logo

افزایش ۵ درصدی اهدای خون توسط کردستانی‌ها

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
افزایش ۵ درصدی اهدای خون توسط کردستانی‌ها

صدا و سيما/ مديرکل انتقال خون کردستان گفت: اهداي خون توسط شهروندان کردستاني نسبت به سال گذشته حدود ۵ درصد افزايش داشته است و اين امر باعث شده که ذخاير خوني در مراکز درماني استان وضعيت مناسبي داشته باشد.

محمد سعيد کريميان، مديرکل انتقال خون کردستان اظهار کرد: درسه ماهه امسال 7 هزار و 25 نفر به مراکز اهداي خون مراجعه کردند و 6 هزار و 92 نفرهم موفق به اهداي خون شده‌اند.
وي افزود: خون و فرآورده‌هاي آن در مواردي از قبيل تصادفات رانندگي، سوختگي ها، عمل‌هاي جراحي مانند قلب باز و پيوندها، سرطان‌ها و بيماري‌هاي ژنتيکي مانند تالاسمي و هموفيلي کاربرد دارد.
مديرکل انتقال خون کردستان گفت: با توجه به عدم وجود جايگزين مصنوعي براي خون و فرآورده‌هاي آن، همشهريان محترم لازم است به صورت مستمر نسبت به اهداي خون تازه اقدام کنند تا با کمبود ذخاير خوني مواجه نشويم.
کريميان با بيان اينکه از هر سه نفر در دنيا، يک نفر به خون و فراورده‌هاي آن نياز پيدا مي‌کند، بيان کرد: هر واحد خون اهدايي مي‌تواند جان سه نفر را از مرگ حتمي نجات دهد.
وي با اشاره به اينکه از سن ۱۸ تا ۶۵ سالگي مي‌توان خون اهدا کرد، افزود: نداشتن بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند بيماري‌هاي قلبي، خوني، کليوي و کبدي و پرهيز رفتار‌ها و سبک زندگي پرخطر از ديگر شرايط اهداي خون است.
مديرکل انتقال خون کردستان عنوان کرد: هر کيسه خون اهدايي، ۴۵۰ سي سي خون دارد که مي‌توان سه نوع فراورده خوني که شامل، گلوبول قرمز، پلاکت و پلاسما است را به دست آورد.
کريميان گفت: 19 مرکز درماني تحت نظر دانشگاه علوم پزشکي وجود دارد که مصرف کننده خون و فرآورده‌هاي آن هستند و دو مرکز انتقال خون در سنندج و سقز نيز به ارائه خدمات اهداي خون مشغول هستند.

آخرين خبر کردستان در اينستاگرام :
https://instagram.com/kurdistan.online