logo

حمایت جهاد کشاورزی لرستان از پرورش ۳۰ نوع گیاه دارویی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حمایت جهاد کشاورزی لرستان از پرورش ۳۰ نوع گیاه دارویی

ايسنا/ معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان گفت: در حال حاضر پرورش بالغ‌بر ۳۰ نوع گياه دارويي توسط اين سازمان در استان حمايت مي‌شود.

جواد صالحيان، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان با اشاره به اين‌که چند سالي است که کش گياهان دارويي در استان باب شده، اظهار کرد: باتوجه به شرايط آب  و هوايي و کوهستاني بودن بيشتر مناطق استان، زمينه خوبي براي پرورش گياهان دارويي در استان وجود دارد.
وي ادامه داد: حدود ۲۰۰۰ گونه گياه خود رو در استان شناسايي شده که از اين تعداد ۳۰۰ گونه دارويي است که نشان دهنده ظرفيت و پتانسيل لرستان در زمينه پرورش گياهان دارويي است.
صالحيان عنوان کرد: پرورش گياهان دارويي چند سال است که در استان باب شده که با اين مدت کم جز استان‌هاي برتر در کشور هستيم.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان با اشاره به اين‌که در حال حاضر پرورش بالغ‌بر ۳۰ نوع گياه دارويي توسط اين سازمان در استان حمايت مي‌شود، بيان کرد: در اين زمينه مباحث آموزشي و ترويجي را انجام داده و کل اندام تکثيري گياهان دارويي مانند ساقه، پياز، دانه، بذر و ... را تقريباً به صورت رايگان در اختيار کشاورزان قرار مي‌دهيم.
وي با اشاره به اين‌که در حال حاضر روي کشت سه گياه زعفران، موسير و گل‌محمدي در استان تأکيد داريم، ادامه داد: الان ۹۰۰ هکتار زمين در سطح استان زير کشت گل‌محمدي داريم که بيشتر آن در شهرستان اليگودرز است.
صالحيان با اشاره به اين‌که سالانه ۱۵ هزار تُن گياه دارويي در استان توليد مي شود، افزود: ۵۶۰۰ هکتار زمين زير کشت داريم که سال گذشته حدود ۳۰۰۰ هکتار کِشت داشتيم، اين نکته را بايد در نظر گرفت که برخي از گياهان چندساله هستند.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان با اشاره به اين‌که علاوه‌براين براساس اعتبارات که در دست داريم به کشاني که گياهان دارويي کشت مي‌کنند تسهيلات با کارمزد ۴ درصد مي‌دهيم، عنوان کرد: معضل اصلي ما اين است که در استان صنايع تبديلي نداريم.
وي ادامه داد: يکي از محصولات گياهان دارويي ما زعفران است که در استان ۴۲۰ هکتار زير کشت آن رفته و چيزي حدود ۱۱۰۰ کيلوگرم توليد در سال دارد اما کتأسفانه به جز بسته‌بندي‌هاي خانگي، بسته‌بندي ويژه اين محصول که بتوان آن‌را به‌عنوان برند استان معرفي کرد نداريم.
صالحيان با اشاره به کشت گل‌محمدي در استان، تصريح کرد: اين محصول اگر تر برداشت شود عملکرد آن بين يک تا سه تُن در هکتار است که هر کيلوگرم آن ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خريداري مي‌شود اما چون در استان دستگاه‌ها فرآوري گلاب‌گيري نداريم افرادي در کاشان گل‌ها را پيش‌خريد مي‌کنند.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي لرستان تأکيد کرد: در حال حاضر هر ليتر اسانس گل محمدي در بازار حدود ۱۵۰ ميليون تومان است که اگر دستگاه هاي فرآوري آن فراهم شود مي‌تواند ارز آوري زيادي براي استان داشته باشد، که در حال حاضر يک شرکت در شهرستان اليگودرز که بيشترين سطح زير کشت گل‌محمدي در استان را دارد، دنبال توسعه کشت اين محصول  و صنايع مرتبط با آن است.
وي عنوان کرد: در زمينه توليد گياهان دارويي يک برنامه ۱۰ ساله داريم که طي آن سالانه ۱۸۰۰ هکتار زمين زير کشت گياهان دارويي با اولويت زعفران، موسير و گل‌محمدي رود که از اين مقدار ۹۰۰ هکتار از ارضاي ملي و ۹۰۰ هکتار از اراضي زراعي کم بازده باشد.
صالحيان با اشاره به خشکسالي‌هايي که در پيش داريم، عنوان کرد: گياهان دارويي از نظر آبي کم توقع هستند و علاوه بر شرايط آبي درآمد ميانگين هر هکتار ۴۰ تا ۵۰ ميليون تومان دارند.

آخرين خبر لرستان در اينستاگرام :
https://instagram.com/lorestan_todayy