فارس/بهنام داودي در پاسخ به اين سؤال که چرا قيمت عوارضي در برخي آزادراههاي کشور نظير آزادراه خرمآباد - پل زال و يا آزادراه تهران-شمال گران است؟ اظهار داشت: رقم عوارضي اين آزادراهها و ديگر آزادراههاي با توجه به هزينه سنگين ساخت آن چندان زياد نيست.
مديرکل بهرهبرداري آزادراههاي کشور در پاسخ به اين گفته که مردم منطقه از گراني عوارض آزادراهي در آزادراه خرمآباد-پل زال گله دارند، توضيح داد: در سيلي که نوروز امسال در آن منطقه رخ داد و جاده قديم موازي با اين آزادراه مسدود شد، مردم به اجبار از اين آزادراه عبور کردند که کمي فشار مالي به آنها وارد شد.
وي ادامه داد: سال گذشته هزينه عبور سواري از آزادراه خرمآباد-پل زال 15 هزار تومان بود، اما طبق قانون هر ساله بايد با توجه به قانون و پارامترهاي ديگر نظير تورم و مدلهاي مالي، نرخ عوارض به روز شود و اين رقم با تشديد تورم افزايش مييابد.
داودي ادامه داد: ضمن آنکه هزينه عبور از آزادراه خرمآباد-پل زال امسال براي کاميونها 18 درصد و براي سواريهاي عبوري تا 20 درصد افزايش يافته است.
تخفيف 30 درصدي در آزادراه خرمآباد-پل زال
مديرکل بهرهبرداري آزادراههاي کشور بيان کرد: در همين آزادراه خرمآباد - پل زال امسال 18 تا 20 درصد افزايش رقم عوارضي با توجه به تورم داشتيم، ضمن آنکه طبق ابلاغ وزير راه و شهرسازي براي خودروهاي پلاک عمومي در آزادراه خرمآباد- پل زال 20 درصد تخفيف اعمال ميشود.
وي افزود: همچنين خودروهايي که حداقل 40 بار در ماه از آزادراه خرمآباد-پل زال عبور کنند، مشمول تخفيف 30 درصدي ميشوند.
داودي اضافه کرد: علاوه بر اين با تکميل سيستم اخذ عوارض الکترونيک و اجراي پيمايشي هزينههاي عبور از آزادراهها براي مردم کمتر ميشود، يعني اگر به عنوان مثال بابت عبور از هر 100 کيلومتر آزادراه، رقم عوارضي 1000 تومان باشد، کسي که از 25 کيلومتر از اين آزادراه استفاده ميکند، 250 تومان ميپردازد، حال اگر اين خودرو محلي باشد و هر ماه 40 بار از اين آزادراه عبور کند، 30 درصد هم به آن 250 تومان تخفيف ميخورد، بنابراين رقم عوارضي، رقمي پايين ميشود که زياد به مردم فشار نميآورد.
مباني تعيين رقم عوارضي آزادراهها
مديرکل بهرهبرداري آزادراههاي کشور اظهار داشت: بازگشت سرمايه بر پايه عوارض آزادراهها، 10 تا 20 ساله است و به اين ترتيب هزينه سرمايهگذار از اين محل برميگردد.
وي توضيح داد: اينکه چرا هزينه عبور از يک آزادراه براي يک خودرو مثلا سواري در آزادراههاي مختلف متفاوت است بستگي به هزينه ساخت آن آزادراه دارد، ضمن آنکه رقم عوارضي بايد توجيه مالي مناسب در بازگشت سرمايه براي سرمايهگذار داشته باشد، به هر حال آزادراههاي کشور با مشارکت بخش خصوصي ساخته ميشود ضمن آنکه آزادراهها هزينههاي نگهداري هم دارد و بدين ترتيب ضرورت دارد، سرمايه سرمايهگذار به همراه سود تعيين شده در مدت زمان مشخص شده به وي برگردد.
داودي ادامه داد: حال اگر اين کار انجام نشود و سرمايه سرمايهگذار برنگردد، بنابراين هزينههاي نگهداري آزادراه هم تأمين نميشود و سرمايهگذار سالهاي متمادي بايد منتظر بماند تا سرمايهاش برگردد، بنابراين ما مجبوريم طبق ضوابط اين نرخها را تعيين کنيم.
مديرکل بهرهبرداري آزادراههاي کشور تاکيد کرد: اگر نرخهاي عوارضي به اين شکل نباشد و نتوانيم در نگهداري آزادراهها به خوبي عمل کنيم مردمي که از همين آزادراهها عبور ميکنند، اعتراض ميکنند که کيفيت آسفالت جاده مناسب نيست و يا روشنايي آزادراه کيفيت ندارد.
بازار