نماد آخرین خبر

وضعیت نامناسب فضا‌های پشتیبان خطوط مترو

منبع
مهر
بروزرسانی
 وضعیت نامناسب فضا‌های پشتیبان خطوط مترو
مهر/دبير کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران گفت:صحبت کردن از خطوط جديد مترو درحاليکه فضا‌ها وامکانات پشتيبان خطوط فعلي در وضعيت مناسبي نيستند، نشان از عدم درک صحيح و اصولي از شبکه مترواست. محمد علي کروني با بيان اينکه قطار مترو تهران با مديريت فعلي حمل و نقل شهر تهران به مقصد مطلوبي نخواهد رسيد گفت: صحبت کردن از خطوط جديد مترو درحاليکه فضا‌ها و امکانات پشتيبان خطوط فعلي در وضعيت مناسبي نيستند، نشان از عدم درک صحيح و اصولي از شبکه مترو تهران و صرفاً دنبال کردن اقدامات نمايشي و بي حاصل براي توسعه حمل و نقل عمومي شهر تهران است. وي ادامه داد: يکي از اجزاي خطوط مترو، پايانه‌ها هستند که هدف اصلي از احداث پايانه‌ها، انتقال قطار‌ها به آن‌ها به منظور تعميرات اساسي، تعميرات دوره‌اي و يا بازديد‌هاي کوتاه مدت و روتين است. همچنين در ساعاتي که بهره برداري از خط صورت نمي‌پذيرد يا فواصل حرکت قطار‌ها افزايش مي‌يابد، قطار‌ها در اين فضا‌ها توقف مي‌کند تا بتوانند به طور خاص در ساعات اوج، تعداد متناسبي قطار را به داخل خط بفرستند. دبير کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران اضافه کرد: در خصوص شبکه متروي تهران، خط يک از پايانه فتح آباد و خط ۲ از پايانه‌هاي دردشت و صادقيه استفاده مي‌کند که اين پايانه‌ها تا حد قابل قبولي نياز‌هاي اين دو خط را با شرايط و هدوي فعلي مرتفع مي‌کند. اما خط ۳ متروي تهران علي رغم اينکه چندين سال است مورد بهره برداري قرار گرفته، فاقد يک پايانه جهت ارائه سرويس‌هاي لازم است و براي سرويس دهي به قطارها، از امکانات ساير خطوط استفاده مي‌شود که اين امر ضمن محدود کردن امکانات، امکان کاهش سرفاصله قطار‌ها را نيز به طرز قابل توجهي محدود مي‌کند. طراحي و عمليات اوليه پايانه خط ۳ در محدوده آزادگان در اواخر دهه ۸۰ آغاز شد، اما به دليل عدم تکميل استملاک‌هاي لازم و عدم انتخاب پيمانکار اجرايي و عدم تصميم گيري صحيح، عملاً مي‌توان گفت: تا کنون هيچ اقدام مؤثري در اين خصوص صورت نپذيرفته است. کروني با بيان اينکه در ارتباط با خط ۴ مترو نيز علي رغم اينکه زمين پارکينگ اکباتان و پايانه افسريه در اوايل دهه ۸۰ استملاک شده و بخشي از عمليات اجرايي نيز در سال‌هاي گذشته صورت گرفته به دليل توجه به ساير امور در حوزه حمل و نقل، عدم پيگيري کار‌ها و عدم توجه به اموري از اين قبيل که لازمه سرويس دهي و ايمني مطلوب خطوط مي‌باشند، تا کنون امکان بهره برداري مناسب از اين فضا‌ها فراهم نيامده است گفت: خطوط ۶ و ۷ نيز که بخش‌هايي از آن‌ها در حال بهره برداري است فاقد پايانه‌هاي لازم است. وي تاکيد کرد: عليرغم راه اندازي خطوط مترو، فضا‌هاي پشتيبان و لازمه بهره برداري و ايمني مناسب آن‌ها که پايانه‌ها از جمله اين فضا‌ها هستند، مورد بهره برداري قرار نگرفته است که نياز است پيش از صحبت از شروع هرگونه عمليات اجرايي در خطوط جديد، در برنامه ريزي فني و مالي اين امور و متعاقباً اجرايي کردن پايانه‌ها، پارکينگ‌ها، تونل‌هاي شانت، پله‌هاي فرار، ورودي‌ها و آسانسورها، هواساز‌هاي ايستگاه‌ها، هواکش‌هاي ميان تونلي، سيستم اعلام و اطفاي حريق و … به عنوان فضا‌ها و امکانات پشتيبان خطوط فعلي مترو تسريع صورت پذيرد. در اين صورت مي‌توان اميدوار بود که با انجام يک برنامه ريزي منسجم و هدفمند و با هزينه‌اي بسيار کمتر از احداث خطوط جديد، ضمن افزايش ايمني، اتکا پذيري و کارايي خطوط فعلي مترو، ظرفيت اين خطوط به ظرفيت کامل آن‌ها که بيشتر از دو برابر ظرفيت فعلي است ارتقا يابد. کروني در ادامه با اشاره وعده انجام نشده در خصوص ورود ماهيانه يک قطار به مترو نيز توضيح داد: در خصوص ۷۰ دستگاه واگن که از دوره قبل مديريت شهري سفارش داده شده بود و هنوز ۱۵ درصد تجهيزات قطار‌ها در گمرک خاک مي‌خورد، پس از سپري شدن حدود ۴ ماه از ترخيص نخستين محموله، هنوز حتي يک رام قطار نيز به شبکه اضافه نشده که نشان از بي برنامگي و عدم توجه کامل و جدي معاونت حمل و نقل به مترو و زيرساخت‌هاي حمل و نقل عمومي انبوه بر شهر تهران دارد. همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان تهران را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد : آخرين خبر تهران در تلگرام : https://t.me/joinchat/AAAAAEL87VCgty_dN5BJCQ آخرين خبر تهران در اينستاگرام : https://instagram.com/tehran_today_ آخرين خبر تهران در سروش : http://sapp.ir/Tehranakhbar آخرين خبر تهران در ايتا : http://eitaa.com/joinchat/133431296C42fac08651
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره