کارشناس حمل و نقل دریایی: تعرفه بندری با اقتصاد جهانی تدوین شود نه با تورم داخلی
فارس/ عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني با تأکيد بر اينکه بايد سرعت تخليه و بارگيري در راستاي جذب خطوط کشتيراني در بنادر کشور افزايش يابد، گفت: در حال حاضر تعرفههاي بندري با احتساب تورم داخلي تعيين ميشود، در حالي که تعرفه براي خطوط کشتيراني بايد طبق اقتصاد جهاني تدوين شود. عليرضا چشمجهان با بيان اينکه حمل و نقل به عنوان نيروي محرکه صنعت در اقتصاد جهاني است، اظهار داشت: جابهجايي بار با حجم انبوه، هزينه کمتر، ايمني بالا و خطر پايين و سازگاري با محيط زيست، از مزايا و عوامل مؤثر حمل و نقل دريايي است. وي ادامه داد: بنادر بخشي از شبکه کلي حمل و نقلي هستند و 90 درصد مبادلات تجاري بينالمللي در دنيا از طريق دريا انجام ميشود. عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني بيان کرد: کمترين توليد گاز CO2 در جابهجايي کالا، در حمل و نقل دريايي است و پس از آن ريل است، جاده و هواپيما در رتبههاي بعدي قرار دارند. وي اظهار داشت: همچنين در حوزه مصرف انرژي براي جابهجايي يک تن کالا در يک کيلومتر، حمل و نقل دريايي با کمترين مصرف سوخت رتبه اول را دارد و پس از آن حمل و نقل ريلي، جادهاي و هوايي در رتبههاي بعدي قرار دارند. عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني افزايش تعداد کشتيها، اندازه و ظرفيت آنها و افزايش تعداد و ظرفيت بنادر را از تأثيرات توسعه حمل و نقل دريايي عنوان کرد. چشمجهان ادامه داد: تجميع ظرفيت خطوط کشتيراني در مسيرهاي اصلي، گسترش شبکههاي حمل و نقل دريايي، گسترش پسکرانهها جهت پشتيباني از فعاليت بنادر و تسهيل در قوانين و مقررات کشورها جهت توسعه حمل دريايي از ديگر تأثيرات توسعه اين سيستم جابهجايي است. * لزوم توسعه پسکرانه بنادر/ ازدحام کالا در بنادر ممنوع است چشمجهان با تأکيد بر اينکه نبايد در بنادر ازدحام بالاي کالا صورت گيرد، افزود: بايد پسکرانهها، بنادر را پشتيباني کنند؛ در اين باره در برخي بنادر کشور نظير بندر نوشهر پسکرانه وجود ندارد، اما در برخي از بنادر نظير بندر شهيد رجايي بيش از 24 هزار هکتار پسکرانه داريم. عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني به سير تکميلي بنادر اشاره کرد و گفت: بنادر نسل اول بنادري هستند که تخليه، بارگيري و انبار کردن کالا در آنها انجام ميشود که اغلب بنادر کشور جزء اين دسته هستند. وي ادامه داد: در بنادر نسل دوم عمليات تخليه، بارگيري، انبار کردن کالا و توزيع کالا انجام ميشود و در بنادر نسل سوم تخليه، بارگيري، انبار کالا، توليد کالا با ايجاد ارزش افزوده و توزيع کالا انجام ميشود. * لزوم تدوين تعرفههاي بندري طبق اقتصاد جهاني عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني با تأکيد بر اينکه براي جذب خطوط لاينري دنيا در رقابت با ديگر بنادر خليج فارس بايد خدمات مطلوبي ارائه دهيم، گفت: کشتيها پس از عبور از تنگه هرمز ابتدا در مسير بندر شهيد رجايي قرار ميگيرند، در واقع بندر شهيد رجايي پس از تنگه هرمز 8 ساعت جلوتر از بندر جبلعلي قرار دارد و کشتيها با حضور در بندر شهيدرجايي 16 ساعت در هزينه رفت و برگشت خود در زمان صرفهجويي ميکنند، اما به دليل آنکه عمليات تخليه و بارگيري در بندر جبلعلي به سرعت انجام شده و خدمات مناسبي به کشتيها ارائه ميشود، خطوط لاينري ترجيح ميدهند، اين 16 ساعت سير اضافه را به جان خريده و به بندر جبلعلي بروند. چشمجهان با بيان اينکه در موضوع تعرفههاي بندري بايد رغبت براي مشتريان داخلي و خارجي ايجاد شود، گفت: اين منطقي نيست که در تعرفههاي بندري که موضوعي بينالمللي است، خود تورم داخلي را لحاظ کنيم؛ تعرفه بندري موضوع بينالمللي است و نبايد مشمول تورم داخلي کشورها شود، در روابط بينالملل اين تعرفهها وجود خارجي ندارند. عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني با تأکيد بر اينکه تعيين تعرفههاي بندري بايد بر مبناي بينالمللي انجام شود، افزود: در برخي از بنادر در راستاي رقابت تلاش ميکنند، انعطافي در تعرفههاي خود ايجاد کنند، در حالي که در کشور ما در کنار تعيين تعرفه طبق نرخ تورم، تعرفهها براي يک سال تدوين ميشود؛ به هر حال اعمال تعرفه سالانه با احتساب تورم، به عنوان نقطه ضعف در بنادر ما محسوب ميشود. * بنادر رقيب بندر شهيد رجايي در حال توسعه روزافزون هستند اين کارشناس حمل و نقل دريايي اظهار داشت: در کشور ما تمامي ظرفيتها براي ارائه خدمات به خطوط کشتيراني وجود دارد و تنها مديريت صحيح و منطقي را ميطلبد؛ بايد از اين موقعيت جغرافيايي استفاده کنيم. چشمجهان با بيان اينکه بنادري که به مسير تردد خطوط کشتيراني نزديکتر هستند، مزيت بيشتري دارند، گفت: در بندر شهيد رجايي 23 درصد بازار مبادلات متعلق به کالاهاي خارجي و 77 درصد بازار مبادلات مربوط به کالاهاي داخلي است، اما در بندر جبلعلي تنها سال گذشته 13 ميليون کانتينر تخليه و بارگيري شد که 70 درصد آنها خارجي بود. عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني با تأکيد بر لزوم اتصال بنادر به شبکه ريلي کشور، اظهار داشت: کشور امارات در بندر جبلعلي به عنوان رقيب بندر شهيد رجايي، تلاش کرد فرودگاهي احداث کند که در اين فرودگاه به کارگو (حمل بار هوايي) توجه خاص شده است، تا کالاهايي که نيازمند انتقال سريع هستند، به سرعت جابهجا شوند. * هر چه معطلي کشتيها در بنادر کاهش يابد رغبت خطوط لاينري براي حضور افزايش مييابد وي با تأکيد بر اينکه ارتباط بندر و گمرک بايد سامانهاي يکپارچه باشد، يادآور شد: تعطيلات و ساعات کار گمرک بايد مديريت شود؛ بايد تعطيلات کاهش يافته و ساعات کار افزايش يابد تا خطوط کشتيراني بابت تعطيلات ما در بنادر معطل نمانند. چشمجهان اظهار داشت: حتي ميتوان در راستاي جذب بيشتر خطوط لاينري و رقابت با ساير بنادر منطقه مدت زمان دقيق تخليه و بارگيري را اعلام کرد و در صورت افزايش مدت زمان جريمه ديرکرد پرداخت کرد، تا خطوط لاينري متوجه شوند که زمان آنها براي ما مهم است. عضو هيأت مديره انجمن کشتيراني تأکيد کرد: هر چه در بندري مدت زمان معطلي کشتيها کاهش يابد در واقع کيفيت خدمات ارتقاء يافته است. * لزوم افزايش امکانات جنبي بنادر براي جذب خطوط کشتيراني اين کارشناس حمل و نقل دريايي با تأکيد بر اينکه توجه به امکانات جنبي در بنادر بسيار مهم است، اضافه کرد: خطوط کشتيراني به بنادري جذب ميشوند که امکانات جنبي بالايي داشته باشند، تعيين به موقع سوخت و آب کشتيها، تسهيل دريافت ويزا براي کشتيها، ارائه خدمات نوين پزشکي و فروش برق و اينترنت به کشتيها ميتواند برخي از اين خدمات باشد.