برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بهترین روش ضدعفونی‌ اشیای کاغذی از ویروس کرونا

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
بهترین روش ضدعفونی‌ اشیای کاغذی از ویروس کرونا

باشگاه خبرنگاران/ محققان معتقدند بهترين روش ضدعفوني کردن اشياي کاغذي در صورت آلوده شدن به ويروس کرونا، قرنطينه کردن آنهاست.

ايمن و پاکيزه نگه داشتن کتاب‌ها و متعلقات مرتبط به آن‌ها از الزاماتي است که افراد بايد آن را رعايت کنند. اما با توجه به ساختار و جنس کتاب و کاغذ‌هاي مختلف (از جمله اسکناس) و آسيب پذير بودن آن‌ها در مقابل مواد ضد عفوني کننده، سوال اينجاست که چه روش‌هايي براي ضدعفوني اين مواد وجود دارد.

بر اساس شواهد بررسي شده، اولين و بهترين روش ضدعفوني کردن اشياي کاغذي، قرنطينه کردن آن‌ها است. مطالعه‌اي که در خصوص ماندگاري ويروس کرونا بر سطح اجسام مختلف انجام شد، نشان داد که اين ويروس به مدت ۲۴ ساعت روي سطوح مقوايي و به مدت ۷۲ ساعت روي سطوح پلاستيکي فعال مي‌ماند.

بر اساس اين مطالعه، زمان قرنطينه مناسب براي محصولات کاغذي يا مقوايي ساده حداقل ۲۴ ساعت و براي کتاب‌هاي پوشيده از پلي استر يا ساير پلاستيک‌ها و همچنين مواد پلاستيکي مانند سي دي و دي وي دي، ۷۲ ساعت است.

البته مطالعات نشان مي‌دهند زمان ماندگاري ويروس کرونا روي اسکناس چهار روز است.

يکي ديگر از روش‌هاي ضدعفوني کتاب‌ها، تميز کردن آن‌ها است؛ در اين خصوص، بهتر است از يک پارچه ميکرو فيبر استفاده شود. استفاده از دستمال مرطوب ضدعفوني کننده روي سطح اين اشيا نيز مي‌تواند اثربخش باشد. با اين روش‌ها، اشياي کاغذي آسيب نمي‌بينند.

در مطالعه‌اي ديگر، راهکار‌هاي زير براي استفاده ايمن از کتاب و کتابخانه توصيه مي‌شود:

- اگر بيمار هستيد، تا زماني که علائم شما از بين نرفته است، کتاب‌هاي خود را به اشتراک نگذاريد.

- اگر آشنايان شما بيمار هستند، آن‌ها را در منزل يا کتابخانه‌تان نپذيريد.

- هر بار که از کتابخانه استفاده مي‌کنيد، دست‌هاي خود را بشوييد يا از ضدعفوني کننده دستي استفاده کنيد.

- با ديگران براي بررسي کتاب‌ها و مطالعه آنها، در کتابخانه جمع نشويد. رعايت فاصله فيزيکي براي کنترل گسترش و سرعت کرونا ويروس بسيار مهم است.

جمع بندي شواهد بررسي شده نشان مي‌دهند که قرنطينه کردن کتاب‌ها (نگه داشتن کتاب‌ها در گوشه‌اي دور از دسترس در خانه) و ساير اشياي مشابه به مدت ۷۲ ساعت، ايمن‌ترين و موثرترين روش ضدعفوني کردن آن‌ها است.

در صورت تمايل به تميز کردن کتاب‌ها، استفاده از پارچه ميکرو فيبر پيشنهاد مي‌شود. با توجه به طولاني‌تر بودن زمان ماندگاري ويروس روي اسکناس، بهتر است از روش‌هاي دريافت و پرداخت غيرنقدي استفاده کرده و يا در صورت لزوم، روش‌هاي ضدعفوني با دستمال آغشته به الکل را جايگزين کنيد.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان تهران را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر تهران در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEL87VCgty_dN5BJCQ
آخرين خبر تهران در اينستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran