ایرنا/نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح مطالعه و احداث قطار تبریز- اهر گفت: با احداث این خط آهن، اهر به راه‌آهن سراسری می پیوندد.
بیت‌الله عبدالهی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و طرح‌های توجیهی ارائه شده به وزارت راه و شهرسازی و همچنین بررسی و مطالعه کارشناسی از سوی این وزارتخانه، وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به معاون رئیس و رئیس سازمان برنامه و بودجه موافقت اجرای طرح مطالعه و احداث قطار تبریز به اهر را اعلام کرد.
وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که محور اهر – تبریز با متوسط ترافیک روزانه 25 هزار وسیله نقلیه دارای تصادفات جرحی و فوتی بوده و نظر به اینکه حدود 90 درصد ترافیک این محور وسایل نقلیه سبک است، ایجاد یک مد ریلی مسافری در این مسیر موجب ارتقای ایمنی و رضایت‌ مندی اجتماعی می شود.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی در این نامه موافقت خود را با ایجاد طرح احداث قطار حومه تبریز - اهر با مشارکت بخش خصوصی در لایحه بودجه سال 1398 اعلام کرده است.
عبداللهی اجرای این پروژه را به علت موقعیت ویژه منطقه ارسباران و شاهراه ارتباطی به مناطق گردشگری و همجواری با سایر استان‌ها و مناطق مرزی یک ضرورت دانست و افزود: تمام تلاش خود را در راستای تحقق این امر که یکی از نیازهای اساسی و از شاخص های مهم توسعه منطقه است، به کار می گیرم.
اداره کل راه‌آهن آذربایجان در سال ۱۲۹۱ شمسی به عنوان اولین راه آهن رسمی کشور فعالیت خود را آغاز نمود و در سال۱۳۳۶ با تبدیل عرض خطوط از ۱۵۲۴ میلی متر به ۱۴۳۵ میلی متر (بین‌المللی) به راه‌آهن سراسری کشور متصل شد و عملیات اجرایی احداث خطوط راه‌آهن شرفخانه – رازی ازسال ۱۳۴۷ آغاز و با احداث پل قطور در سال ۱۳۴۷ توسط دو شرکت ایرانی ( رانکین ) و شرکت اتریشی (پور) بر روی دره قطور ، در سال ۱۳۵۰ ارتباط راه‌ آهن سراسری ایران از طریق راه‌ آهن ترکیه با کشورهای اروپایی برقرار شد.
طول خطوط اصلی راه آهن این منطقه از 468 کیلومتر در سال 1357 با 96 درصد رشد به 720 کیلومتر افزایش پیدا کرده است.
راه آهن منطقه آذربایجان به دلیل امکان ارتباط با سایر کشورهای همجوار از نقش و اهمیت بالایی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور برخوردار است.
طول خطوط تجاری و صنعتی راه آهن آذربایجان از 36.2 کیلومتر در سال 1357 به 81 کیلومتر در سال 1396 افزایش پیدا کرده است که حاکی از 2.5 برابر شدن طول این خطوط نسبت به قبل از انقلاب است.
در این مدت تعداد لوکوموتیوها نیز از 21 رام به 25 رام افزایش یافته و در سال گذشته 651 کیلومتر از خطوط موجود بهسازی شده است.
راه‌ آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌ آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و 100 کیلومتر می رسد.



همراهان عزیز ، آخرین اخبار استان آذربایجان شرقی را به صورت لحظه ای و فراجناحی در بسترهای زیر دنبال کنید :
آخرین خبر آذربایجان شرقی در تلگرام :
http://t.me/joinchat/AAAAAEKyqyHIYXfblD-xfQ
آخرین خبر آذربایجان شرقی در سروش :
http://sapp.ir/Eazerbaijan.Online

آخرین خبر آذربایجان شرقی در ایتا :
http://eitaa.com/joinchat/157286400C8c8e888eaf

آپديت جديد تو راهه
coming soon آگهی