وزیر علوم: آموزش عالی در استانها باید به شبکه علمی تبدیل شود
ايرنا/ وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: آموزش عالي کشور در استانها بايد به يک شبکه علمي با واحدهاي متعدد تبديل شود. منصور غلامي در نشست با اساتيد و اعضاي هيات علمي مرکز آموزش عالي کاشمر افزود: مراکز آموزش عالي جزء مکانهايي است که در تمامي کشور و مناطق مختلف مورد اقبال و توجه ويژه قرار دارد و معمولا هر مرکز آموزش عالي جوان روزي رشد و توسعه پيدا کرده و بزرگ ميشود به همين خاطر بايد آيندهاي را براي خود پيش رو داشته باشد تا بتوانند به آن مراحل بزرگتر هم برسند. وي ادامه داد: کثرت مراکز آموزش عالي در کشور موجب شده اين فرايند نه تنها با کندي بلکه گاهي با ترديد پيش برود و آمار منتشره سالهاي گذشته در خصوص مراکز آموزش عالي کشور بسياري مواقع نگران کننده بود و گفته ميشد بيش از کشور چين در ايران مراکز آموزش عالي داريم. وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار کرد: اين آمار بالا موجب مي شد در تصميمگيريها و برنامهريزيها ترديد ايجاد شود و حتي در پايان سال ۹۴ شوراي عالي انقلاب عالي فرهنگي مصوبهاي را تصويب و در سال بعد آن به عنوان مبناي ساماندهي آموزش عالي کشور ابلاغ کرد که در آن از عبارتهايي مانند ادغام، تجميع و انحلال اسم برده شد لذا در همين راستا طي دو سال گذشته تمام تلاش خود را براي ساماندهي آموزش عالي کشور به کار گرفتيم. غلامي افزود: احساس تبعيضها و تعيين تکليف کردن مراکز بايد از بين برده شود و بپذيريم که به عنوان واحدهاي متعدد از مراکز آموزش عالي بايد با هم کار کنيم و تقسيم وظيفه شود و باتوجه به ظرفيتهاي هر منطقه اين وظايف را پيش ببريم. وي ادامه داد: آموزش هنوز هم محور اصلي فعاليت مراکز آموزش عالي است و نمي توان فقط به دنبال انجام کارهاي پژوهشي رفت لذا آموزش بايد به عنوان بستري براي تربيت نيروي انساني و حتي نسل بعد محققان و مدرسان و اساتيد مورد توجه قرار گيرد. وزير علوم، تحقيقات و فنآوري گفت: بدنه کارشناسي کشور نيازمند نيروي انساني تحصيل کرده است و همه نيازهاي کارشناسي کشور از انواع رشتهها و تخصصها را دانشگاه تربيت ميکند. غلامي افزود: تلاش در افزايش سطوح تحصيلات تکميلي موجب شد جايگاه علمي کشور رشد يابد و موقعيت بين المللي خوبي را در دنيا از نظر رشد علمي پيدا کنيم. وي ادامه داد: اگر شبکه علمي در کشور راه اندازي شود از ظرفيتهاي اساتيد و امکانات و تجهيزات هم ميشود استفاده کرد. او اضافه کرد: به دليل کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه برخي ظرفيتهاي خالي مانده است به طوري که بسياري از واحدهاي دانشگاه آزاد و پيام نور به تعداد کافي دانشجو ندارند به همين خاطر در طرح شبکه علمي شاهد رفع برخي مشکلات خواهيم بود. وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: با راه اندازي شبکه علمي کشور شاهد کيفي سازي خواهيم بود به طوري که هر دانشجويي که به مرکز آموزش عالي در هر شهري وارد شود بايد به گونهاي آموزش ببيند که تفاوت معنا داري با دانشگاههاي بزرگ نداشته باشد. غلامي افزود: اکنون که در همه کشور سرفصلها و رئوس مطالب يکي هستند بايد تلاش خود را به کار بگيريم تا دانشجويان در سطح همديگر آموزش ببيند. وي ادامه داد: معتقدم در مراکز تازه، اعضاي هيات علمي جوان به روزتر هستند و بهتر تدريس ميکنند، اطلاعات علمي خوب و به روزي دارند و دسترسي به منابع علمي اطلاعاتي را به سرعت انجام مي دهند و اين فرصتي براي مراکز علمي کوچک است. وزير علوم ماموريت گرا کردن را از اهداف ديگر راه اندازي شبکه علمي کشور دانست و افزود: بايد نيازهاي منطقه را شناسايي کرده و برروي آنها تمرکز نمود و همه نبايد به دنبال مدل واحدي از دانشگاه و مراکز آموزش عالي باشند همچنين از نظر وسعت کثرت و تنوع رشتهها نبايد همه مراکز همانند دانشگاه تهران باشند. غلامي تصريح کرد: در دانشگاههاي صنعتي که يک نوع ماموريت گرايي در آنها اتفاق افتاده موفقيتهاي بسياري داريم به همين خاطر براي مرکز آموزش عالي کاشمر هم بايد تصميم گرفت که کدام رشتهها و مزيتها مورد توجه قرار بگيرد تا آينده خوبي را براي اين مجموعه به دنبال داشته باشد. وي اضافه کرد: بدون شک اگر اين اقدامات صورت گيرد دانشجويان اميدوارتر، خلاقتر و حتي کاراتر در دانشگاه منطقه خود تحصيل کنند لذا انتظار داريم اين برنامه را خود مسوولان و رياست مرکز آموزش عالي کاشمر پيش ببرند. وزير علوم گفت: اگرچه اغلب، آمار آموزش عالي بالغ بر سه هزار و ۸۰۰ دانشگاه اعلام ميشود اما اين آمار بايد به درستي تعريف شود. غلامي افزود: اکنون در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، مجتمع و مرکز آموزش عالي دولتي داريم که ذيل اين مراکز برخي از دانشگاهها چند دانشکده وابسته دارند که با اين وضعيت ۱۲۵ رديف بودجه داريم. وي ادامه داد: سه دانشگاه جامع علمي کاربردي هم داريم که تعداد مراکز آنها هزار و ۳۰۰ مرکز است و البته طي دو سال گذشته توسط يک مصوبه بخش دولتي تعطيل شد و اکنون ۶۰۰ مرکز غير وابسته به دولت مرکز علمي کاربردي دارند. وزير علوم گفت: دانشگاه پيام نور بالغ بر ۸۰۰ مرکز داشت که اکنون به ۵۰۰ مرکز کاهش يافته و دانشگاه علمي کاربردي ۱۷۸ مرکز و دانشکده و موسسه دارد. غلامي افزود: دانشگاه آزاد هم بسيار افزايش داشت اما به خاطر کاهش جمعيت داوطلب ورود به دانشگاه، آمار تعداد واحدهاي آنها هم کاهش يافت. وي اظهار کرد: همه مراکز و واحدهايي که در دانشگاههاي بزرگ سراسري کشور وجود دارند بايد استانداردها را رعايت کنند. وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در حوزه پژوهش هم از جايگاه خوبي برخوردار هستيم به طوري که امسال در رتبه بنديهاي جهاني جايگاه علمي دانشگاههاي ايران از وضعيت خوبي برخوردارند و حتي يک رتبه هم بهتر شدهايم. غلامي افزود: در حوزه فناوري طي ۱۵ سال اخير که مراکز رشد و پارکهاي علم و فناوري فعاليت خود را آغاز کردهاند اقدامات خوبي صورت گرفته است، شرکتهاي جوان شکل گرفته و تعداد مراکز دانش بنيان رو به افزايش است. وي ادامه داد: در شرايط سخت تحريم فرصتهاي بسياري ايجاد شده و بسياري از گروههاي علمي جوان کارهايي انجام ميدهند که مشکل بخشهاي توليدي، صنعتي، اقتصادي را حل و وابستگيها را کمتر ميکند.