برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

میزان ابتلا و بستری کرونا در تهران و قم ۲ برابر شده است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
میزان ابتلا و بستری کرونا در تهران و قم ۲ برابر شده است

ايرنا/ معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: با توجه به پيک جديد کرونا در کشور ديگر نمي‌توانيم در مورد رنگ‌بندي‌ها صحبت کنيم، در دو هفته گذشته در بسياري از استان‌ها از جمله تهران و قم ميزان ابتلا و بستريت کرونا دو برابر افزايش يافته است.

شهنام عرشي معاون مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي افزود: در هفت ماه گذشته با پيک هاي متعدد کوچک و بزرگ اپيدمي کرونا در کشور مواجه بوده ايم و با توجه به افزايش موارد بستري و ابتلا به کرونا، موج دوم يا سوم اپيدمي کرونا را با توجه به وضعيت متفاوت استانها از دو هفته گذشته در برخي استانها مي بينيم. علت اين پيک جديد نيز تا حد زيادي به مسافرت ها و رعايت نکردن پروتکل هاي بهداشتي، برگزاري تجمعات، عروسي ها، عزاداري ها و مراسم تدفين مربوط است.
وي گفت: همه اين عوامل در بروز پيک جديد کرونا موثر بوده اما با توجه به زمان بروز آن مي توان گفت تا حد زيادي به مسافرت هاي محافظت نشده مربوط است. اميدواريم مردم رعايت پروتکل ها را به خصوص استفاده از ماسک جدي بگيرند به خصوص اينکه در دو هفته گذشته آمار استفاده از ماسک در کشور از حدود ۸۵ درصد به حدود ۷۰ درصد رسيده، حدود ۱۵ درصد کاهش داشته و در برخي استانها از اين هم کمتر است.
معاون مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت درباره جهش ويروس کرونا گفت: مسائلي که در مورد جهش ويروس گفته مي شود قابل تاييد نيست. اهميت زيادي هم ندارد چه با ويروس جهش يافته مواجه باشيم و چه ويروس قبلي باشد، در هر صورت اصلي ترين روش کنترل و مهار اين بيماري رعايت پروتکل هاي بهداشتي است. طبيعي است وقتي اين ويروس به صورت فراگير همه دنيا را درگير کرده، جهش ويروس هم به وجود مي آيد اما اين يک مساله علمي است و نيازي به اطلاع رساني عمومي ندارد.
عرشي در پاسخ به ايرنا درباره احتمال بازگشت محدوديت ها افزود: بسته به شرايط ممکن است برخي محدوديت ها در برخي شهرستانها(کم يا زياد) اعمال شود. در هر صورت با توجه به وضعيت بيماري و شرايط هر منطقه انواع اقدامات براي کنترل اين بيماري انجام مي شود اما يک تصميم عام براي کل کشور نداريم. اين مساله ربطي به فصل پاييز ندارد و در فصل تابستان هم افزايش محدوديت داشتيم.
وي درباره توزيع واکسن آنفلوانزا با توجه به احتمال همزماني اپيدمي آنفلوانزا و کرونا گفت: تعدادي واکسن آنفلوانزا در انبارهاي وزارت بهداشت وارد شده و به محض اينکه وزارت بهداشت اعلام کند، درخواست اوليه وزارت بهداشت اين بود که به صورت دولتي ۲.۵ ميليون دوز واکسن براي توزيع رايگان در شبکه بهداشتي وارد شود، اين تعداد حدود ۱.۵ ميليون واکسن وارد شده است و بقيه آن به تدريج وارد مي شود.
عرشي گفت: امکان اينکه همه واکسن مورد نياز کشور يکباره وارد شود نيست چون نگهداري اين واکسن ها نيازمند انبارهايي با زنجيره سرد و يخچال است، چنين انبار بزرگي که همه واکسن مورد نياز کشور را نگهداري کند وجود ندارد بنابراين واکسن هاي مورد نياز به تدريج وارد و توزيع مي شود.
وي افزود: زنان باردار پرسنل بهداشتي و درماني و افرادي که بيماري زمينه اي دارند در اولويت دريافت واکسن آنفلوانزا به صورت رايگان در شبکه بهداشتي هستند و ساير افراد از جمله سالمندان در مراحل بعد مي توانند با کد ملي با از بخش خصوصي(داروخانه ها) اين واکسن را با نرخ ارز دولتي تهيه کنند.
بيماري کوويد۱۹ ناشي از ويروس کرونا در ماههاي گذشته، بر اساس آمار رسمي کشورها تاکنون بيش از ۳۱ ميليون نفر را مبتلا کرده و حدود ۹۶۰ نفر را به کام مرگ برده است. در ايران نيز بر اساس  اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود ۴۲۵ هزار نفر به طور قطعي به اين بيماري مبتلا شده و ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر بر اثر اين بيماري جان خود را از دست داده اند.
در ايران بعد از پيک اوليه کرونا در اسفند و فروردين و پيک دوم در خرداد و تير، از حدود دو هفته پيش پيک جديد اين بيماري و افزايش موارد ابتلا، بستري و فوت اين بيماري به وجود آمده به طوري که ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده، تقريبا همه کشور در وضعيت قرمز کرونا قرار دارند. سيما سادات لاري، سخنگوي وزير بهداشت نيز اسامي ۲۴ استان را که در وضعيت قرمز هستند، اعلام کرد.
به گفته او،  استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان و يزد در وضعيت قرمز قرار دارند.استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، هرمزگان، فارس و گلستان نيز در وضعيت هشدار قرار دارند.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان تهران را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر تهران در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEL87VCgty_dN5BJCQ
آخرين خبر تهران در اينستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran