پیشنهاد چینیها در راهآهن کشور به جمعبندی نرسید!
فارس/ رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم گفت: محل پروژه ايستگاه قطار پُرسرعت قم قرار بود با طرح پيشنهادي چينيها اجرا شود که در راهآهن کشور به جمعبندي در اين باره نرسيدند. روحالله امراللهي ظهر امروز در نشست خبري که در سالن جلسات شهيد باکري شوراي اسلامي شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: سازمانهاي حمل و نقل ترافيک، تاکسيراني، اتوبوسراني، پايانهها، قطار شهري و توسعه و عمران شهرداري با کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم همکاري دارند و تحت نظر ما هستند. وي با اشاره به فعاليتهاي حوزه عمراني و پروژههايي که طي سالهاي ۹۶ تا ۹۸ تکميل شدهاند، ابراز کرد: بزرگراه آيتالله بروجردي به مبلغ ۱۳۰ ميليارد تومان، رمپ و لوپهاي پل ۹ دي به مبلغ ۱۴ ميليارد تومان، تقاطع شهيد کريمي با پلهاي غيرهمسطح آن حدود ۴۰ ميليارد تومان(در سالهاي ۹۵ تا ۹۷)، رمپ تونل غدير يک و نيم ميليارد تومان، احداث ادامه بلوار زائر به همراه بهسازي و ساماندهي منظر آن به مبلغ ۹ ميليارد تومان و ... انجام گرفته است. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: در تقاطع غيرهمسطح ميدان وليعصر که هماکنون در حال ساخت است، تا الان ۴۶ ميليارد تومان هزينه شده و تقريبا رو به اتمام است؛ ضمنا پيشبيني ميکنيم طي ۶ ماه آينده اين پروژه به طور کامل دراختيار مردم قرار بگيرد. امراللهي يادآور شد: خيابان شهداي روحانيت به مبلغ ۱۷ ميليارد تومان و پروژه زيرگذر بلوار امام رضا تا خيابان علامه طباطبايي در منطقه دو، ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان هزينه داشتند. وي درمورد اجراي ديگر پروژهها در منطقه يک اظهار کرد: خيابان شهيد خسروبيگي در ادامه خيابان تعاون احداث شد که اين خيابان، حدفاصل خيابان محتشم کاشاني تا بلوار روحاني است؛ البته خيابان روحاني به علت عدم انجام تملکات، هنوز احداث نشده که اميدوار هستيم پروژه اتصال خيابان روحاني تا کمربندي نيز طي يک سال انجام و تکميل شود. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم تصريح کرد: در تقاطع غير همسطح بلوار فرودسي با بلوار پيامبر اعظم، مبلغ مناقصه ۴۶ ميليادر تومان بوده که در حال اجرا است؛ با بهرهبرداري از بلوار فردوسي که هماکنون در حال احداث است، رينگ دوم شهري ما در بخش شرقي شهر تا حدود زيادي تکميل ميشود. امراللهي ابراز کرد: در تقاطع غير همسطح شهرک قدس با آيتالله بروجردي که احداث شد و امسال به بهرهبرداري رسيد، مبلغ ۳۰ ميليارد تومان هزينه شد و پروژه ادامه بلوار کارگر نيز مبلغ ۸ ميليارد تومان هزينه به همراه داشت. وي عنوان کرد: در ورودي قم از جاده جعفريه، تقاطع غير همسطح با کمربندي امام علي در حال احداث به مبلغ ۱۰ ميليارد تومان است که در ادامه کار مجبور هستيم با مسيرهاي انحرافي کمربندي را تغيير جهتهايي بدهيم. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: بلوار جمهوري از کمربندي امام علي و منطقه دو شروع ميشود که به محور پرديسان متصل ميشود؛ اين محور بلندترين خيابان شهري آينده خواهد شد و از مناطق ۲ ، ۴ و ۸ عبور ميکند. امراللهي با اشاره به پروژه زيرگذر بلوار جمهوري گفت: براي احداث ادامه بلوار جمهوري از ميدان امام حسين تا بلوار يادگار امام با بافت شهري برخورد کرده بوديم که در اين پروژه دو راه پيش روي ما بود؛ تملک خانههاي مردم زمانبر و هزينهبر ميشد، اما راه دوم که دو سطحه کردن مسير بود را انتخاب کرديم و با دو سطحه کردن خيابان، تقليل عرض داديم تا اين خيابان را احداث و اجراي پروژه را تسريع کنيم که برآورد ما در اين پروژه حدود ۹۰ ميليارد تومان است. وي با بيان اينکه هزينه تور پروژه باغ پرندگان در سال ۹۶ ، هشت ميليارد تومان بود، گفت: به دليل افزايش سه برابري قيمت فولاد، مبلغ تور باغ پرندگان به ۲۴ ميليارد تومان افزايش يافت که به همين دليل، نصب آن به فاز دوم بهرهبرداري و احداث باغ پرندگان موکول شد، وگرنه هدف اوليه پروژه اين بود که در قسمت نهايي باغ پرندگان، تور گستردهاي داشته باشيم تا پرندگان آزادتر از ساير بخشها باشند. