برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آیا سینوزیت علایم شبیه به کرونا دارد؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آیا سینوزیت علایم شبیه به کرونا دارد؟

ايسنا/ يک متخصص گوش، حلق و بيني، سردرد، بدن درد، سرفه، اختلال تنفس و کاهش بويايي را از علايم سينوزيت دانست که بسيار شبيه کروناست و ادامه داد: در سينوزيت بيمار احساس فشار در ناحيه درگير سينوس ها دارد و با خم کردن سر اين فشار و پُري بيشتر مي شود.

دکتر فرهاد صادقي متخصص گوش، حلق و بيني، سينوس ها را حفره هايي دانست که در داخل بافت استخواني ناحيه پيشاني و صورت قرار دارند و اظهار کرد: سينوس ها نقش پاکسازي و تهويه بيني و فضاي تنفسي فوقاني را از بابت آلرژن ها و مواد آلاينده بر عهده دارند.

وي با بيان اينکه سينوس ها در ناحيه پيشاني و گونه ها و پشت قاعده بيني مستقر هستند، تصريح کرد: سينوس ها به دلايل مختلفي مي توانند دچار اختلال شوند و عواملي از جمله عفونت ها، حساسيت ها و مواد محرک خوراکي و دود متصاعد شده از مواد شيميايي در اين حفره ها التهاب ايجاد مي کند و دهانه سينوس ها تنگ و حتي مي بندد.

اين متخصص گوش، حلق و بيني هر حفره سربسته سينوسي را يک عامل عفونت در بدن دانست و افزود: تجمع مواد التهابي در داخل سينوس ها مي تواند باعث تحريک و درد و احساس فشار براي بيمار شود. در واقع سينوس ها که وظيفه پاکسازي فضاي بيني را بر عهده دارند، به واسطه عوامل بيروني خودشان باعث عفونت مي شوند.

صادقي ادامه داد: تجمع مايع در داخل سينوس علائمي ايجاد مي کند که در يک مرحله به صورت علائم حاد بروز مي کند، اما اگر تداوم داشته باشد به صورت مزمن خودش را نشان مي دهد.

وي آلرژي را شايع ترين علت سينوزيت دانست و عنوان کرد: در سينوزيت آلرژيک نبايد به سراغ آنتي بيوتيک ها رفت، زيرا مي تواند با بر هم زدن تعادل ميکرو ارگانيسم ها در داخل سينوس، موجب اختلال در روند بهبودي شود.

اين جراح گوش، حلق و بيني، با بيان اينکه سينوزيت در افراد داراي آسم بيشتر ديده مي شود، گفت: آسم و آلرژي هاي تنفسي بيشتر در کودکان ديده مي شود، در حالي که سينوس ها به ويژه در قسمت پيشاني قبل از هشت سالگي هنوز در کودکان تظاهر نکرده است لذا اگر درد ناحيه پيشاني همراه با سرفه را در يک کودک ببينيم، سينوزيت نيست، اما همين علائم در بزرگسالان ما را به سمت سينوزيت راهنمايي مي کند.

وي هر سردرد ناحيه پيشاني را سينوزيت ندانست و اضافه کرد: سردرد علل متنوعي دارد و نبايد درد ناحيه پيشاني را به معناي سينوزيت بدانيم. با ورود عامل بيروني اعم از ويروس، باکتري و قارچ، علائم مستعدکننده و عوامل زمينه اي مانند آلرژي روند التهاب در حفره سينوس شروع مي شود.

صادقي، با اشاره به شباهت علائم سينوزيت به سرماخوردگي، خاطرنشان کرد: در سينوزيت حاد، بيمار با علائمي شبيه به سرماخوردگي به پزشک مراجعه مي کند و در شرايط امروز ممکن است در تشخيص با کرونا اشتباه گرفته شود، زيرا کرونا هم علائمي شبيه به سرماخوردگي و گاها آنفلوآنزا دارد.

اين متخصص گوش، حلق و بيني، سردرد، بدن درد، سرفه، اختلال تنفس و کاهش بويايي را از علائم سينوزيت دانست که بسيار شبيه کروناست و ادامه داد: در سينوزيت بيمار احساس فشار در ناحيه درگير سينوس ها دارد و با خم کردن سر اين فشار و پُري بيشتر مي شود. کار سينوس ها تخليه و شست وشوي فضاي بيني است و اين مواد شست وشو شده بايد دفع شود و لذا به شکل آبريزش بيني يا تجمع در پشت حلق بروز مي کند.

وي تجمع ترشحات پشت حلق را يکي ديگر از علائم سينوزيت دانست و تصريح کرد: از ديگر عوامل محرک سينوسي مواجهه با هواي سرد است لذا بايد از پيشاني در برابر هواي سرد حفاظت کنيم تا سينوزيت نهفته بروز نکند. امروزه با تصويربرداري سينوس ها توسط سي.تي اسکن بررسي، تشخيص و پيگيري بيمار توسط پزشک متخصص انجام مي شود.

صادقي، يکي از روش هاي درمان سينوزيت را استفاده از داروهاي ضد التهاب، ضد احتقان و مسکن طي دو هفته براي موارد حاد دانست و اظهار کرد: در صورت مزمن شدن بيماري و شديد و مقاوم شدن به درمان جراحي شست وشوي سينوس انجام مي شود که با کمترين عارضه همراه است.

وي پيشگيري را مقدم بر درمان سينوزيت دانست و يادآور شد: همواره بايد از عوامل محرک سينوس ها دوري کنيم به ويژه سيگار کشيدن، زيرا دود سيگار باعث خشک شدن مخاط مي شود و ترشحات مخاطي را کم مي کند و در نهايت به عملکرد طبيعي سينوس ها لطمه وارد مي شود. همچنين به افرادي که سابقه سينوزيت خفيف دارند، استفاده از بخورها و استنشاق سرم شست وشوي بيني در طول روز توصيه مي شود.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان تهران را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر تهران در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEL87VCgty_dN5BJCQ
آخرين خبر تهران در اينستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran