برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کشف بقایای دژ هخامنشی در «ریوی» خراسان شمالی

منبع
فارس
بروزرسانی
کشف بقایای دژ هخامنشی در «ریوی» خراسان شمالی

فارس/ سرپرست هيئت کاوش‌هاي باستان‌شناسي محوطه ريوي شهرستان مانه و سملقان از کشف بقاياي يک دژ تاريخي مربوط به دوره هخامنشي در اين محوطه خبر داد.

محمدجواد جعفري، سرپرست هيئت کاوش‌هاي باستان‌شناسي محوطه ريوي شهرستان مانه و سملقان در تشريح فعاليت‌هاي اين فصل از کاوش‌ها در محوطه باستاني ريوي اظهار کرد: تاکنون هفت فصل کاوش در سايت تاريخي ريوي به‌صورت مشترک با هيئت باستان‌شناسي کشور آلمان در ريوي انجام‌شده است.
وي تصريح کرد: در سال جاري با توجه به شرايط شيوع ويروس کرونا و محدوديت حضور باستان شناسان آلماني اما کار کاوش در اين محوطه متوقف نشد و هم‌اکنون همکاران ما در ۴ نقطه از اين سايت پهناور يافته‌هاي ارزشمندي را از معماري و ساختار سکونتگاهي ريوي به دست آورده‌اند و علاوه بر کاوش، کار حفاظت و مرمت بخشه‌اي مختلف سايت در حال انجام است.
سرپرست هيئت کاوش‌هاي باستان‌شناسي محوطه ريوي شهرستان مانه و سملقان افزود: در بخشي از ساختار شهري در ريوي به بقاياي يک دژ برخورد کرديم که پلان معماري آن کاملاً مشخص و يافته‌هاي خوبي از اين بنا به‌دست آمده و اعتقادداريم اين مجموعه تا دوره اشکانيان نيز رونق داشته است.
جعفري ابراز اميدواري کرد: با ارتقاي اين سايت به پايگاه ميراث فرهنگي و استقرار دائم در اين سايت و اختصاص اعتبارات مناسب به‌زودي اين منطقه ظرفيت مناسبي براي حضور گردشگران داخلي و خارجي شود.
شهرستان مانه و سملقان در ۴۵ کيلومتري غرب بجنورد واقع‌شده است و تپه ريوي در پنج کيلومتري غرب آشخانه در اطراف روستاي نجف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان خراسان شمالي را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر خراسان شمالي در تلگرام :
https://telegram.me/joinchat/AAAAAERlAMiCloyBHW8y4g
آخرين خبر خراسان شمالي در اينستاگرام :
https://instagram.com/bojnord_today