛ از کيلومتر صفر در مسير اردستاني آغاز ميشود که تا اتوبان فرودگاه ادامه پيدا ميکند و از اين جا به طول 7 کيلومتر ادامه پيدا ميکند و سپس وارد منطقه دولتآباد ميشود و سپس از گذشت از پشت ورزشگاه به جاده معلم ميخورد و سپس در مناطق ديگر ادامه پيدا ميکند.
معاون عمران شهري شهرداري اصفهان ادامه داد: حدود 33 تقاطع غيرهمسطح بزرگ در اين پروژه وجود دارد و عرض حلقه حفاظتي 76 متر خواهد بود و باتوجه به عبور از محلات ميتواند از زيرگذر يا روگذر عبور کند و به مرور نقشههاي اجرايي آن ابلاغ ميشود که ما هم در معاونت عمران پيگير ساخت آن خواهيم بود.
وي اذعان کرد: استاندار و اداره کل راه و شهرسازي هم بايد همکاري لازم را در ارائه مجوزات کار انجام شود و پيشبيني ميشود که 5 ساله اين پروژه انجام شود ولي عمده اين پروژه در محلهايي است که نيازمند همکاري بين شهرستاني است و استانداري ميتواند نقش موثري داشته باشد؛ همچنين بخشي از اين پروژه از زمينهاي ارتش عبور ميکند.
مظفر بيان کرد: اين حلقه به رينگ سوم کمک ميکند که خيلي زودتر از موعد ظرفيت آن پر شده است و همچنين ميتواند محدوده توسعه شهري را مشخص کند.
معاون عمران شهري شهرداري اصفهان در مورد پروژه مجموعه پلها و تقاطع غيرهمسطح نصفجهان، خاطر نشان کرد: 260 هزار متر مربع که 170 هزار مترمربع آزادسازي داشته است؛ تقاطع در 4 سطح اجرا ميشود و تمامي حرکات اين پروژه بصورت غير همسطح انجام شود و در چهار سطح -7، همسطح و +7 و +14 خواهد بود.
وي در پايان اظهار کرد: از ويژگيهاي اين پروژه نسبت به ساير پروژههاي مشابه، طرح معماري خاصي براي آن انجام شده است و به عنوان يکي از دروازههاي مهم شهر اجرا خواهد شد.
رينگ حفاظتي محدوده توسعه شهري را مشخص ميکند
فتحاله معين رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان اظهار کرد: پيش از اين مشکل اصفهان کمربندي شمال-جنوب بوده است و باتوجه به موقعيت جغرافيايي شهر اصفهان دستيابي به اين امر به طور کامل ميسر نشده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: اقداماتي هم انجام شده ولي هنوز به صورت کامل به اهداف آن دست پيدا نکردهايم؛ در گذشته خودروها براي عبور از شمال به جنوب از خيابان خرم عبور ميکردند که هميشه ترافيک سنگيني دارد و اکنون نياز به پروژههاي ديگر در اين محور هست.
وي با بيان اينکه يکي از اهداف حلقه حفاظتي بستن حد توسعه شهري است، ادامه داد: با پروژهاي که روي اين گذر انجام شد، باعث کاهش ترافيک ميشود و امروز هم لازم است که براي اين پروژه به مسائل مربوط به ترافيک دقت لازم داشته باشيم.
معين بيان کرد: يکي از هزينههاي هرساله که به ما متحمل ميشود، عبور خودروهاي سنگين از پلهاي داخل شهري است که هزينه نگهداري پلها را بالا ميبرد و نشان ميدهد که باتوجه به توسعه شهري مسيرهاي موجود جوابگو نبوده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان عنوان کرد: استان اصفهان جز استانهاي نخست در ميزان حمل بار و مسافر هستيم و ميزان حمل بار اصفهان به اندازه استاني مثل هرمزگان است که مبادي ورودي بار به کشور است؛ همانطور که خوراسگان و رهنان به اصفهان اضافه شده است، شهرهاي ديگري هم تقاضا براي پيوستن به شهر اصفهان است ولي طراحي براي رفع مشکل بايد به صورت منطقهاي باشد.
وي تصريح کرد: آنچه که از اين پروژه در محدوده شهر اصفهان است، شهردار و شوراي شهر اصفهان مصمم هستند که کار با سرعت و کيفيت مطلوب پيگيري شود؛ شهردار اصفهان با مشکل قرار گرفتن بخشهاي از اين پروژه در محدوده فرمانداري بخشهاي ديگر مواجه است و براي انجام اين پروژه در اين منطقه نياز به همکاري و همياري استانداري و همه دستگاهها هستيم.
معين گفت: شهرداري اصفهان به هر شکلي آماده همکاري با بنياد مستضعفان هستيم و يکي از بازوان ما در ساختن شهري است و اميد است با احداث اين رينگ عامل تغيير مستقيم در محدوده خوراسگان شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان در پايان اذعان کرد: در گذشته براي اين پروژه کاري انجام نشده است و به جز چند قطعه زمين در منطقه 12 که تملک شده، مابقي اقدامات در دوره جديد مديريت شهري بوده است و اين پروژه يکي از پروژههاي حياتي براي شهر اصفهان است که اميد است زودتر به پايان برسد.
کيفيسازي عامل تاخير 2 ساله شروع پروژه
شيرين طغياني در ادامه اظهار کرد: سال 98 يکي از سالهاي ويژه براي شهروندان اصفهاني خواهد بود و باز شدن آب زايندهرود به عنوان يکي از هويتهاي شهري اصفهان شاهد اين ادعاست.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان افزود: در دوره پنجم شوراي شهر از مهمترين دستورها توجه به پروژههاي کلان در سطح شهر اصفهان و پروژههاي خرد در محلات از دو محور مورد توجه ما بود است و امروز شاهد کلنگزني يکي از کلان پروژههاي شهري اصفهان هستيم که علاوه بر ترافيکي اين پروژه، رويکرد معماري به آن داريم.
وي بيان کرد: منطقه 15 در مسير توسعه اصفهان کمتر برخوردار بوده است و در زماني که در کنار شهر اصفهان بوده، بيشتر مضرات کنار کلان شهر را داشته باشد و در اين مدت که به شهر اصفهان الحاق شده، تغييرات قابل توجه بوده است.
طغياني خاطر نشان کرد: يکي از رويکردهاي ما توجه به مناطق به غير از مناطق مرکزي شهر اصفهان بوده و امروز هم يکي از کلان پروژه ها در اين منطقه آغاز مي شود.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان عنوان کرد: مديريت شهري بايد متمرکز شود که پيش از اين گسترش پيدا نکند و اين حلقه حفاظتي ميتواند اين نقش را داشته باشد؛ کيفيسازي از محورهاي مهم ما بوده است و اگر اين پروژه بعد از 2 سال آغاز ميشود، به علت همين مورد بوده است.
وي اذعان کرد: اينکه شهرداري اين پروژه را آغاز ميکند جسارت شهرداري را نشان ميدهد و باتوجه به تلاش شهرداري بودجه 97 به صورت قابل توجهي محقق شد که در بين کلانشهرها ميزان قابل توجهي بود.
بازار