logo

شبکه های HD را چگونه دریافت کنیم؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شبکه های HD را چگونه دریافت کنیم؟

ايسنا/ مديرکل فناوري فضايي و ماهواره اي معاونت توسعه و فناوري رسانه مي گويد: مخاطبان صداوسيما براي دريافت کامل شبکه هاي اچ دي(HD) بايد گيرنده هاي خود را ارتقاء دهند.

مهندس سياسي فر، معاون توسعه و فناوري رسانه پنجشنبه ـ 6 آذر ماه ـ از اچ دي‌سازي ۱۰ شبکه خبر داد.
در پي اعلام اين خبر، مهدي سياسي فر، مديرکل فناوري فضايي و ماهواره اي در گفت و گويي درباره روند اچ دي سازي در سازمان صداوسيما، اظهار کرد: در اچ دي سازي شبکه ها علاوه بر ضرورت تغيير زيرساخت ها، محتواهاي توليدي نيز بايد اچ دي (HD) شوند که نياز به تغييرات در استوديوها، واحد سيارها و ... خواهد بود و براي اين امر تغييراتي در زنجيره سيگنال هاي ورودي از جمله سيگنال هاي دريافتي از ماهواره بايد اتفاق مي افتاد.
مهندس سياسي فر بر ضرورت و اهميت اين پروژه تاکيد کرد و افزود: در اين روند تغيير تمامي تجهيزات پخش هاي ماهواره اي چه در ارسال و دريافت و چه سيگنال رساني زنده مانند ايستگاه هاي متحرک ماهواره اي اتفاقي قابل توجه و گسترده است.
وي مقدمات اچ دي سازي و تغييرات زيرساخت ها را بسيار سخت تر از HD شدن شبکه ها دانست و اذعان کرد: تجهيزات سيگنال رساني در بسياري از استان ها وجود دارد که بايستي تمامي اين تجهيزات تغيير کنند.

مديرکل فناوري فضايي و ماهواره اي در ادامه تغييرات شبکه ها را مرحله دوم پروژه بعد از اقدامات زيرساختي برشمرد و گفت: شبکه ها به دو صورت براي مردم پخش مي شود؛ يکي سيگنال هاي ماهواره اي براي بينندگاني که در خارج از کشور حضور دارند و روش دوم استفاده از فرستنده هاي فراواني که در سراسر کشور داريم. طبيعتا بايد به گونه اي عمل کنيم که در ضمن اين تغييرات، بدون اينکه لطمه اي به بينندگان وارد شود بتوانيم يک قابليت جديد براي مردم در دسترس قرار دهيم. اين کار آساني نيست چون کوچکترين تغيير و اشتباه مي تواند چندين روز باعث از دست دادن بينندگانمان شود. براي عبور از اين مرحله دشوار، بستر مناسبي را آماده کرديم تا با همکاري ديگر واحدهاي مرتبط، به نوعي اين انتقال و تغيير را انجام دهيم که مردم لطمه اي نبينند و با يک جستجوي ساده بلافاصله بتوانند تمامي شبکه ها را داشته باشند.
وي ضمن توصيه اي به بينندگان درباره چگونگي بهره مندي از کيفيت HD، توضيح داد: اين تغييرات به گونه اي برنامه ريزي شده تا مردمي که گيرنده SD دارند و توان خريد گيرنده هاي جديد را ندارند چيزي را از دست نداده بلکه چندين شبکه جديد را نيز دريافت کنند اما بينندگاني که دوست دارند کيفيت دريافتشان را بيشتر کنند لازم است يا با مراجعه به نمايندگي دستگاه مربوطه نسبت به ارتقاء گيرنده خود اقدام کنند و يا دستگاه جديدي خريداري کنند تا سيگنال شبکه هاي بيشتر باکيفيت بهتري را دريافت کنند.
مهندس سياسي فر ادامه داد: برخي از اين سيگنال ها که عمدتا رويدادهاي عامه پسند بيشتري همچون برنامه هاي ورزشي، فيلم ها، سريال ها را با کيفيت بالا پخش مي کنند، بيشتر مورد درخواست بينندگان بود که توانستيم با تغييرات مد نظر، به اين درخواست ها پاسخ مثبت بدهيم تا مردم آنچه را که دوست دارند در اختيار داشته باشند.
مديرکل فناوري فضايي و ماهواره اي در بخش ديگري از سخنان خود به اقدامات انجام شده درباره کيفيت ۴K اشاره کرد و افزود: قدم مهم ديگري که برداشته شده کيفيت UHD است که کيفيتي بالاتر از HD محسوب مي شود. اين کيفيت در بين مردم به اسم ۴K معروف است که اقدامات اوليه براي پخش يک شبکه با کيفيت ۴K را نيز آماده کرديم. اين شبکه هم به صورت ماهواره اي و هم فرستنده هاي زميني پخش مي شود که اين اتفاق خجسته و ارزشمند در نهم آذر ماه رسما افتتاح خواهد شد.
وي ضمن تاکيد بر لزوم ارتقاء گيرنده ها براي دريافت تمامي شبکه هاي جديد، اظهار کرد: بينندگاني که تمايل دارند تمام شبکه هاي جديد را داشته باشند بايد گيرنده هايشان به تجهيزاتي که DVBS۲ MPEG۴ و HEVC را بتواند دريافت کند ارتقاء پيدا کند. البته چهار شبکه پر بيننده را نيز به صورت MPEG۴ پخش مي کنيم که اين شبکه ها با گيرنده هايي که فقط MPEG۴ دارند هم قابل دريافت است تا دارندگان اين دستگاه ها که توانايي خريد يا ارتقاء سيستم خود را ندارند نيز از اين تغييرات بهره مند باشند.