برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

"نایب رئیس شورای ملی زعفران" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران: اخذ تعهدات ارزی و عوارض صادراتی از صادرکنندگان "زعفران" لغو شد/ افزایش ۲۰ درصدی "صادرات"

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
 "نایب رئیس شورای ملی زعفران" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران: اخذ تعهدات ارزی و عوارض صادراتی از صادرکنندگان "زعفران" لغو شد/ افزایش ۲۰ درصدی "صادرات"
باشگاه خبرنگاران / ميري با اشاره به لغو اخذ تعهدات ارزي و عوارض صادراتي از صادرکنندگان گفت: صادرات اين محصول در سال جاري نزديک به ۲۰ درصد افزايش مي‌يابد. غلامرضا ميري نايب رئيس شوراي ملي زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لغو اخذ تعهدات ارزي از صادرکنندگان زعفران افزود: آذرماه سال گذشته دولت قبل بخشنامه‌اي را به گمرک ابلاغ کرده بود که طي آن هر صادرکننده بايد در ازاي هر صادرات، ارز حاصل از آن را به اتاق مبادلات ارزي تسليم مي‌کرد يا در مقابل صادرات خود واردات انجام مي‌داد. وي اضافه کرد: طي مصوبه‌ي اخير هيئت دولت در شوراي گفتگو اخذ تعهدات ارزي از صادرکنندگان لغو شده اما پس از اين کساني که از انجام اين کار سرباز مي‌زنند از دريافت جايزه‌ صادراتي محروم مي‌شوند. ميري با اشاره به اينکه از سال ۸۸ تاکنون هيچ جايزه‌اي به صادرکنندگان تعلق نگرفته است، اظهار داشت: اين موضوع براي صادرکنندگان ايجاد نگراني نمي‌کند و دستورالعمل فوق حرکتي مثبت در جهت افزايش صادرات زعفران است. وي با بيان اينکه اخذ تعهدات ارزي از صادرکنندگان سبب کاهش رغبت آنان به انجام صادرات و استفاده‌ صادرکنندگان از کارت‌هاي يکبار مصرف به جاي کارت صادراتي خود شده بود، ادامه داد: اين محدوديت باعث شده بود که عده‌اي به مسير قاچاق زعفران به ساير کشور‌ها قدم بگذارند. رئيس اتحاديه صادرکنندگان و فروشندگان زعفران در پاسخ به اين سوال که لغو اخذ تعهدات ارزي و عوارض صادراتي براي بسترهاي بالاي ۳۰ گرم زعفران سبب افزايش صادرات مي‌شود يا خير؟ گفت: در صورتي که مشکلي در مسير صادرات زعفران پيش نيايد به طور قطع ميزان اين صادرات افزايش چشم گيري خواهد داشت. ميري با اشاره به اينکه پيش بيني مي‌شود ميزان توليد زعفران در سال جاري بيش از سال گذشته باشد، افزود: با توجه به اين موضوع به احتمال زياد صادرات اين محصول در سال جاري نزديک به ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش مي‌يابد. لازم به ذکر است؛ در چند روز اخير خبري مبني بر اينکه «به دليل دريافت عوارض از صادرات زعفران، اين محصول به صورت قاچاق از کشور خارج مي‌شود و در افغانستان به عنوان زعفران افغاني بسته بندي و به اروپا صادر مي‌شود» در يکي از خبرگزاري‌هاي کشور درج شده بود که نايب رئيس شوراي ملي زعفران ضمن اعلام خبر لغو اخذ عوارض صادرات گفت: مصاحبه‌ فوق مربوط به حدود يک ماه پيش بوده است !