نماد آخرین خبر

عدم استفاده از ظرفیت متروی تهران جفا به کشور است

منبع
مهر
بروزرسانی
عدم استفاده از ظرفیت متروی تهران جفا به کشور است
مهر/معاون اول رئيس جمهور گفت: استفاده کامل نکردن از ظرفيت متروي تهران جفا به تهران و کشور است. اسحاق جهانگيري صبح امروز (دوشنبه) پس از بازديد از کارخانه واگن سازي تهران در جلسه اي که با حضور وزير صمت، رئيس شوراي شهر، شهردار و استاندار تهران به منظور بررسي راههاي کمک دولت به توسعه فعاليتهاي اين کارخانه و توسعه قطار شهري، برگزار شده بود، گفت: درست است که با شرايط تحريم مواجه هستيم اما هنر مديريت اين است که از دل محدوديت ها فرصت خلق کند. وي با اشاره به اينکه فرصت هاي زيادي در کشور داريم که اگر به درستي از آنها استفاده کنيم مي توانيم از دل همين شرايط سخت کارهاي ماندگاري براي کشور انجام دهيم، افزود: امروز توانمندي هاي خوبي در کشور شکل گرفته است و شاهکارهاي مهندسي در گوشه و کنار اين سرزمين قابل مشاهده است و کوچک انگاشتن يا ناديده گرفتن آنها ظلم به کشور است. معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: در شرايط جنگ اقتصادي و فشار همه جانبه دشمن نبايد مسئولاني را که به دنبال بهره گيري حداکثري از توانمندي هاي داخل کشور هستند علاوه بر مقابله با دشمن خارجي، در جبهه هاي مختلف داخلي نيز درگير کنيم و فضا را براي ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامني کاري برايشان ايجاد کنيم. جهانگيري ادامه داد: امروز وزير نفت و کارکنان اين وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادي تمام عيار قرار دارند و بايد براي تلاش هايشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتي يک بشکه بيشتر نفت توليد و صادر کنند. وي با بيان اينکه بايد فضا را براي فعاليت هاي سازنده در مسير مقابله با تحريم ها آرام و امن کنيم، تصريح کرد: يا بايد در برابر مردم و ملت ايران سر تعظيم فرود بياوريم تا همه ظرفيت ها را در جبهه مقابله با جنگ اقتصادي پاي کار بياوريم يا اينکه در برابر دشمنان سر تعظيم فرود بياوريم. هر عقل سليمي تأييد مي کند که کار منطقي تعظيم و تکريم در برابر مردم خودمان است. معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه توانمندي هاي عبور از شرايط سخت اقتصادي در کشور قابل توجه است خاطرنشان کرد: امروز بايد عبور از اين شرايط دغدغه همه ما باشد و صرف حرف و گفتن کمکي به کشور نمي کند. اينکه بگوييم ۹۰۰ هزار ميليارد تومان يارانه پنهان در کشور داريم کافي نيست و بايد در عمل چاره اي بينديشيم تا اين يارانه ها که طبقات مرفه بيشتر از آن بهره مند مي شود، نصيب طبقات محروم جامعه شود. جهانگيري ادامه داد: امروز هر تصميمي براي مقابله با شرايط سخت اقتصادي گرفته مي شود بايد با حمايت همگاني اجرا شود نه اينکه در مسير اجراي آن اخلال شود يا حتي همانطور که بعضاً مشاهده کرده ايم در مسير اتخاذ اين تصميمات اخلال ايجاد شود يا مشکل تراشي شود. مي شود از دل همين شرايط سخت نيازمندي هاي توسعه کشور و معيشت بهتر مردم را تأمين کرد. وي با بيان اينکه توليد و اشتغال دو مسأله اصلي و اساسي امروز کشور هستند، گفت: برنامه هايي براي رونق توليد از سوي بخش هاي مختلف ارائه شده است اما آنچه تعيين کننده است تمرکز روي حوزه هايي است که پيشران توليد هستند و يکي از مهمترين اين حوزه ها عرصه توليدات و صادرات غيرنفتي است. بايد به جاي مانع تراشي بر سر راه صادرات غيرنفتي موانع را برطرف کرده و به شناسايي و ورود به بازارها از سوي توليد کنندگان کشورمان کمک بکنيم. معاون اول رئيس جمهور اضافه کرد: شوراي عالي صادرات بايد فعال شود و وزير صمت بر موضوع تسهيل صادرات غيرنفتي تمرکز کند تا موانع پيش روي صادرات غيرنفتي برطرف شود. مسکن نيز يکي ديگر از حوزه هاي پيشران توليد است که مزيت بزرگ آن اين است که هيچ وابستگي و نيازي به خارج از کشور ندارد و از سوي ديگر حداقل ۱۲۰ رشته صنعتي با رونق ساخت و ساز مسکن فعال مي شوند. جهانگيري اظهار داشت: حمل و نقل عمومي نيز از جمله حوزه هاي پيشران توليد است که نوسازي و توسعه آن ده ها مشکل کشور را از جمله مصرف بالاي سوخت و آلودگي هوا را حل مي کند، اگر کاميون هاي فرسوده فعلي کشور نوسازي شوند مي توانيم حدود نيمي از توليد فعلي بنزين و گازوئيل کشور را صادر کنيم. وي در ادامه سخنانش