برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

تورم 12 استان به زیر 30 درصد رسید

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
تورم 12 استان به زیر 30 درصد رسید

اکو ایران/ در فروردین 1403، تورم نقطه به نقطه 12 استان به کمتر از 30 درصد رسید. این وضعیت از اسفند سال 1399 تا کنون بی‌سابقه است.
 
در فروردین‌ماه 1403، تورم نقطه به نقطه کل کشور نسبت به اسفند کاهش یافته و به 30.9 درصد رسید. از میان استان‌های کشور، این نرخ در 12 استان به کمتر از 30 درصد رسید. کاهش تورم نقطه به نقطه در این تعداد از استان‌ها به زیر 30 درصد، مشاهده‌ای بی‌سابقه از اسفند سال 1399 تاکنون بود. از میان این 12 استان، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به سیستان و بلوچستان و بالاترین نرخ آن مربوط به آذربایجان شرقی بود.

نگاهی به تورم استان‌ها در فروردین 1403
طبق گزارش مرکز آمار، در فروردین امسال تورم نقطه به نقطه کل کشور به 30.9 درصد رسیده و نسبت به اسفندماه کاهش یافته است. از میان استان‌های کشور، بالاترین تورم 35.4 درصد و برای استان اردبیل بود. در مقابل، کمترین تورم به ثبت رسیده 20.3 درصد بوده که به نام استان سیستان و بلوچستان رقم خورده است.

تغییرات تورمی در فروردین امسال از این جهت حائز اهمیت است که برای اولین بار از اسفند 1399 تا کنون تورم نقطه‌ای در بیش‌تر از پنج استان به کمتر از 30 درصد رسیده است.


رکوردشکنی استان‌ها در کاهش تورم
از میان 31 استان کشور، تورم نقطه‌ای 12 استان در فروردین امسال به زیر 30 درصد رسید.
این استان‌ها شامل آذربایجان شرقی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان،‌ سیستان و بلوچستان، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد می‌شود. از میان این استان‌ها، بالاترین تورم ثبت شده 29.9 درصد بوده که مربوط به استان آذربایجان شرقی است. پس از آن نیز استان‌های چهارمحال و بختیاری، مرکزی و یزد قرار گرفته‌اند.
استان‌های میانی در این رده‌بندی، لرستان و بوشهر بودند که تورم نقطه به نقطه در آن‌ها به ترتیب به 28.6 درصد و 26.1 درصد رسیده است. در سوی دیگر اما استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته که تورم نقطه به نقطه آن حتی از 35 درصد نیز کمتر شده و به 20.3 درصد رسیده است.
البته در ماه‌های قبل نیز دیده شده که تورم نقطه‌ای در یک یا چند استان به کمتر از 30 درصد رسیده باشد، اما در فروردین امسال برای نخستین بار از اسفند 1399 به بعد، تورم بیش‌ از 10 استان به کمتر از این نرخ اُفت کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره