برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جزئیات پرداخت یارانه تأمین کالا‌های اساسی

منبع
ايلنا
بروزرسانی
جزئیات پرداخت یارانه تأمین کالا‌های اساسی

ايلنا/ عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در خصوص پرداخت يارانه تأمين کالا‌هاي اساسي توضيحاتي ارائه کرد.

جبار کوچکي‌نژاد، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: براي ۲۰ ميليون از جمعيت کشور که تحت پوشش هيچ نهاد حمايتي نيستند و از هيچ جايي حقوق و دريافتي‌ ندارند؛ ۱۲۰ هزار تومان و براي ۴۰ ميليون نفر ديگر که حقوق يا دريافتي‌ دارند ۶۰ هزار تومان به ازاي هر فرد در خانوارها پرداخت خواهد شد که در مجموع حداقل ۶٠ ميليون نفر را شامل مي‌شود.
جبار کوچکي‌نژاد در مورد طرح پرداخت يارانه به کالاهاي اساسي اظهار داشت: کليات طرح تامين کالاهاي اساسي از چند ماه قبل تصويب شده که بدليل محل منابع معطل مانده بود. منابع اين طرح از اموال دولت است، تبصره ۲ بند «و» در بحث فروش املاک و اموال دولتي و تبصره ۱۴ ظرفيت بالايي در اين زمينه دارد.
وي افزود: البته اگر دولت با کمبود منابع روبه‌رو باشد مي‌تواند از طريق جابه‌جايي رديف‌هايي از بودجه اين منابع را تأمين کند.
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس تصريح کرد: بودجه در نظر گرفته شده در شش ماه براي اين طرح ۳۰ هزار ميليارد تومان است که به خانوارها پرداخت خواهد شد. البته اگر شرايط اقتصادي کشور اينگونه باشد در سال ۱۴۰۰ نيز ادامه مي‌يابد.
نماينده مردم رشت در مورد جزئيات اين طرح اظهار داشت: براي ۲۰ ميليون از جمعيت کشور که تحت پوشش هيچ نهاد حمايتي نيستند و از هيچ جايي حقوق و دريافتي‌ ندارند؛ ۱۲۰ هزار تومان و براي ۴۰ ميليون نفر ديگر که حقوق يا دريافتي‌ دارند ۶۰ هزار تومان به ازاي هر فرد در خانوارها پرداخت خواهد شد که در مجموع حداقل ۶٠ ميليون نفر را شامل مي‌شود.
در اين طرح آمده است: خانوارهايي که سطح در آمد آنها کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است، از دو برابر يارانه سايرخانوارهاي مشمول بهره مند مي شوند. شناسايي اين خانوارها به عهده وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعي است. ­
در اين طرح دولت موظف است حداکثر يک ماه از تاريخ ابلاغ اين قانون شبکه توزيع کالاهاي اساسي مورد نياز خانوارها خصوصاً نيازمندان را با استفاده از شبکه توزيع کالا(تعاوني هاي مصرف، فروشگاههاي زنجيره اي، واحدهاي صنفي) به گونه اي ساماندهي کند که نيازهاي اساسي خانوارها با قيمت مورد تأييد سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان با نرخ ارز ترجيحي از طريق کالابرگ يا کارت الکترونيکي با اولويت توليدات داخلي در اختيار مردم قرار گيرد.