ماجرای پیاده کردن 6 مسافر پرواز همدان- مشهد چه بود؟
ايسنا/چند روز گذشته مطلع شديم که شرکت هواپيمايي قشم اير 6 نفر از مسافران پرواز همدان- مشهد را پياده و بارهاي مسافران را تخليه کرده است. مديرکل فرودگاه همدان درباره علت اين ماجرا با اشاره به اينکه پرواز در فرودگاهها براساس دو نوع سيستم آب وهوايي و ارتفاع از سطح دريا انجام ميگيرد، اظهار کرد: بعد از فرودگاه شهرکرد به عنوان بام ايران و با ارتفاع 3800 متر از سطح دريا، ارتفاع فرودگاه همدان از سطح دريا 3750 متر است اين در حاليست که ارتفاع اغلب فرودگاه هاي کشور همچون بندرعباس، اهواز، آبادان، کيش و قشم نسبت به دريا صفر است و محدوديتي در پرواز ندارند. سهراب کلوندي با بيان اينکه علاوه بر ارتفاع، هر چه درجه حرارت هوا بالا مي رود بايد از وزن هواپيما کاسته شود، عنوان کرد: به تازگي در همدان شاهد افزايش 2-3 درجهاي دماي هوا و رسيدن آن به 37 درجه سانتيگراد بوديم که در تاريخ همدان بي سابقه بوده بنابراين مجبور به پياده کردن 6 نفر از مسافران پرواز همدان- مشهد با پرواز شرکت هواپيمايي قشم اير و تخليه 2 تن بار مسافران شديم. وي با بيان اينکه دو ماه پيش نيز دماي هواي همدان 36 درجهاي شد و مجبور به پياده کردن 20 مسافر شديم، در پاسخ به اينکه آيا نمي توان براساس پيش بيني هواشناسي بليط ها را فروخت تا حذف مسافران از پرواز صورت نگيرد؟ اظهار کرد: براساس پيش بيني هواشناسي نميتوانيم بليط فروشي محدود داشته باشيم هر چند ما يک هفته قبل از پرواز بليط ها را مي فروشيم و به ناچار از قانون حذف مسافر استفاده مي کنيم. کلوندي عنوان کرد: طبق قانون در صورت افزايش درجه حرارت فرودگاه مي تواند 20 نفر از مسافران هواپيما را از انتهاي ليست حذف کند اما ما به جاي اينکار بارها را تخليه و تنها 6 نفر از مسافران را پياده و با ماشين راهي تهران کرديم تا از آنجا عازم مشهد شوند. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينکه در حال حاضر پرواز همدان- تهران به علت عدم استقبال لغو شده اما با پيگيريهاي استاندار قرار است بعد از ايام حج، پروازهاي عتبات برقرار شود، اعلام کرد: از سوم تا نهم مرداد عمليات رفت حجاج از فرودگاه همدان انجام مي گيرد. مديرکل فرودگاه همدان ادامه داد: 4 هزار و 769 نفر از زائران استان همدان و کردستان در قالب 38 کاروان و 38 پرواز رفت و برگشت از فرودگاه همدان به سرزمين وحي اعزام خواهند شد. وي در پايان با بيان اينکه پروازهاي حج هيچ هزينهاي به همدان تحميل نمي کند، اظهار کرد: تمام هزينه هاي بليط رفت و برگشت زوار بر عهده شرکت هواپيمايي بوده و هيچ هزينه اي به همدان تحميل نمي شود. محققان طي انجام يک پژوهش جديد دريافتند که علت اينکه هواپيماها در هواي گرم و مرطوب قادر به پرواز نيستند، رطوبت يا گرماي زياد هوا نيست بلکه چگالي هوا است به طوريکه هرچه هوا گرم تر باشد، تراکم آن کمتر شده و همين امر کار را براي پرواز هواپيماها به ويژه جتهاي کوچک سخت ميکند به همين علت بسياري از هواپيماها زمين گير شده و به پرواز در نميآيند. هواپيماها براي به پرواز در آمدن و ماندن در آسمان نياز به يک پيشرانش داشته و هوايي که در زير بالهاي هواپيما به حرکت در ميآيد، همين نقش را ايفا ميکند. علت پرواز هواپيماها و ماندن آنها در هوا، حرکت هوا در زير بالهاي آنها است بنابراين وقتي هوا گرم ميشود، انبساط يافته و مولکولهاي کمتري در زير بال هواپيما وجود خواهد داشت. وقتي که اين نيرو يا پيشرانش کم باشد، نياز به موارد ديگري مانند طي کردن مسافت زياد بر روي باند فرودگاه به هنگام پرواز، مسافت زياد براي فرود و سرعت بالا براي فرود نيز افزايش يافته و روي هم رفته کار را براي پرواز هواپيما سخت ميکند همچنين درجه حرارت بالا به اين معناست که هواپيما بايد در ارتفاع کمتري پرواز کند. براي جبران اين مشکلات هواپيما به نيروي پيشبرنده بيشتر و بالهاي بزرگتري نياز خواهد داشت و احتمالا گير کردن جتهاي کوچک که قدرت پيشرانش کمتري دارند، در گرما و حرارت بيشتر خواهد شد. در فرودگاه بينالمللي دبي و ديگر فرودگاههاي اين منطقه که به آب و هواي گرم عادت دارند، بسياري از پروازها( اما نه همه) براي غلبه بر مشکل گرما در شب و صبح زود انجام ميشود. آنها همچنين براي پروازهاي طولاني مدت خود به استفاده از هواپيماهاي بزرگتر که که در گرماي زياد داراي محدوديت نيستند تمايل دارند. شرکتهاي هواپيمايي براي غلبه بر مشکل گرما ميتوانند با فروش بليط کمتر و خالي ماندن صندليهاي هواپيما و کمتر شدن بار مسافران به سبکتر شدن وزن آن کمک کنند. اين يک تاکتيک است که شرکتهاي هواپيمايي آمريکايي در فينيکس از آن استفاده ميکنند. آنها همچنين مي توانند مخزن سوخت خود را به طور کامل پر نکنند و سپس در جايي خنکتر شروع به سوختگيري مجدد کنند.