تولید بیش از ۵۱ هزار متر مربع فرش دستباف در گیلان
ايرنا/ رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان با اشاره به فعاليت تعداد ۱۳ هزار نفر قاليباف بيمه شده در استان گفت: سالانه بيش از ۵۱ هزار متر مربع به صورت ميانگين در گيلان فرش دستباف توليد مي شود. فرهاد دلق پوش، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان با اشاره با جايگاه مناسب اين هنر در حفظ و انتقال فرهنگ هاي جامعه، اظهار داشت: فرش دستباف، ميراث ارزشمند گيلان است و جهتدهي فرهنگي مناسب براي فرش بافي در گيلان هم جنبه فرهنگي و حفظ سنت هاي کهن و هم جنبه اقتصادي و اعتلاي مشاغل خانگي دارد. وي با بيان اينکه در قالب اين هنر صنعت ميتوان جايگاه آموزهها و فرهنگ استان را حفظ کرد، افزود: مشاغل خانگي جزء اولويت هايي است که از طريق هنر صنعت فرش مي توانيم براي تحول اقتصاد خانگي برنامه ريزي نمائيم. وي ترويج و بازاريابي برند فرش گيلان را مقوله اي حائز اهميت دانست و گفت: برگزاري نمايشگاه ها بسيار مي تواند به شناساندن فرش دستباف گيلان و ارتقاي جايگاه اين هنر کمک نمايد و تا سطح يک رويداد ملي اعتلاء دهد. دلق پوش با تاکيد بر اينکه هدف همه دستگاه هاي متولي، تعالي هنر صنعت فرش گيلان است، خاطر نشان کرد: اداره ميراث فرهنگي، سازمان جهاد کشاورزي، اداره کار رفاه و امور اجتماعي، اتاق تعاون، اتاق اصناف و اتاق بازرگاني صنايع و معادن بايستي حول يک محور با هدف واحد براي اعتلاي اين صنعت مشارکت و همراهي داشته باشند. وي استفاده از ظرفيت منطقه آزاد براي معرفي و عرضه محصولات مترقي و برند اين هنر صنعت را اثر بخش عنوان و تصريح کرد: برگزاري نمايشگاه فرش در منطقه آزاد مي تواند فضاي مطلوبي را براي جذب بازار و شناسايي اين هنر ايجاد نمايد و افکار عمومي را معطوف به وجود اين صنعت در گيلان کند. وي توانمندسازي مردم محلي در زمينه فرش را براي تبديل تهديد ويروس کرونا به يک فرصت براي مشاغل خانگي دانست و گفت: طي سه ماهه اول سال جاري ۱۳۱ نفر آموزش ديده اند و براي آنها گواهي فعاليت صادر شده است. دلق پوش اظهار داشت:برگزاري نمايشگاه و کارگاه هاي آموزشي به صورت حرفه اي، مقوله سليقه يابي و ذائقه سنجي مطالبات مشتري در بازاريابي بسيار اهميت دارد. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان يادآور شد: سالانه بيش از ۵۱ هزار متر به صورت ميانگين در گيلان فرش دستباف توليد مي شود که با ارائه طرح هاي نو و متنوع و برند مختص فرش گيلان در نمايشگاه ، توسعه اين صنعت با توجه به در خانه ماندن اغلب افراد به علت کرونا و استفاده از اين فرصت مي تواند به تقويت مشاغل و اقتصاد خانگي بينجامد.