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم عنوان کرد: پروژه احداث تله سيژ بوستان علوي در حال اجرا است که پايههاي آن زده شده و فکر ميکنم تا بهار ۹۹ تکميل شود ولي در اين بوستان، پروژه تله کابين نداريم. امراللهي با اشاره به آخرين وضعيت پروژه شهربازي بوستان غدير اذعان کرد: محوطهسازي و نصب وسايل بازي و سرگرمي اين شهربازي در حال انجام است و اميدوار هستيم اين شهربازي در بهار ۹۹ به بهرهبرداري برسد. وي با بيان اينکه اخيرا مجموعههاي فرهنگي ورزشي شهرداري در مناطق يک و ۶ به بهرهبرداري رسيد، عنوان کرد: احداث پنج مجموعه فرهنگي ورزشي ديگر را در برنامه قرار داديم و مناقصه مجموعه ورزشي منطقه هفت در بوستان نجمه نيز انجام گرفته است. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم اضافه کرد: طي سه سال اخير، ۳۱ بوستان در محدوده منطقه پرديسان به بهرهبرداري رسانديم که رکورد جالبي است؛ در سالهاي ۹۶ تا ۹۸ اقدامات قابل توجهي در اين منطقه انجام گرفته و الان بيش از ۳۵ بوستان در پرديسان وجود دارد که بيشترين سطح و سرانه فضاي سبز را به خود اختصاص داده است. امراللهي درمورد اقداماتي که در حوزه ترافيکي داشتند، ابراز کرد: در حوزه قطار شهري يا مترو سالانه بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليارد تومان هزينهکرد داشتيم و از سال ۹۶ به بعد، بالغ بر ۷۰۰ ميليارد تومان در اين پروژه هزينه کرديم. وي اضافه کرد: متاسفانه تغيير نرخ ارز موجب شد بخش الکتريکال و مکانيکال و همچنين ناوگان مجموعه مترو که بخش زيادي از آن وارداتي و نيازمند ارز است، تغيير قيمت شديد و حدودا سه برابري پيدا کند و ميتوان گفت بزرگترين ضربهاي که شهر قم از افزايش نرخ ارز داشت، در پروژه مترو اتفاق افتاد. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم با بيان اينکه در طرح بلوار پيامبر اعظم، احداث دور برگردان پيشبيني نشده است، گفت: تامين تمام دسترسيهاي بلوار پيامبر اعظم، در تقاطعهاي غيرهمسطح بلوارهاي فردوسي و کريمي پيشبيني شده و مشکلي در اين خصوص وجود ندارد. امراللهي با تاکيد بر اينکه رمپ و لوپهاي اين پروژه صرفا غير همسطح است، عنوان کرد: دور برگردانها در راستاي پروژه بلوارهاي فردوسي و کريمي است، نه در بلوار پيامبر اعظم چراکه برنامهاي براي ايجاد دوربرگردان در اين بلوار نيست. وي با اشاره به معضل ترافيک و وجود مکانيکيها در اطراف ميدان نماز(تقاطع بلوارهاي جمهوري و فردوسي) گفت: اين ميدان در طرح اوليه دو خيابان شرياني درجه يک روي هم دارد که بايد تقاطع غيرهمسطح براي آن ايجاد شود ولي بخاطر اينکه اولويتهاي شهر آنقدر افزايش يافته و همچنين تاکنون بلوار فردوسي کامل نشده است، احداث تقاطع غيرهمسطح در اين مکان فعلا انجام نميشود که اگر اين کار صورت بگيرد، تا حدود زيادي معضلات ترافيکي اين منطقه را برطرف ميکند. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم با بيان اينکه معضل مکانيکيها را در محدوده خيابان قم نو و بلوار امام موسي صدر داشتيم، گفت: بايد با برخوردها و مديريتهاي اداره تخلفات شهري فعاليت اين صنف را در اين مناطق ساماندهي کنيم؛ ضمن اينکه مکانيکيها نيز بايد در پارک خودروها ملاحظه شهروندان را داشته باشند. امراللهي با تاکيد بر اينکه نبايد بعد از مصلي خط راهآهن داشته باشيم، اظهار کرد: اين خط ريلي کارکردي نيست و بنده بارها در نطقهاي پيش از دستور جلسات شورا عنوان کردم که خط آهن از مصلي تا جمکران بايد جمعآوري شود. وي با اشاره به جانمايي ايستگاه قطار پُرسرعت قم گفت: بين بلوار خليج فارس که خط مترو را داريم تا بلوار پيامبر اعظم، يک ايستگاه پيشبيني شده که اين ايستگاه قطار، يک ايستگاه به مترو قم اضافه ميکند و خط ريلي آن، همزمان از روي مترو و به صورت زير سطحي عبور ميکند که چنين طرحي پيشنهاد مشاوران چيني بوده است. رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم يادآور شد: اجراي اين طرح را همه مسؤولان استاني امضاء کردند ولي متاسفانه در مجموعه راهآهن کشوري به اين جمعبندي نرسيدند و باز هم اين پروژه متوقف شد.