داوجونز: شرکتهای کوچک آلمانی علیرغم تحریمها در ایران باقی ماندهاند
تسنيم/ داو جونز طي گزارشي نوشت: به رغم اينکه تحريم هاي غرب در سال هاي اخير بخش عمده اي از تجارت خارجي ايران را مختل کرده، اما بسياري از شرکت هاي آلماني در اين سال ها به تجارت با اين کشور ادامه داده اند. اکنون اين شرکت ها احتمالا در بين اولين شرکت هايي خواهند بود که پس از لغو تحريم هاي ايران و گشايش اقتصاد اين کشور منتفع مي شوند. بر اساس اطلاعات اتاق صنايع و بازرگاني ايران و آلمان، تا سال گذشته، بيش از 75 شرکت آلماني در ايران فعاليت داشتند که اکثر آنها شرکت هاي کوچک و خانوادگي اي بودند که کالاهاي ويژه اي توليد مي کردند که عمدتا به حوزه هاي بهداشت و درمان، ساخت و ساز يا خودرو مربوط مي شدند و مشمول تحريم ها نبودند. اين شرکت ها که بسياري از آنها خصوصي هستند، به اين دليل توانسته اند حضور خود در ايران را تداوم ببخشند که بسياري از آنها روابط محدودي با آمريکا دارند. به عقيده کارشناسان دولت آمريکا همواره ابزار کمي براي تاثيرگذاري بر اين نوع شرکت ها داشته است. در مقابل، بسياري از شرکت هاي چند مليتي آلمان، از جمله گروه مهندسي زيمنس در آمريکا فعال هستند و انتخاب ديگري جز تبعيت از محدوديت هاي دولت آمريکا ندارند. مارک پيس، مدير و يکي از مالکان شرکت دنتائوروم، که چند دهه است در ايران فعاليت دارد گفت: «ما هرگز به صورت واقعي اين کشور را ترک نکرده ايم.» پيس اضافه مي کند که هرچند تحريم ها شرکت هاي توليد کننده تجهيزات دندانپزشکي را محدود نمي کند، اما اين شرکت مجبور بوده براي اينکه از قوانين ضد تروريستي آمريکا و اروپا تخطي نکند، تمام معاملات مالي خود را زيرنظر اداره فدرال امور اقتصادي و کنترل صادرات آلمان انجام دهد. اما اين تنها مشکل تجارت در ايران نيست. به عقيده کارشناسان از ديگر مشکلات بازار ايران مي توان به فساد، بي ثباتي در نرخ ارز و وجود رقباي قوي آسيايي اشاره کرد که توجهي به تحريم هاي غرب ندارند. براي شرکت هاي آلماني، بزرگترين دردسر دريافت پرداخت هاست، زيرا تحريم ها ايران را از سيستم جهاني مبادلات بانکي محروم کرده است. در نتيجه، به گفته آقاي پيس، فروش هاي دنتائوروم به ايران در طي يک دهه گذشته تقريبا 90 درصد کاهش يافته است. پيس اين مطلب را در ماه سپتامبر يعني زماني که به همراه يک هيئت تجاري به تهران سفر کرده بود اعلام کرد. اين مشکلات، دنتائوروم و ديگر شرکت هاي آلماني را ناگزير ساخته تا به چيزي فراتر از سوددهي هاي کوتاه مدت فکر کنند. پيس گفت: «در مورد ايران مشکل ما اين است که پول (زيادي) دريافت نمي کنيم.» به گفته دولتشاهي، رئيس موسسه مشورتي آتيه بهار در تهران که به شرکت هاي خارجي در خصوص بازار ايران مشاوره مي دهد، مشتريان ايراني ناگزيرند پول نقد را در قابل قسط هاي کوچک از طريق صرافي ها يا بانک هاي کشورهايي نظير ترکيه پرداخت کنند. به گفته کارشناسان، امارات يک معبر ديگر است. پيس گفت، شرکت دنتائوروم معاملات خود را از طريق دوبي انجام مي دهد. فريدولين استارک، رئيس بخش بازارهاي بين المللي فدراسيون صنايع آلمان در برلين گفت: «کم و بيش اينکه شرکت ها چگونه اين کار را انجام مي دهند شبيه يک معجزه است...ما هيچ شبکه اي که شفاف يا قابل اعتماد باشد را نمي شناسيم. با اين حال، مديران شرکت هاي آلماني مي گويند، دسترسي به بازار 80 ميليون نفري ايران ارزش تحمل اين سختي ها را دارد. ميشايل هاک ، مدير يک شرکت آلماني مي گويد، ايراني ها «تشنه محصولات ما هستند. آنها مي خواهند فن آوري توليد اين کالاها را داشته باشند.» با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar