2017-06-25T12:29:57+04:30
(۱۲:۲۹) ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
شرق
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!
http://akhr.ir/3558862
شرق/ بازار خودروي ايران، هميشه براي مردم پر از معما بوده است؛ از قيمتها گرفته تا استاندارد محصولات و نوع قراردادهايي که خودروسازان بزرگ با شرکتهاي خارجي بستهاند. ورود خودروهاي جديد هم همواره ابهامهايي را براي مصرفکنندگان و مردم ايجاد کرده است. اينکه قيمت خودروهاي جديد چقدر باشد، اينکه قيمتگذاريها چگونه انجام شود و اينکه خودروهاي توليدشده چه زماني به مشتريان تحويل داده شوند، از جمله سؤالات متداولي است که مردم همواره درباره بازار خودرو و بهويژه خودروهاي جديد پرسيدهاند. اين سؤالات، دامن جديدترين محصول ايرانخودرو که لقب «نخستين خودروي پسابرجامي» را هم يدک ميکشد، گرفته و شايعات و حاشيهها درباره آن زياد شده است.
اصليترين موضوعي که درباره پژو ٢٠٠٨ مطرح ميشود، نوع قيمتگذاري آن است. از سويي ايرانخودرو اعتقاد دارد به دليل وجود خودروهاي رقيب در بازار، شوراي رقابت نميتواند وارد موضوع قيمتگذاري پژو ٢٠٠٨ شود و از سوي ديگر، شوراي رقابت ميگويد، اگر تخلفي در قيمتگذاري اين خودرو مشاهده کند، حتما موضوع را بررسي ميکند. بااينحال، حاشيههاي پژو ٢٠٠٨ فقط مربوط به قيمتگذاري نيست. اين خودرو، از همان زمان بستهشدن قرارداد توليد هم توجهات زيادي را به خود جلب کرد. در ابتدا قرار بود ٢٠٠٨ در اسفندماه ٩٥ تحويل داده شود. اين وعده را هاشم يکهزارع، مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو در سال ٩٤ داده بود. او در بهمنماه ٩٤ گفته بود که پژو ٢٠٠٨ اواخر سال ٩٥ وارد بازار خواهد شد: «اولين محصول پژو ٢٠٠٨ در اواخر سال ٩٥ وارد بازار ايران خواهد شد. دو مدل پژو ديگر، يعني ٣٠١ و ٢٠٨ نيز در سالهاي ١٣٩٦ و ١٣٩٧ وارد بازار ايران ميشوند». ولي ايرانخودرو درباره عرضه ٢٠٠٨ آنقدرها هم پاي قول خود نماند؛ چه آنکه اندکي بعد و در تيرماه ٩٥ باز هم زمان جديدي براي ورود ٢٠٠٨ به بازار مطرح شد: ابتداي ٩٦. نقلقول جديد در مراسم عقد قرارداد توليد انبوه پژوه ٢٠٠٨ ميان ايرانخودرو و پژو سيتروئن مطرح شد. جايي که يکهزارع دوباره تأکيد کرد ايرانخودرو براي توليد انبوه ٢٠٠٨ عجله دارد و تلاش ميکند اين خودرو تا اسفند ٩٥ به توليد انبوه برسد و در ابتداي سال ٩٦ هم وارد بازار شود.
معماي قيمتگذاري
سرانجام موعد پيشثبتنام پژو ٢٠٠٨ فرارسيد. درست همان کاري که ايرانخودرو درباره خودروي دنا انجام داد، درباره ٢٠٠٨ هم انجام شد. ايرانخودرو در فراخوان اوليه ثبتنام براي فروش پژو ٢٠٠٨ اعلام کرد که از خريداران اين خودرو، ٦٠ ميليون تومان بهعنوان پيشپرداخت دريافت خواهد کرد. اعلام همين رقم، باز هم شايعات درباره ٢٠٠٨ را بيشتر و بيشتر کرد.
براساس مقررات و قوانين پيشفروش خودرو، شرکتهاي خودروساز و فروشندگان نبايد بيش از ٥٠ درصد مبلغ خودرو را بهعنوان پيشپرداخت دريافت کنند. براساس تعريف اين قانون، قيمت ٢٠٠٨ حداقل ١٢٠ ميليون تعيين خواهد شد. مبلغي که با آنچه پيش از اين اعلام شده بود، تفاوت بسيار زيادي دارد؛ چراکه پيش از اين، مسئولان ايرانخودرو اعلام کرده بودند پژو٢٠٠٨ را با قيمتي زير صد ميليون تومان به فروش ميرسانند. در چنين شرايطي، شهرام ميرآخورلو، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرفکنندگان، تخلف ايرانخودرو در قيمتگذاري را رد ميکند: «درست است که در آييننامه پيشفروش خودروها، مبلغ پيشپرداخت حداکثر ٥٠ درصد قيمت خودرو تعيينشده، اما به دليل آنکه قيمت فروش نقدي پژو ٢٠٠٨ هنوز مشخص نشده و پيشبيني ميشود اين خودرو با قيمت ١٢٠ ميليون تومان به فروش برسد، با پيشفروش ٦٠ميليونتوماني موافقت شده است».
از بازار سياه حوالهها تا مسدودشدن سايت پيشخريد
ديروز و درحاليکه گمانهزنيها درباره تعيين قيمت پژو٢٠٠٨ همچنان ادامه داشت، بازار خودرو با تکانهاي اساسي روبهرو شد؛ از سويي بازار سياه فروش حواله ٢٠٠٨ به راه افتاد و از سوي ديگر، سايت ثبتنام اين خودرو از دسترس خارج شد. اين در حالي است که فقط چهار روز از آغاز فروش اينترنتي پژو ٢٠٠٨ ميگذرد و ايرانخودرو تلاش ميکند محصول تازهوارد خود را بهسرعت در بازار تثبيت کند. در اين ميان، دلالان هم دستبهکار شدهاند و حوالههاي ٦٠ ميليوني پيشفروش ٢٠٠٨ را با قيمت ٧٢ ميليون تومان به فروش ميرسانند. عمده تبليغات فروش حوالههاي ٧٠ ميليوني پژو٢٠٠٨ نيز در شبکههاي مجازي دستبهدست ميشود. با اين حال، همزمان با دلالاني که در تلاش براي فروش حوالههاي خودروي تازهوارد بودند، سايت ثبتنام پژو٢٠٠٨ هم مسدود شد تا سردرگمي مردم بيشتر شود. هرچند ايرانخودرو دليل از دسترس خارجشدن سايت ثبتنام را «مراجعه زياد متقاضيان» عنوان کرد اما زمينهاي را فراهم آورد تا خبرهاي غيررسمي درباره قيمت نهايي ٢٠٠٨ اجازه انتشار نيابد. بر اساس اين اخبار غيررسمي، قيمت نهايي تازهوارد فرانسوي، ٩٩ ميليون و ٨٠٠ هزار تومان خواهد بود.
شوراي رقابت، آماده ورود به پرونده
قيمتهاي غيررسمي پژو٢٠٠٨ در حالي از سوي محافل مختلف نقل ميشود که ايرانخودرو ورود شوراي رقابت به پرونده قيمتگذاري اين خودرو را خلاف قانون ميداند. ايرانخودرو ورود شوراي رقابت به پرونده ٢٠٠٨ را خلاف قانون ميداند. اين شرکت اعتقاد دارد شورا بايد فقط درباره کالاهاي غيررقابتي نظر دهد و اين در حالي است که رقباي داخلي و خارجي ٢٠٠٨ در بازار حضور دارند و بنابراين دست ايرانخودرو در قيمتگذاري باز است. بااينحال، رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت در ميانههاي خرداد گفته بود: «ايرانخودرو بايد مستندات قيمتي خود را به شورا اعلام کند و شورا با بررسي مستندات و بازار اعلام ميکند اين خودرو مشمول قيمتگذاري هست يا خير!» البته شيوا يک هفته بعد اعلام کرد ايکاپ چندي پيش با ارسال نامهاي خواستار اعلام نظر شورا درباره محدوده قيمتي پژو ٢٠٠٨ شده و کارشناسان شورا مشغول بررسي درخواست ايرانخودرو هستند: «تا نتايج کارشناسي اعضاي شوراي رقابت اعلام نشود، نميتوان درباره قيمت پژو ٢٠٠٨ نظر قطعي داد». ولي رستمي، عضو شوراي رقابت نيز درباره قيمتگذاري ٢٠٠٨ به «شرق» گفت: سال گذشته و زماني که در شوراي رقابت، قيمتهاي جديد خودروها را مشخص کرديم، از سوي شورا به دو خودروساز بزرگ اعلام شد «بايد» مباحث حاشيهاي قيمتها در بازار را حذف کنند؛ چراکه در غير اين صورت، احتمال عوضشدن تصميم شوراي رقابت وجود دارد و شورا پرونده قيمتگذاري خودروهاي بالاي ٤٠ ميليون تومان را نيز بررسي خواهد کرد. او تأکيد کرد: «به ايرانخودرو و سايپا هشدار دادهايم که اگر پارامترهاي قيمتگذاري را رعايت نکنند، شورا بيتفاوت عمل نخواهد کرد و قطعا پرونده را بررسي خواهد کرد؛ در همين موضوع قيمتگذاري ٢٠٠٨ نيز بازار و عملکرد ايرانخودرو را رصد خواهيم کرد و درصورتيکه در اين زمينه سوءاستفادهاي انجام شود، شوراي رقابت قطعا به پرونده ورود خواهد کرد». رستمي در پاسخ به اين انتقاد ايرانخودرو درباره منع قانوني ورود شوراي رقابت به پرونده ٢٠٠٨ نيز تأکيد کرد: «در قانون مشخصشده که هر خودروي جديدي توليد ميشود، خودروسازان بايد اطلاعات آن خودرو را به شوراي رقابت ارسال کنند؛ شوراي رقابت هم براساس دستورالعمل قيمتگذاري خودرو، محاسبه اوليه را انجام ميدهد؛ پس از آن، اگر محصول توليدشده شامل موارد انحصار در بازار باشد، بايد بر مبناي دستورالعمل شوراي رقابت توليد شود و درصورتيکه شامل موارد انحصار نباشد، قيمتگذاري آن بايد به صورت رقابتي انجام شود».
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار