برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

یونسکو خواهان توضیح درخصوص احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
یونسکو خواهان توضیح درخصوص احداث کارخانه قند در حریم چغازنبیل شد

ايرنا/ مدير پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت تپه گفت: با توجه به حساسيت موضوع احداث کارخانه قند در حريم چغازنبيل، نامه‌اي از سازمان جهاني وابسته به يونسکو واصل شده که در آن گزارش کاملي از اتفاقات و برنامه مديريت اين ماجرا خواسته شده است.

عاطفه رشنويي، مدير پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت تپه در اين باره اظهار کرد: ضرورت حضور ارزيابان يونسکو در چغازنبيل، قرار گرفتن اين اثر باستاني در فرصت ميراث در خطر يا حتي خارج شدن آن از ميراث جهاني همه وابسته به اتفاقات و سياستگذاري‌هايي است که برنامه ريزان احداث اين کارخانه انجام خواهند داد.
وي با اشاره به نقش استانداري و ادارات صنعت، معدن و تجارت، ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و جهاد کشاورزي در موضوع کارخانه قند گفت: اين مجموعه بايد هرچه سريعتر براي دور کردن محل احداث کارخانه قند از حريم ميراث جهاني چغازنبيل به اجماع برسند.
مدير پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت تپه اظهار داشت: تا زماني که هيچ منافاتي با ضوابط نداشته باشيم خطري ما را تهديد نمي‌کند ولي درصورتي که کوچکترين خدشه‌اي به حريم‌ها وارد شود به طور قطع خطرهاي بزرگتري ميراث جهاني را تهديد خواهند کرد.
وي ساخت کارخانه، تسطيح و احداث مستحدثات سنگين را طبق ضوابط حريم ميراث جهاني در حريم درجه يک و ۲ ممنوع اعلام کرد و ادامه داد: منظر فرهنگي، تاريخي و طبيعي محل احداث کارخانه قند در مکان يابي چغازنبيل تاثيرگذار بوده و جزو ارزش‌هاي برجسته جهاني است.
رشنويي با تاکيد بر لزوم احترام به قانون حريم ميراث جهاني اظهارداشت: باتوجه به پيگيري‌هاي حقوقي وزارت و اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خوزستان به طور جدي پيگير عملي کردن قول استاندار خوزستان مبني بر جابجايي محل احداث کارخانه به خارج از حريم ميراث جهاني چغازنبيل هستيم.
وي افزود: در نشستي که تيرماه سال جاري با حضور  استاندار خوزستان براي رفع موانع اقتصادي شهرستان شوش برگزار شد استاندار بر جابه‌جايي محل احداث کارخانه به خارج از حريم ميراث جهاني چغازنبيل تاکيد کردند.
مدير پايگاه ميراث فرهنگي جهاني چغازنبيل و هفت تپه ادامه داد: با توجه به اين صورتجلسه مکاتباتي از سوي وزارت خانه و اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خوزستانن با استاندار صورت گرفته و همه منتظريم ايشان دستور جابجايي را صادر کنند زيرا ضابطه عرصه و حريم هم به ايشان ابلاغ شده و به عنوان بالاترين مقام سياسي و اجرايي استان مسووليت جاري شدن اين  قانون لازم الاجرا را دارد.
  
  

آخرين خبر خوزستان در اينستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan_today