برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۶۲ دهانه غار طبیعی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۶۲ دهانه غار طبیعی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

ايرنا/ مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: تاکنون ۶۲ دهانه غار طبيعي در اين استان شناسايي و ثبت شده است که برخي آنها شاخص و مناطق گردشگري نيز محسوب مي‌شود.

شهرام احمدي، مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري روز چهارشنبه به مناسبت دوم مهرماه روز ملي غار پاک در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: بيشتر کوه‌ها و تپه‌هاي موجود در اين استان آهکي است، از اين‌رو غارهاي زيبا و منحصر به فردي در استان به وجود آمده است.
وي، غارهاي آقا سيد عيسي، زردکوه، جهانبين، حمزه علي، غار زنده به گور در بازفت، سراب باباحيدر، کوه سوخته، غار يخي چما، غار رخ در فرخشهر و غار تاپو در دزک را از جمله غارهاي شناسايي شده در استان عنوان کرد و گفت:  قدمت برخي آنها مربوط به دوران دوم زمين‌شناسي است.
احمدي، با بيان اينکه صيانت از غارها از دغدغه‌هاي دولت تصريح کرد: حفاظت از غارها براي حفظ منابع و سفره‌هاي آب زيرزميني از اهميت بسزايي برخوردار است و بايد در اين خصوص فرهنگسازي لازم انجام گيرد.
به گفته وي، غار سراب اميدآباد شهرستان فارسان يکي از بکرترين غارهاي آهکي ايران است که شگفتي‌هاي زيبا و طبيعي بسياري در خود نهفته دارد و يکي از ديدني‌ترين مناطق طبيعي اين استان محسوب مي‌شود که وجه تسميه نام غار برگرفته از سرچشمه آب در اين غار است.

احمدي افزود: با توجه به مورفولوژي و ساختارهاي پيچيده غارهاي استان، اين غارها توسط گروه‌هاي متعدد غارنوردي و کوهنوردي مورد پيمايش قرار مي‌گيرند ضمن آنکه غار سراب و سيد عيسي نيز مورد استفاده عموم مردم قرار دارد.
مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري در مورد شناسنامه غارهاي استان گفت: اطلاعات غارهاي استان در سامانه غارهاي کشور که توسط سازمان حفاظت محيط زيست طراحي و بارگذاري شده است.
احمدي، به  وضعيت غارهاي استان نيز اشاره  و تاکيد کرد:تمامي برنامه‌هاي حفاظت و برنامه‌ريزي در خصوص غارها در کارگروه غارشناسي رصد و برنامه ريزي ميشود.
دوم مهرماه با عنوان روز ملي غار پاک در کشور نامگذاري شده است.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان چهارمحال و بختياري را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر چهارمحال و بختياري در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEPpS8kVmT0jtIi9HQ
آخرين خبر چهارمحال و بختياري در اينستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday