برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

استیضاح شهردار رشت در هاله ای از ابهام

منبع
شبستان
بروزرسانی
 استیضاح شهردار رشت در هاله ای از ابهام

شبستان/ داستان تکراري ابقا و برکناري شهردار رشت، در شوراي پنجم دوباره جريان يافت و استيضاح حاج محمدي در هاله اي از ابهام قرار گرفت.

جلسه استيضاح شهردار رشت که قرار بود عصر ديروز برگزار شود با غيبت پنج عضو لغو شد. درحالي که به نظر مي رسيد با تصميم گيري مصرانه اعضا براي تشکيل جلسه تنها سه روز پس از اعلام وصول استيضاح در جلسه علني، با تشکيل جلسه فوق‌العاده در روز شنبه (۲۸ تير) تکليف ابقا يا برکناري ناصر حاج محمدي مشخص شود اما پنج عضو از ۱۱ عضو شورا در جلسه حضور نيافتند تا بدين ترتيب شتاب و ولع تصميم گيري درباره شهردار در شورا فروکش کند.
تغيير شهردار رشت که به دنبال استيضاح از سوي شوراها رخ مي دهد، امري طبيعي در رشت محسوب مي شود. نگاهي به تعداد شهرداراني که طي ۲۰ سال گذشته در رشت منصوب و عزل شده اند، نشان مي دهد که عمر شهرداران در اين شهر شلوغ و پرحاشيه به طور ميانگين يک سال است. شايد مهمترين دليل عقب ماندگي رشت از شهرهاي هم‌تراز خود در سطح کشور، همين بي‌ثباتي در مديريت شهري باشد.
هرچند اقداماتي که هر شهردار در طول فعاليت خود در اين شهر انجام مي دهد هم معمولا آنقدر چشمگير نيست که بتوان از آن به عنوان نقطه عطفي طي ۲۰ سال گذشته نام برد، به طوريکه اگر هم اقدامي صورت گرفته در راستاي خدمات هميشگي و روزمره شهرداري بوده که معمولا رضايت اکثريت شهروندان را به همراه نداشته يا اگر پروژه اي عمراني مانند پياده راه فرهنگي ( که چشمگيرترين پروژه شهري طي دو دهه اخير در رشت بوده) اجرايي شده با حواشي و نواقص متعددي همراه بوده که هنوز پيامدهاي آن پابرجاست. در شوراي پنجم که حدودا يک سال به پايان آن باقي مانده، انتخاب شهردار چالشي بود که روزهاي بسياري نزديک به ۱۰‌ماه را به خود اختصاص داد. اگرچه شورا در ابتداي کار، مسعود نصرتي را با وعده شهردار چهارسال پيش رو، انتخاب کرد اما وي با قبول مسئوليت در وزارت کشور، عطاي رشت را به لقايش بخشيد تا شوراي پنجم‌ در مهمترين وظيفه خود يعني انتخاب شهردار ناکام باقي بماند.
پس از گذشت نزديک به يک سال و رايزني هاي متعدد، در نهايت مسئوليت شهرداري رشت به حاج محمدي واگذار شد که اين تجربه را در شهرداري هاي شهرهاي کوچک تر از رشت در کارنامه خود داشت. حاج‌محمدي به گفته خودش، توانسته اقداماتي را طي يک سال اخير انجام دهد که از سال ۹۲ بر زمين باقي مانده بود.‌ اقداماتي که به نظر مي رسد آنقدر رضايتبخش نبوده که طي دو ماه متوالي ( ۳۱ ارديبهشت و ۲۵ تير) منجر به دو طرح سوال و يک استيضاح براي وي بوده است. اگرچه کارنامه حاج محمدي طي يک سال که شهردار رشت بوده، مدافعان و مخالفان متعددي دارد اما آنچه که کارنامه شوراي پنجم را فارغ از کارنامه شهردار نشان مي دهد، انتصاب دو شهردار طي سه سال و ۱۰ ماه انتخاب نکردن شهردار براي رشت است.
با نزديک شدن به پايان عمر شوراي پنجم که متشکل از افراد مختلفي از لحاظ سني، کارنامه سياسي و مديريتي و رشته هاي تحصيلي مختلف است، به نظر مي رسد که نمي توان نمره چندان قابل قبولي به آن داد. هرچند با رفتارهايي که از اعضا ديده مي شود مي توان به وضوح دريافت که تصميمات شوراي پنجم نه در داخل صحن شورا که در پشت ديوارهاي سالن برگزاري جلسات اتخاذ مي شود. حال بايد منتظر ماند و تصميم جديد شوراي پنجم براي شهردار رشت را ديد. تصميمي که پيش از تعيين تکليف شهردار، نمره اي ديگر به کارنامه خود شوراست. نمره اي که در هر دو صورت ابقا يا برکناري شهردار، نه براي شهردار غيربومي رشت که براي کارنامه اعضاي شوراي همين شهر و ديار در قبال شهروندان تعيين کننده است.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان گيلان را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر گيلان در تلگرام :
http://t.me/joinchat/AAAAAEGgat6mmiJXlKYnLQ
آخرين خبر گيلان در اينستاگرام :
https://instagram.com/gilan_today