برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دستورالعمل مراسم عزاداری محرم ابلاغ شد

منبع
فارس
بروزرسانی
دستورالعمل مراسم عزاداری محرم ابلاغ شد

فارس/ دبيرخانه کميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاري مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.

دبيرخانه کميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاري مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.
در اين دستورالعمل، آمده است:
مسؤوليت اجراي دستورالعمل مراسم عزاداري ماه محرم و صفر با سازمان تبليغات اسلامي است که با تشکيل کارگروه برگزاري مراسم عزاداري و مشارکت نمايندگان هيئت ها، مداحان، نيروي انتظامي، وزارت بهداشت، سازمان بسيج، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ساير دستگاههاي مرتبط اجرا مي شود.
بر اساس اين دستورالعمل، مراسم عزاداري ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهاي باز با رعايت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلي برگزار مي شود، زمان برگزاري مراسم نيز حداکثر بايد دو ساعت باشد، جابه جايي هيأت‌ها، دسته روي و نيز استفاده از طبل، سنج و وسايل مشابه ممنوع است اما برگزاري مراسم سينه زني و زنجيرزني (با زنجيرشخصي) در محل مراسم و بدون جا به جايي مجاز است.
همچنين استفاده مستمر از ماسک براي همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداري ماه محرم و صفر ضروري است و فاصله گذاري حداقل دو متري در همه مراحل اين مراسم بايد رعايت شود، ضمن اينکه پيش بيني هاي لازم براي برگزاري مراسم جايگزين به صورت غير حضوري در جاهايي که امکان برگزاري حضوري مراسم حضوري نيست بايد انجام شود.
بر اساس اين دستورالعمل برگزاري برخي مراسم خاص مانند يوم العباس در زنجان، نخل گرداني در يزد، تشت گذاري اردبيل، شيرخواران، قاليشوران اصفهان و ... به دليل تجمع، تراکم و جا به جايي و ضروت پيشگيري از شيوع و سرايت بيماري ممنوع است و اين مراسم فقط بايد در اماکن و فضاهاي داراي مجوز سازمان تبليغات اسلامي برگزار شود.
برگزاري مراسم نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت يک ساعت در اماکن سربسته داراي شرايط بهداشتي و تهويه با يک چهارم ظرفيت و رعايت فاصله گذاري حداقل دو متري از هر طرف و استفاده از ماسک و همراه داشتن وسايل شخصي بلامانع است.
در مورد نذورات نيز در دستورالعمل ماه محرم آمده است:
هرگونه پذيرايي در حين برگزاري مراسم عزاداري، ممنوع است و نذورات صرفا بايد در قالب مواد غذايي خشک يا خام توزيع شود و برپايي هر نوع ايستگاه صلواتي توزيع نذورات و  چاي در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.
مسؤوليت نظارت بر اجراي اين پروتکل با سازمان تبليغات اسلامي است و در صورت تخلف در مرحله اول به هيئت‌ها، حسينيه ها، مساجد و مداحان تذکر کتبي داده مي شود و در صورت تکرار تخلف ممنوعيت و قطع ارائه خدمات عمومي، يارانه‌اي و پشتيباني اعمال مي شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضايي معرفي مي‌شود.
در اين دستورالعمل مسؤوليت هر يک از دستگاه‌هاي مرتبط مشخص شده و از رسانه‌ها خواسته شده است که توصيه‌هاي بهداشتي مبني بر رعايت اصول پيشگيري از ابتلا را انتشار دهند و محتواهايي لازم را به روش هاي مختلف براي آموزش همگاني به منظور رعايت اصول بهداشتي انجام دهند و از انتشار مطالب انحرافي، جناحي، حاشيه اي، اختلافي، تقابلي و مطالب با با منبع هويت نامعلوم  پرهيز کنند. طراحي و ترويج الگوهاي جديد عزاداري از جمله هر خانه يک حسينيه با نصب پرچم جلوي در منازل و برگزاري جلسات سخنراني آنلاين و ترويج ايجاد پويش نذر ماسک و نذر ارزاق از ديگر بندهاي اين دستورالعمل است.


همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان اردبيل را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر اردبيل در تلگرام :
http://telegram.me/joinchat/AAAAAEKMRiNB88Qz3ta3yA
آخرين خبر اردبيل در اينستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today