تصريح کرد: يکي ديگر از محورهاي مهم مورد توجه دولت هاي يازدهم و دوازدهم درعرصه حمل و نقل عمومي توسعه ريلي بوده است که خوب هم پيش رفته است و امروز تعداد زيادي از استان هاي کشور به شبکه ريلي سراسري متصل شده اند. حمل و نقل عمومي حومه اي نيز مورد توجه جدي دولت قرار دارد و توسعه قطار شهري در تهران و هشت کلانشهر ديگر نيز از موضوعات مورد توجه در دولت هاي يازدهم و دوازدهم بوده که در حد توان به حل مشکلات و توسعه آنها کمک شده است. معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه جمعيت ده ميليوني تهران موضوعي است که حتي در صورت جدي شدن موضوع انتقال پايتخت نمي توان از آن چشم پوشي کرد، خاطرنشان کرد: توسعه قطار شهري در کلانشهرها و به خصوص تهران به طورخاص مورد توجه دولت بوده است و پس از برجام يکي از موضوعات اولويت دار براي جذب منابع خارجي قلمداد شد. جهانگيري با بيان اينکه استفاده کامل نکردن از ظرفيت متروي تهران جفا به تهران و کشور است، افزود: بنده نسبت به اينکه روند استفاده از دو ميليارد يورو فاينانس تخصيص داده شده براي متروي تهران طولاني شده است گلايه دارم و اين گلايه وقتي جدي تر مي شود که مي بينيم امروز فضا براي استفاده از اين ظرفيت فاينانس محدودتر هم شده است. وي با خطاب قرار دادن مديران کارخانه واگن سازي تهرا ن گفت: برنامه جامعي تهيه و ارائه کنيد که در آن مشخص شده باشد براي استفاده حداکثري از ظرفيت خطوط فعلي مترو تهران چه ميزان سرمايه گذاري لازم است و پيشنهاد ات اجرايي را نيز در آن لحاظ کنيد. دولت مجوزي صادر کرده که بر اساس آن شهرداري مي تواند به ميزان ۵۰ ميليارد تومان از بدهي سازمان هاي مختلف به دولت براي پيشبرد برنامه هاي خود استفاده کند که مي توانيد اين موضوع را نيز در آن برنامه جامع مورد توجه قرار دهيد. معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه مجموعه هايي مثل کارخانه واگن سازي تهران براي آينده بلندمدت مي توانند مورد استفاده قرار گيرند، تصريح کرد: با توجه به ظرفيت هاي بزرگ توسعه قطارهاي شهري و حمل و نقل ريلي در کشورمان و نيز بازار بزرگ کشورهاي همسايه آينده روشني پيش روي اين صنعت قرار دارد و بايد با توجه بيش از پيش به توان داخل، اين صنعت را توسعه دهيم. جهانگيري گفت: دولت به سهم خود به ترخيص واگن هاي مترو و نيز دريافت سفارش هاي جديد در کارخانه هايي مثل واگن سازي تهران کمک خواهد کرد و از توسعه قطار شهري در سيستم هاي حمل و نقل عمومي تهران و کلانشهرها نيز حمايت خواهد کرد. وزارت صمت نيز بايد از اين فعاليت ها حمايت کند و پيشنهاد مي کنم گزارش تلاش هاي خودتان را به مردم ارائه کنيد و مطمئن باشيد که دولت حتماً شهرداري تهران و ديگر شهرها را در مسير خدمت رساني به مردم تنها نخواهد گذاشت. رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين جلسه با بيان اينکه تا سال ۱۴۰۰ حداقل به ۴۰ هزار دستگاه واگن جديد نياز داريم گفت: بايد نظام بانکي به طور کامل پاي کار آمده و همه ظرفيت هاي کشور بسيج شوند تا از عرصه هايي مثل صنعت ساخت واگن براي رونق توليد بيشترين بهره را ببريم. محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران نيز در سخناني با تشکر از دکتر جهانگيري که در زمان تصدي خود در وزارت صنايع و معادن در دولت اصلاحات مجوز اوليه ساخت کارخانه واگن سازي تهران را صادر کرد اظهار داشت: اگر دولت از چنين مجموعه هايي حمايت کند ظرفيت براي افزايش توليد و تبديل کارخانه هايي مثل واگن سازي تهران به يک برند ملي وجود دارد. پيروز حناچي شهردار تهران نيز در اين نشست گفت: افزايش کيفيت زندگي در کلانشهرها در گرو توسعه حمل و نقل عمومي است. سرمايه گذاري در واگن سازي کاملاً موجه است چرا که ظرفيت زيادي براي توسعه مترو در تهران و ديگر کلانشهرها وجود دارد. همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان تهران را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد : آخرين خبر تهران در تلگرام : https://t.me/joinchat/AAAAAEL87VCgty_dN5BJCQ آخرين خبر تهران در اينستاگرام : https://instagram.com/tehran_today_ آخرين خبر تهران در سروش : http://sapp.ir/Tehranakhbar آخرين خبر تهران در ايتا : http://eitaa.com/joinchat/133431296C42fac08651
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره