تلفات جادهای گونههای حیات وحش در حال افزایش است
ايسنا/ مديرکل حفاظت محيط زيست البرز گفت: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجراي پروژههاي راه و جاده سازي نيستيم ولي اين توسعه نبايد به قيمت تخريب محيط زيست تمام شود. فردين حکيمي در حاشيه بازديد از اجراي طرح آموزش محيط زيست، ويژه مربيان پيش دبستاني که امروز دوشنبه 11 شهريور در دبستان نرجس ناحيه 1 برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طي چند روز گذشته شاهد مرگ تعدادي از قزل آلاهاي خال قرمز رودخانه کرج به دليل آلودگي آب بوديم. وي ادامه داد: بخشي از اين آلودگي به واسطه ورود سيمان مورد استفاده براي مقاوم سازي پايه پلي که در مسير اين بزرگراه قرار دارد، به آب بوده است. وي افزود: براي يافتن علت دقيق مرگ قزل آلاهاي اين رودخانه در حال بررسي هستيم تا مشخص شود آيا اين مرگ به واسطه آلودگي ناشي از ورود سيمان به آب بوده يا خير. اين مسئول توضيح داد: تعداد دقيق تلفات مشخص نيست ولي هم در بالا دست رودخانه و هم پايين دست شاهد مرگ تعدادي از قزل آلاهاي خال قرمز بوده ايم. حکيمي تصريح کرد: يکي از مشکلات مهم ما همين پروژههاي عمراني شامل جاده سازي و... است که در فرايند اجراي آنها الزامات محيط زيستي رعايت نميشود. وي با اشاره به تدوين اصول 40 گانه محيط زيست گفت: اين اصول سال گذشته از سوي سازمان محيط زيست به وزارت راه ابلاغ شد که طبق اين اصول پيمانکاران در فرايند اجراي پروژههاي عمراني موظف به رعايت اصول زيست محيطي شدهاند. حکيمي ابراز کرد: متاسفانه بسياري از پروژههاي عمراني طي سالهاي گذشته شروع شدهاند و زيرساختهاي زيست محيطي لازم براي آنها لحاظ نشده است. مديرکل محيط زيست البرز افزود: پروژههاي عمراني در حال انجام مدام پايش ميشوند و گاها برخي پيمانکاران خاطي به مراجع قضايي معرفي ميشوند. وي ادامه داد: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجراي پروژههاي راه و جاده سازي نيستيم ولي اين توسعه نبايد به قيمت تخريب محيط زيست تمام شود. اين مسئول با بيان اينکه بسياري از پروژههاي عمراني از جمله بزرگراهها باعث به هم خوردن زيست بوم منطقه ميشود، گفت: متاسفانه مطالعات زيست محيطي براي بسياري از اين پروژهها انجام نشده که دود آن به چشم حيات وحش و طبيعت ميرود. وي افزود: وقتي پروژهها از داخل زيستگاههاي حيات وحش عبور ميکنند، حتما بايد زيرگذر و روگذري براي عبور حيات وحش داشته باشند و در مسير هم تابلوها و علايم هشداردهنده در خصوص تردد حيوانات نصب شده باشد. حکيمي خاطرنشان کرد: متاسفانه اين اصول در بسياري از پروژهها ناديده گرفته ميشود و همين امر باعث شده هر سال تعداد تلفات گونههاي جانوري استان که بعضي از آنها جزو گونههاي نادر به شمار مي آيند افزايش يابد. وي اضافه کرد: وقتي علايم هشداري نباشد و وقتي به واسطه پروژهها جلوي مسير عادي تردد حيات وحش را ميگيريم، حيوانات ناچارند از وسط جاده عبور کنند که اين باعث برخورد خودروها با آنها ميشود. وي اضافه کرد: آمار تلفات جادهاي گونههاي حيات وحش بر اثر تصادف با خودروها در حال افزايش است به همين دليل از پيمانکاران درخواست ميشود نسبت به نصب علايم هشدار دهنده در خصوص عبور حيات وحش از دل پروژههايي که احداث ميکنند، بي تفاوت نباشند.