logo

آیت‌الله علم‌الهدی: رعایت بهداشت منافاتی با عزاداری محرم ندارد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آیت‌الله علم‌الهدی: رعایت بهداشت منافاتی با عزاداری محرم ندارد

ايرنا/ امام جمعه مشهد گفت: حفظ و رعايت اصول و دستورالعمل‌هاي بهداشتي منافاتي با عزاداري ماه محرم در سوگ سيدالشهدا(ع) ندارد.

آيت‌الله سيد احمد علم‌الهدي، امام جمعه مشهد در بيست و چهارمين خطبه مجازي نماز جمعه با بيان اينکه اگر حرم ائمه(ع) داراي آلودگي و نجاست شد ربطي به طهارت ذاتي آنها ندارد، اظهار کرد: اگر آلودگي شکل بگيرد وظيفه داريم آن آلودگي را برطرف کنيم.

وي ادامه داد: ويروسي که جهان را مستأصل کرده است نيز از يک آلودگي، کثافت و نجاست بيشتر نيست و بايد در عين اين‌که براي حضرت امام حسين(ع) عزاداري مي‌کنيم، مسائل طهارت و پاکي را نيز رعايت کنيم.

امام جمعه مشهد گفت: به‌ عنوان يک تجربه در تعظيم شعائر مذهبي در روز عيد غدير امسال مشخص شد که مي‌توانيم در اين شرايط نيز مراسم دهه محرم و تاسوعا و عاشوراي حسيني را با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي برگزار کنيم و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند عزاداري‌ها بايد منطبق با دستورالعمل‌هاي ستاد مقابله با کرونا باشد.

آيت‌الله علم‌الهدي افزود: همانطور که مسائل طهارت و نجاست در مراسم عزاداري سيدالشهدا(ع) بايد رعايت شود، در زمينه ويروس کرونا نيز بايد از آن اجتناب کرد.

وي ادامه داد: اين‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند بايد دستورالعمل‌هاي ستاد ملي مقابله با کرونا در عزاداري‌ها رعايت شود، نشانه ديد وسيع و عميق معظم له نسبت به دشمن شناسي و دشمن ‌ستيزي است، زيرا دشمنان به دنبال اين هستند که همه مقدسات ما را زير سؤال ببرند.

امام جمعه مشهد گفت: خداي ‌نکرده شيطان وسوسه نکند که در عزاداري سيدالشهدا(ع) به خاطر اين‌که حفظ اصول بهداشتي مشکل است صورت‌ مسئله را پاک کنيم و مجالس روضه‌خواني و عزاي سيدالشهدا(ع) را اقامه نکنيم.

آيت‌الله علم‌الهدي افزود: اکنون از عقب‌نشيني کساني که مدعي عشق به حضرت امام حسين(ع) هستند بيشتر وحشت داريم تا افرادي که بخواهند مانع عزاداري شوند.

وي ادامه داد: تمام دستگاه‌هاي کشور اعلام کرده‌اند با همه ظرفيت آماده‌ اقامه عزاي حضرت سيدالشهدا(ع) از يک مجلس کوچک روضه‌خواني تا عزاداري در خيابان‌ها با رعايت دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا هستند و هيچ عذري براي تعطيل کردن اين عزاداري وجود ندارد.

امام جمعه مشهد با بيان اينکه جلوه عزاداري در فضاي باز به ‌مراتب بيشتر از عزاداري در فضاي بسته است گفت: شهرداري و آموزش ‌و پرورش تمام تلاش خود را براي فراهم کردن فضاي باز عزاداري براي هيات‌هاي مذهبي و عزاداران انجام داده‌اند.

آيت‌الله علم‌الهدي افزود: اداي نذر نيز بايد به عينه انجام شود مگر زماني که اجراي آن محال باشد و اگر کسي بخواهد از عشق امام حسين(ع) عقب‌نشيني کند و عزاداري هر سال را به بهانه اينکه زحمت دارد و مشکل است انجام ندهد، بداند که در دادگاه عشق ولايت اهل بيت(ع) محکوم‌ شده و در اين امتحان مردود شده است زيرا اين امتحان الهي است که مشخص شود آيا حاضريد در همه شرايط براي حضرت امام حسين(ع) عزاداري کنيد؟

وي همچنين به برگزاري مراسم عيد غدير اشاره کرد و ادامه داد: حضرت زهرا(س) اول شهيده غدير است که در راه احياي غدير جان داد و فرزند و ميوه قلب و دلش را تقديم کرد.

امام جمعه مشهد با اشاره به روز مباهله گفت: در مورد سال آن بين مورخين اختلاف وجود دارد، اگر اين اتفاق در سال دهم هجرت باشد، چند روز بعد از قضيه غدير و براي تثبيت نصب اميرالمؤمنين(ع) در غدير است که ولايت پيامبر اکرم(ص) به حضرت علي(ع) منتقل شود و اگر سال نهم هجري قمري باشد در چنين روزي واقعه بخشيدن انگشتر به سائل در حال رکوع به ‌وسيله اميرالمؤمنين(ع)، رخ داده است که قرآن ولي امت و صاحب ‌ولايت امت غير از خدا و رسول اکرم(ص) را با نشاني بخشيدن انگشتر به سائل معرفي کرده است.  

آيت الله علم الهدي افزود: جريان مباهله، ياد غدير را زنده‌تر مي‌کند و روز ۲۵ ذي‌الحجه، سوره مبارکه "هل اتي" در شأن اهل ‌بيت(ع)، خانواده اميرالمؤمنين علي(ع) و حضرت زهرا(س) بر پيغمبر اکرم(ص) نازل شد، با اين کيفيت، اين روزها در تداوم جريان غدير، روزهاي وابسته به ولايت اهل بيت(ع)، تثبيت عظمت و ولايت اميرالمؤمنين علي(ع) و ائمه معصومين(ع) است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar