برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۴۴۵ بیمار بهبودیافته از کرونا در فارس پلاسما اهدا کردند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۴۴۵ بیمار بهبودیافته از کرونا در فارس پلاسما اهدا کردند

ايرنا/ مديرکل انتقال خون فارس اعلام کرد: بهبوديافتگان کرونا در استان فارس از ارديبهشت‌ماه ۹۹ تاکنون ۴۴۵ واحد پلاسما به سازمان انتقال خون اهدا کرده‌اند.

مسعود ترابي دوشنبه با اعلام اين خبر ابراز داشت: بيش از ۸۰درصد پلاسماي اهدايي بهبوديافتگان کرونا در بيمارستان‌ها و مراکز درماني استان توزيع شده است.
وي با بيان اينکه پلاسماي خون بهبوديافتگان کرونا به منزله شيوه‌اي درماني در دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اظهار کرد: تمام بهبوديافتگان ۱۸ تا ۶۵ ساله، به جز بانواني که سابقه بارداري يا سقط جنين دارند، مي‌توانند ۲۸ روز پس از بهبودي براي اهدا پلاسماي خون خود اقدام کنند.
ترابي با اشاره به اينکه يکي از دستاوردهاي مهم استان فارس در حوزه خون، بهره‌مندي از تکنولوژي گرفتن پلاسما از بيماران بهبود يافته از کروناست، گفت: پايگاه انتقال خون نمازي شيراز به عنوان تنها مرکز جمع آوري پلاسماي بهبود يافتگان کرونا در استان فارس همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۴ پذيراي اهدا کنندگان است.
بخش اعظم خون را پلاسما تشکيل مي‌دهد که تقريباً ۵۵ درصد از حجم خون را اشغال کرده است و وقتي از خون جدا شود، به صورت مايعي زردرنگ است. پلاسما همراه با آب، نمک و آنزيم‌هاي پلاسمايي انسان نيز حاوي اجزاي مهمي از جمله ايمونوگلوبولين­‌ها (آنتي‌بادي‌ها)، عوامل لخته شدن خون و پروتئين‌هاي آلبومين و فيبرينوژن است. پلاسما براي درمان‌هايي به کار مي‌رود که به‌طور بالقوه مي‌تواند جان افراد در معرض سوختگي، شوک، تروما و ديگر موارد اضطراري پزشکي را نجات دهد؛ همچنين پروتئين‌ها و آنتي‌بادي‌هاي موجود در آن نيز براي درمان وضعيت‌هاي مزمن پزشکي مانند اختلالات خودايمني و هموفيلي استفاده مي‌شود.  هر واحد پلاسما حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰  ميلي ليتر است.

شمار قربانيان کرونا در فارس از ابتداي شيوع تاکنون دو هزار و ۴۶۸ نفر بوده است؛ همچنين در استان فارس از ابتداي شيوع کروناويروس تا کنون، ۴۹۲ هزار و ۳۵۷ نمونه آزمايشگاهي از افراد بيمار و علامت دار تهيه شده است که از اين تعداد، ۱۴۵ هزار و ۶۴۰ مورد مثبت شناسايي شده است؛ همچنين آمار بهبوديافتگان بيمارستاني و ايزوله خانگي استان را ۱۳۲ هزار و ۵۲۹ نفر است. هم اکنون هزار و ۹۸۳ بيمار مشکوک و علامت دار در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند، همچنين از اين تعداد، ۳۴۸ بيمار مبتلا به کوويد ۱۹ نيز به دليل وخامت وضعيت جسمي در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌هاي سطح استان بستري هستند.
تا ۹ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۱۲ هزار و ۹۵۰ بيمار جديد مبتلا به کوويد ۱۹ در کشور شناسايي شدند و مجموع بيماران کوويد ۱۹ در کشور به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسيده است، متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۹ بيمار کوويد ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به ۴۷ هزار و ۸۷۴ نفر رسيد.

آخرين خبر فارس در اينستاگرام :
https://instagram.com/fars.online