برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۳۰۰ پنل خورشیدی برای عشایر گلستان تامین شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۳۰۰ پنل خورشیدی برای عشایر گلستان تامین شد

ایرنا/ مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: با هدف دسترسی آسان به انرژی برق، ۳۰۰ پنل خورشیدی از محل اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق و مالیات بر ارزش افزوده تامین و بخشی از آن میان جامعه عشایری این استان شمالی توزیع شد.

رضا علیپوری مدیرکل امور عشایری گلستان اظهارداشت: ۵۰ دستگاه پنل خورشیدی از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تامین و همزمان با گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر بین عشایر بومی ترکمن گلستان توزیع شد.
وی افزود: ۲۵۰ دستگاه پنل‌ خورشیدی نیز با استفاده از اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق گلستان با هزینه ۲۵ میلیارد ریال تامین و هم اکنون در اختیار اداره کل امور عشایری استان قرار دارد تا پس از کوچ قشلاقی عشایر بین آنان توزیع شود.
مدیرکل امور عشایری گلستان بابیان اینکه هر پنل خورشیدی برق لازم برای تامین نیازهای اولیه خانوارهای عشایری را تامین می‌کند، اضافه کرد: هر خانوار عشایری ۱۰ درصد از هزینه پنل خورشیدی را پرداخت کرده است.
علیپوری افزود: مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان قول تهیه ۱۵۰ دستگاه پنل خورشیدی دیگر را ظرف چند ماه آینده داده که در صورت تامین، بین عشایر کوچنده استان توزیع خواهد شد.
وی یادآور شد: در چند سال گذشته نیز ۵۰ دستگاه پنل خورشیدی از طریق بخش خصوصی تامین و میان جامعه عشایری گلستان توزیع شد که عشایر ۱۰۰ درصد هزینه آن را پرداخت کردند.

عشایر کوچنده گلستان
علیپوری گفت: حدود هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری بومی و کوچنده گلستان متقاضی تامین پنل خورشیدی هستند که به مرور زمان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و توافقات با شرکت توزیع برق استان تامین و بین آنها توزیع خواهد شد.
استفاده از انرژی خورشیدی در کنار مزایایی از جمله کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا، یکی از راهکارهای مناسب رفع همیشگی دغدغه مردم نسبت به کمبود برق و قطع آن در روزهای گرم سال است که شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک گلستان با سالانه ۳۰۰ روز آفتابی، بهترین فرصت را برای بهره‌گیری از این انرژی طبیعی فراهم کرده است.
گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.
این استان شمالی ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد که عشایر بومی و کوچنده با در اختیار داشتن ۷۶۷ هزار راس دام از مجموع تقریبی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین گلستان، در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از این مراتع در سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله سکونت دارند.

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :
Instagram.com/golestan_today