logo

چراغ عمر کهنسال‌ترین روزنامه‌نگار ایران خاموش شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
چراغ عمر کهنسال‌ترین روزنامه‌نگار ایران خاموش شد

باشگاه خبرنگاران/ عبدالله ذهتابي، مدير و سردبير روزنامه «آذرآبادگان» تبريز و کهنسال‌ترين روزنامه نگار کشورمان، پس از ۹۶ سال حيات پربار و با عزت، ساعتي قبل بر اثر کهولت سن در بيمارستان امام رضاي اين شهر چهره از عالم خاکي بر کشيد.

زهتابي در سال ۱۳۰۳ شمسي در محله «خيابان» تبريز متولد شد و در سال ۱۳۲۴ شمسي و پس از کسب مدرک تحصيلي ديپلم با تسلط به زبان هاي ترکي، روسي و فارسي به روزنامه نگاري روي آورد. 
سرآغاز فعاليت هاي مطبوعاتي وي، يادداشتي با عنوان «وظيفه جوانان در حفظ استقلال کشور» بود که براي چاپ به روزنامه تبليغاتي اشغالگران روس در آذربايجان به نام «وطن يولي» داد، اما آنها به او گفتند که اين گونه ننويسد. 
زهتابي که به هنگام تحصيل سيکل دوم دبيرستان در مدرسه «پرورش» تبريز با محمد ديهيم، معاون آن مدرسه آشنا شده بود، در دوره اشغال خطه آذربايجان به دست روس ها و در دوره يکساله حکومت فرقه وابسته دموکرات در تبريز، به عضويت «جمعيت فداييان آذربايجان» درآمد و به گفته خودش، اسناد تحويل سلاح به فرقه توسط روس ها را به ديهيم رساند تا او نيز آن را به تهران برساند. 
آشنايي با ديهيم و فعاليت هاي موردي در روزنامه هاي وقت منتشر شده در تبريز در دوره اشغال کشور عزيزمان به دست روس ها، به سردبيري و مسئوليت وي در روزنامه تازه تاسيس آذربادگان در سال ۱۳۲۷ شمسي منجر شد. 
به گفته زهتابي که مدير مسئول و سردبير «آذرآبادگان» بود، اين روزنامه که تا نيمه نخست سال ۱۳۵۸ شمسي در هشت صفحه و به صورت مستمر منتشر مي شد، با وجود نرمش هاي رژيم شاه در برابر بيگانگان، تکيه نکردن به عوامل بيگانه و مديريت وطن به دست اولاد وطن را رويکرد اصلي خود مي دانست.
زهتابي ۱۵ سال دبيري انجمن هاي ادبي کشور را نيز بر عهده داشت و پس از تعطيلي روزنامه «آذرآبادگان» در دوره بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، اوقات خود را در چاپخانه «آذرآبادگان» تبريز با مالکيت و مديريت سعيد آخوندي مي گذراند.
مرحوم ذهتابي دو سال قبل، دوره کاملي از مجلدات روزنامه «آذرآبادگان» را به مخزن نشريات کتابخانه مرکزي تبريز اهدا کرد. 
اين روزنامه نگار فقيد تا آخر عمر از سلامت جسماني کامل و حواس جمع برخوردار بود و خاطرات دست اولي از بيش از هفت دهه تاريخ معاصر ايران و خطه آذربايجان در فاصله سال هاي ۱۳۲۰ تا ۱۳۹۵ داشت.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان آذربايجان شرقي را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر آذربايجان شرقي در تلگرام :
t.me/joinchat/AAAAAEKyqyHIYXfblD-xfQ

آخرين خبر آذربايجان شرقي در اينستاگرام :
instagram.com/EAzerbaijan_Today