برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرونا روی موج افزایشی؛ ضرورت پرهیز شهروندان از دید و بازدید‌های عید

منبع
مهر
بروزرسانی
کرونا روی موج افزایشی؛ ضرورت پرهیز شهروندان از دید و بازدید‌های عید

مهر/ مدير گروه بيماري‌هاي عفوني دانشگاه علوم پزشکي بيرجند از افزايش روند ابتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: از شهروندان خواستاريم از ديد و بازديد هاي عيد پرهيز کنند.

مسعود ضيائي، مدير گروه بيماري‌هاي عفوني دانشگاه علوم پزشکي بيرجند با اشاره به وضعيت کرونا در استان بيان کرد: طي هفته هاي گذشته بعد از رعايت محدوديت ها و پروتکل ها، موج سوم کرونا را پشت سر گذاشتيم اما در روزهاي اخير موارد سرپايي ابتلا به ويروس در حال افزايش است.
وي با بيان اينکه راه اصلي انتقال ويروس، مجراي تنفسي است، اظهار کرد: انتقال از طريق سطوح هم امکان پذير بوده اما احتمال ابتلا نسبت به تنفس کمتر است.
مدير گروه بيماري‌هاي عفوني و نماينده علمي ويروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکي بيرجند با بيان اينکه براي انتقال يک بيماري، هزار ويروس لازم است اظهار کرد: ويروس کرونا مي تواند روي سطوح بماند و از طريق تماس دست به مخاط و مجراي تنفس باعث انتقال بيماري شود.
وي با تاکيد بر رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي بيان کرد: استفاده از ماسک، رعايت فاصله گذاري اجتماعي و شستن مکرر دست ها نبايد مورد فراموشي قرار گيرد.

استفاده روتين از آسپرين توصيه نمي شود

ضيائي خواستار استفاده از دو ماسک شد و افزود: ماسک هاي جراحي کاملاً روي صورت فيکس نمي شود و مانع ۶۹ درصد از ورود ويروس مي شود.
مدير گروه بيماري‌هاي عفوني و نماينده علمي ويروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکي بيرجند بيان کرد: استفاده از ماسک سه لايه در زير و ماسک پارچه اي در رو، خطر ورود و خروج ويروس را کمتر مي کند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر تاثير استفاده برخي داروها مانند آسپرين در جلوگيري افراد به کرونا گفت: هيچ جايي بيان نشده که افراد براي درمان کرونا به صورت روتين آسپرين مصرف کنند بنابراين استفاده سرخود از اين دارو توصيه نمي شود.
ضيائي با اشاره به تفاوت ويروس جهش يافته با ويروس معمولي کرونا بيان کرد: سرعت واگيري، عوارض و مرگ و مير ويروس جهش يافته بيشتر است.

لزوم پرهيز از ديد و بازديد هاي عيدانه
مدير گروه بيماري‌هاي عفوني و نماينده علمي ويروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکي بيرجند ادامه داد: بر اساس بررسي هاي انجام شده در کشورهايي که اين ويروس گسترش بيشتري داشته، ۲۰ سال سن متوسط بستري پايين آمده است.
وي با بيان اينکه ويروس جهش يافته طي روزهاي نخست واگيري در فرد پيشرفت مي کند افزود: در اين ويروس، ممکن است اکسيژن خون خوب اما ريه درگير بيماري شده باشد.
ضيائي با اشاره به مشاهده کروناي انگليسي در خراسان جنوبي اظهار کرد: خوشبختانه افراد مبتلا به سرعت به مراکز درماني مراجعه کرده و بيمار بدحال نداريم.
وي خواستار رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي شد و گفت: از شهروندان خواستاريم با توجه به پيش رو بودن ايام سال نو، از ديد و بازديد هاي عيد خودداري کنند.

آخرين خبر خراسان جنوبي در اينستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today