برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

صادرات ۳۶ هزار دلاری صنایع دستی از استان سمنان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
صادرات ۳۶ هزار دلاری صنایع دستی از استان سمنان

ايسنا/ سرپرست معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان سمنان از پرداخت حدود 19 ميليارد ريال تسهيلات مشاغل خانگي به هنرمندان صنايع‌دستي استان سمنان خبر داد و گفت: هنرمندان صنايع‌دستي اين استان در يک سال اخير 36 هزار دلار صادرات صنايع‌دستي به خارج از کشور داشتند.

جعفر صفاخواه، سرپرست معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان سمنان با اشاره به تنوع بالاي صنايع دستي در اين استان اظهار کرد: معرق، منبت، گره‌چيني و حجم‌هاي چوبي ، شبکه‌بري‌هاي حجيم فلزي، دست بافته‌هاي ابريشمين، نگارگري و تذهيب‌هاي زرين، گليم، گليچ و جاجيم، ظروف سفالي، نمد، پارچه قلمکار و ...از جمله صنايع‌دستي استان سمنان و تبلور هنر مردم در اين منطقه هستند.
وي از تنوع آب و هوايي به عنوان عاملي موثر در تنوع صنايع دستي استان نام برد و تصريح کرد: هنر و صنايع دستي در اين استان به‌واسطه تنوع آب و هوايي و اقليمي، در هر منطقه استان ويژگي خاص خود را  از نظر نقش، رنگ و کاربرد دارد و اين تنوع  بر روي ظروف، دست بافته‌ها و اقلام صنايع‌دستي اين استان طي هزاران سال نمود پيدا کرده است.
سرپرست معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان سمنان با بيان اينکه سفال، سراميک، گليم، قلمکار، منبت، معرق، نمدمالي، دست بافته‌هاي سنتي و .. از صنايع‌دستي فعال استان سمنان است اضافه کرد: پيشينه صنايع دستي و هنرهاي سنتي در اين استان به بيش از 6 هزار سال مي‌رسد.
صفاخواه گفت: هنر سفال و سراميک در استان سمنان حدود شش هزار سال قدمت دارد و پيشينه هنر نساجي سنتي، گليم‌بافي، رودوزي‌هاي سنتي و منبت چوب در اين استان نيز  به حدود  200 تا 500 سال قبل برمي‌گردد.
وي، لازمه زنده نگه‌داشتن، احيا و ترويج هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي در اين استان را حمايت از هنرمندان صنايع‌دستي ارزيابي و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 145 کارگاه توليد صنايع‌دستي و 23 تعاوني فعال صنايع‌دستي در استان فعاليت دارند.
سرپرست معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان سمنان به حمايت‌ها از هنرمدان استان پرداخت و گفت: در اين راستا 18 ميليارد و 800 ميليون ريال تسهيلات مشاغل خانگي به هنرمندان صنايع‌دستي استان در سال گذشته پرداخت شده است.
صفاخواه با اشاره به اينکه بيش از 4 هزار و 500 هنرمند صنايع‌دستي در اين استان مشغول فعاليت هستند، گفت: 12 مجوز مشاغل خانگي در سال گذشته صادر شد.
وي با بيان اينکه 207 مجوز صنايع‌دستي در سال گذشته صادر شده است، افزود: «استان سمنان داراي 48 رشته فعال صنايع‌دستي است.
سرپرست معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان سمنان از صدور 109 پروانه توليد انفرادي، 15 پروانه توليد کارگاهي، 83 کارت شناسايي و 172 گواهي آموزشي در سال گذشته، در استان سمنان خبر داد و اظهار کرد: 917 هنرمند صنايع‌دستي در سال گذشته تحت پوشش بيمه قرار داشتند.
صفاخواه با اشاره به فعاليت 3 خانه صنايع‌دستي در استان، اضافه کرد: چهار فروشگاه فعال صنايع‌دستي ، 6 بازارچه موقت و 2 بازارچه دائمي صنايع‌دستي تا سال گذشته ايجاد شد.
وي از دريافت 2 نشان ملي مرغوبيت کالا توسط هنرمندان صنايع‌دستي استان در سال گذشته خبر داد و افزود: هنرمندان استان 2 ميليارد و 50 ميليون ريال در بازارچه‌هاي موقت صنايع‌دستي فروش داشتند.
سرپرست معاونت صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان سمنان به برگزاري پنج دوره آموزشي عمومي و تخصصي صنايع‌دستي در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صنايع‌دستي استان در سال گذشته مبلغ 36 هزار دلار صادرات داشته است.
صفاخواه با تأکيد بر اينکه صنايع‌دستي، رمز اقتصاد مقاومتي، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌هاست، تأکيد کرد: توسعه و ترويج صنايع‌دستي مي‌تواند نقش مهمي در اشتغال‌زايي و رشد اقتصادي استان داشته باشد.

آخرين خبر سمنان در اينستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today