logo

ثبت ساختمان قدیمی گمرک فریمان در فهرست آثار ملی ایران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ثبت ساختمان قدیمی گمرک فریمان در فهرست آثار ملی ایران

ايسنا/ مديرکل ميراث ‌فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خراسان رضوي از ثبت ملي ساختمان قديمي گمرک فريمان در فهرست آثار ملي ايران خبر داد.

ابوالفضل مکرمي‌فر، مديرکل ميراث ‌فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خراسان رضوي اظهار کرد: ساختمان قديمي گمرک فريمان به لحاظ موقعيت در استان خراسان رضوي، شهرستان فريمان، بخش مرکزي و در انتهاي خيابان طالقاني و بر سر جاده قديمي تربت‌جام- فريمان قرار دارد.
وي در خصوص تاريخچه و وجه تسميه اين اثر گفت: اين بنا مربوط به دوره پهلوي اول است  و نام‌گذاري اثر به نام اداره گمرک به دليل کاربري اداري آن در زمان پهلوي است؛ البته در حال حاضر اين بنا در اختيار اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي فريمان است.
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در مورد تاريخچه فريمان ادامه داد: فريمان در گذشته همواره از وقايع تاريخي نيشابور متاثر بوده، به زعمي که اين منطقه اسفنج يا اشبند ناميده مي‌شده که از مضافات نيشابور کهن بوده است. مرکز آن فرهاد گرد يا ده فرهاد بوده که اکنون در ۱۵ کيلومتري غرب فريمان قرار دارد.
مکرمي‌فر افزود: همچنين کاروانسراي فريمان در راه يکي از انشعابات جاده ابريشم که سنگ بست را به هرات اتصال مي‌داده، قرار داشته است، سنگ بست به سبب موقعيت ممتازش بر کنار جاده ابريشم و قرار گرفتن در تقاطع راه‌هاي پنج گانه مرو، هرات، قهستان، نيشابور و توس بسيار مورد توجه و با اهميت بود. اين اهميت چندان زياد بود که ارسلان جاذب سپه‌دار توس در دوره غزنوي در اين مکان کاروانسراي بزرگ ساخت و در جوار همان عمارت به خاک سپرده شد.

ساخت بناي اداره گمرک فريمان به دست آلماني‌ها 
مسئول دفتر ثبت آثار تاريخي اداره‌کل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي خراسان رضوي نيز در مورد اين ثبت عنوان کرد: اين بنا در زمان حکومت پهلوي اول و توسط معماران آلماني به سبک ديگر بناهاي اين دوران يا نمايي بتوني ساخته شده است.
محمود طغرائي افزود: ساختمان گمرک فريمان داراي فرم L شکل است و يک برج دايره‌اي شکل به قطر ۵.۵ ‌متر در گوشه آن قرار دارد.
وي تصريح کرد: نماي بيروني اثر در قسمت لبه با تزيينات صليبي شکل بتني تزيين شده و فضاهاي داخلي اين اثر شامل سه اتاق که دو اتاق آن به يکديگر متصل است و در يکي از اضلاع L  شکل بنا قرار دارد و در سمت ديگر آن يک اتاق مجزا قرار گرفته است.
مسئول دفتر ثبت آثار تاريخي اداره‌کل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي خراسان رضوي اضافه کرد: از ديگر آثار تاريخي– فرهنگي فريمان همچنين مي‌توان به بند فريمان، ميل اياز، مقبره ارسلان جاذب، مزار سيد خواجه نظام‌الدين عشق‌آباد و خانه– موزه استاد شهيد مطهري اشاره کرد.
طغرائي در خصوص ثبت اين اثر در فهرست آثار ملي گفت: ثبت اين اثر تاريخي از سوي وزير ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به استاندار خراسان رضوي ابلاغ شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar