برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شیوع بیماری مشابه سیاه‌زخم و مرگ صدها دام در استان ایلام

منبع
فارس
بروزرسانی
شیوع بیماری مشابه سیاه‌زخم و مرگ صدها دام در استان ایلام

فارس/ چند روزيست مرگ چندين دام(گوسفند) مشکوک به سياه زخم در روستاي پشته بخش ماژين گزارش شده است همچنين ۸۵ راس از گوسفندان يک دامدار به اين بيماري مبتلا و از بين رفته‌اند؛ شنيده‌ها حاکي از آن است که تعدادي از اين دام‌ها را نيز زير خاک دفن کرده‌اند.

گماني زني‌هايي در خصوص مرگ دام‌ها وجود دارد که در حال بررسي دقيق‌تر بوده اين در حالي است که بر اساس علائم باليني ابتلا به بيماري سياه زخم قوت بيشتري دارد.
شاربن( سياه‌زخم) از بيماري‌هاي بسيار شديد و فوق‌العاده خطرناک و کشنده دام‌ها به خصوص گوسفند و گاو است؛  اين بيماري به انسان نيز منتقل مي‌شود و بيماري سياه زخم را به وجود مي‌آورد.
شاربن با مرگ ناگهاني دام و خارج شدن خون تيره از سوراخ‌هاي طبيعي بدن مانند گوش، دهان، بيني و فرج مشخص مي‌شود؛ اين خون لخته نشده و لاشه دام خيلي زود گنديده و گازدار مي‌شود، اگر لاشه چنين دام‌هايي باز شود خونابه ژله مانندي در داخل شکم دام ديده مي‌شود.
اگر دام‌ها به هر يک اين بيماري‌ها به خصوص بيماري‌هاي واگير دچار شوند به دامپروري استان زيان‌هاي اقتصادي زيادي مي‌رسد، در نتيجه تلاش و زحمت‌هاي شبانه‌روزي دامداران به خطر مي‌افتد.
جابه جايي دام‌ها از منطقه‌اي به منطقه‌اي ديگر مي‌تواند باعث انتقال يک بيماري از يک منطقه به مناطق ديگر شود، در نتيجه شرايط گسترش يک بيماري در استان و کشور فراهم خواهد شد؛ در اين صورت به راحتي نمي‌توان بعضي از بيماري‌ها را درمان کرد؛ اگر هم امکان داشته باشد، هزينه‌هاي زيادي خواهد داشت.
گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد، فرآورده‌هاي لبني و گوشت آلوده، شايع‌ترين مواد غذايي هستند که موجب ابتلا انسان به اين بيماري‌ها نظير تب مالت، سياه زخم، بيماري‌هاي انگلي مي‌شوند.

فرم تنفسي از طريق استنشاق گرد و غبار آلوده به هاگ باکتري و فرم گوارشي از طريق مصرف گوشت، مواد غذايي و آب آلوده وارد دستگاه گوارش انسان مي‌شود؛ گزش حشرات و تماس با خون و لاشه دام‌هاي تلف شده و پوست آلوده از جمله راه‌هاي انتقال بيماري در انسان است. انسان به طور قابل ملاحظه‌اي در برابر بيماري‌ها مقاوم‌تر از علف‌خواران است اما با اين وجود مرگ ناشي از اين بيماري در انسان غير معمول نيست؛ شاربن جلدي يا سياه زخم حدود ۹۵ تا ۹۸ درصد موارد بيماري انساني را شامل شده که با آلوده شدن زخم و بريدگي و خراش‌هاي پوستي حادث مي‌شود.
براي جلوگيري از سرايت بيماري سياه زخم به انسان و انتشار بيماري در محيط اطراف، دام بيمار بايد کنترل شود؛ براي همين، لاشه‌هاي آلوده بايد سوزانده يا در گودال عميقي با آهک دفن شوند، همچنين محيط زندگي دام‌ها بايد با مواد ضد عفوني کننده قوي ضد عفوني شود و به علاوه دام‌هاي سالم خيلي زود بر عليه بيماري، واکسينه شود.
کاظم سعيدي‌الوار يکي از دامدارن شهرستان ماژين که چند روزيست با نوعي بيماري در بين دام‌هاي خود مواجه شده‌ است، گفت: نزديک به ۱۵ روز است بيماريي در بين دام‌هاي من شيوع پيدا کرده و ۸۴ راس از گوسفندانم نيز تلف شده‌اند.
وي افزود: من فکر ميکنم بيماري هرچه که هست مربوط به مغز دام‌ها مي‌شود؛ دامپزشکي و شبکه‌ي بهداشت دره‌‌شهر در جريان بيماري قرار گرفته‌اند.

علت مرگ دام‌ها در دست بررسي است
علي عسگري، بخشدار ماژين گفت: يک نوع بيماري در شهرستان ماژين شيوع پيدا کرده و سبب مرگ چندين راس دام نيز شده است؛ در حال حاضر اين موضوع در دست پيگيري و بررسي بوده و اطلاعات دقيقي در رابطه با اين بيماري مشخص نشده است. 
زيني‌وند رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهرستان ماژين در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بيماري اين دام‌ها مشکوک به سياه‌زخم است چرا که در دام‌ها برخي از علائم باليني سياه زخم مشاهده شده، ما نمونه‌گيري لازم را انجام داده‌ايم و روز گذشته نيز از دام‌ها ضمن کالبد گشايي خون‌ نيز جهت آزمايش گرفته‌ايم و به آزمايشگاه مرجع در تهران ارسال کرده‌ايم.

منتظر اعلام نتيجه از آزمايشگاه تهران هستيم
وي افزود: تا جواب آزمايش‌ها از آزمايشگاه تهران اعلام نشود هيچ گونه قطعيتي در رابطه با صحت اين بيماري وجود ندارد.
زيني‌وند گفت: بيماري شاربن يا سياه زخم از بيماري‌هاي مشترک انسان و حيوان بوده و فوق العاده خطرناک است؛ اين بيماري يک نوع بيماري ميکروبي است که اغلب پستانداران به ويژه گاو، گوسفند، بز، اسب و انسان بدان مبتلا مي‌شوند؛ اين بيماري در ۹۰% موارد موجب مرگ در دام‌ها شده و به انسان نيز قابل سرايت است.
در حالي که اين روزها، جامعه جهاني با ويروس کوويد ۱۹ دست و پنجه نرم مي‌کند اما نبايد از ويروس‌ها و ميکروب‌هاي بيماريزاي ديگر غافل شد، بيماري خطرناکي مثل سياه زخم مي‌تواند در صورت اقدام نکردن به موقع موجب ايجاد يک معضل بزرگ و جدي شود که اين موضوع مستلزم توجه همه‌جانبه‌ي مديران استاني است.

هنوز نوع بيماري مشخص نشده است
صادقي‌فر مهاون بهداشت علوم پزشکي ايلام در رابطه با اين موضوع گفت: هنوز نوع بيماري مشخص نشده است، در حال انجام بررسي‌هاي مورد نياز هستيم که در صورت مشخص شدن نوع بيماري؛ اطلاع رساني‌هاي لازم انجام مي‌شود.

حفظ ايمني غذايي و جلوگيري از گسترش بيماري‌هاي دام فعاليت بسيار دشواري است که بخش عمده‌اي از فکر مسوولان را به خود مشغول مي‌کند و جلوگيري از گسترش بيماري‌هاي دام خصوصا بيماري مشترک بين انسان و دام نقش مهمي در بهداشت جامعه و سلامت افراد دارد که در اين راستا نقش دامداران و توجه به نکاتي که از سوي مسوولان و دامپزشکان گوشزد مي‌شود بسيار حائز اهميت است.

آخرين خبر ايلام در اينستاگرام :
https://www.instagram.com/akharinkhabar_ilam/