ایران/ سفارش خودروی خارجی ندهید. این هشداری است که مسوولان گمرک به مردم می‌دهند و می‌گویند تعداد زیادی خودرو در گمرک مانده است که اجازه ترخیص ندارند لذا تا روشن شدن وضعیت واردات خودرو به هیچکدام از شرکت‌ها سفارش جدید ندهید چرا که معلوم نیست بعد از چه مدت بتوانید به خودروی سفارش داده شده دسترسی پیدا کنید.

گرانی 60 میلیونی خودروها
شاید پیش بینی‌ها دو هفته بود ولی دوماه از آن تاریخ گذشته و هنوز این آیین‌نامه نتوانسته از در دفتر هیأت دولت عبور کند و البته زمانی هم نمی‌توان برای آن اعلام کرد. از آنجا که از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه میزان واردات خودرو 42‌درصد افزایش پیدا کرده است دولتی‌ها رغبتی برای باز کردن سایت ثبت سفارش خودرو ندارند و همین امر عامل مهمی شده است تا قیمت خودروهای وارداتی روند صعودی به خود بگیرد. در برخی از خودروها قیمت‌ها بیش از 35 میلیون الی 60میلیون تومان گران شده است و این امر تنها به نفع واردکنندگان تمام شد. این افراد در کمتر از دو ماه سودهای میلیونی بردند. بهانه آنها این بود که واردات متوقف شده است و خریداران مجبور به پرداخت چنین پولی هستند.
یک منبع مطلع در مورد افزایش واردات خودرو گفت: اصلاً چنین موضوعی پذیرفتنی نیست که واردات خودرو افزایش یافته است. به طور متوسط سالیانه بین 10 تا 20 درصد افزایش تقاضا برای خرید خودرو در بازار شکل می‌گیرد. بدین‌جهت برای محاسبه دقیق و علمی صحبت کردن باید نسبت واردات به تولید را محاسبه کرد. در دولت دهم این نسبت 13 درصد بود اما اکنون با توجه به حجم تولید خودروهای داخلی و واردات این نسبت بین 5 تا 6 درصد است. در این میان کارشناسان حوزه خودرو معتقدند نسبت معقول واردات به تولید خودرو می‌تواند 10‌درصد به نفع تولید باشد.سفارش خودروی خارجی ندهید. این هشداری است که مسوولان گمرک به مردم می‌دهند و می‌گویند تعداد زیادی خودرو در گمرک مانده است که اجازه ترخیص ندارند لذا تا روشن شدن وضعیت واردات خودرو به هیچکدام از شرکت‌ها سفارش جدید ندهید چرا که معلوم نیست بعد از چه مدت بتوانید به خودروی سفارش داده شده دسترسی پیدا کنید. این ماجرا از دو ماه پیش همزمان با توقف ثبت سفارش واردات خودرو شروع شد. دولت برای آنکه نسبت واردات به تولید داخلی را کنترل کند و اجازه ندهد ارز از کشور خارج شود جلوی واردات خودرو را گرفت و عنوان کرد تا زمانیکه آیین واردات خودرو در دولت تصویب نشود هیچ خودرویی اجازه واردات به ایران را ندارد.


مخالفت واردکنندگان با تصمیم دولت
دلیل اصلی افزایش واردات خودرو مهلت شش ماهه به واردکنندگان خودرو بوده است. سال گذشته قرار شد تا 4 تیرماه امسال تمام واردکنندگان بزرگ و خرد واردات خودرو را انجام دهند و پس از آن واردکننده‌ای می‌تواند خودرو وارد کند که از شرکت مادر نمایندگی گرفته باشد. اما واردکنندگان این موضوع را محال می‌دانند و می‌گویند شرکت‌ها به صورت مستقیم کار نمی‌کنند و ما همچنان باید با واسطه و از کشورهای عربی واردات خودرو را دنبال کنیم.

بازبینی آیین‌نامه واردات خودرو
این گلایه‌ها باعث شده محمد شریعتمداری وزیر صنعت،معدن و تجارت از موضعی که از ماه‌های پیش یعنی قبل از آمدنش به وزارتخانه مطرح شده کوتاه بیاید و دستور بازبینی این آیین‌نامه را صادرکند تا واردات خودرو روند طبیعی به خود بگیرد و دیگر قیمت سیر صعودی به خود نگیرد.

نتیجه توقف واردات خودرو
ماحصل تصمیم توقف واردات خودرو خواب میلیاردی پول در گمرکات کشور است به نحوی که بیش از 15 هزار خودرو در گمرکات در حال خاک خوردن هستند و سفارش دهندگان انتظارشان را می‌کشند. دومین نکته افزایش قیمت خودرو‌های خارجی است. قیمت‌ها بین 20 تا 60 میلیون تومان گران شده است. نکته سوم در این مبحث انحصاری شدن واردات است. شرکت‌های محدودی بواسطه روابطی که دارند می‌توانند واردات از شرکت مادر را پیگیری کنند و مابقی مجموعه‌ها و افراد خرد از این موضوع باز می‌مانند لذا این انحصار می‌تواند به بازار خودروهای خارجی در ایران صدمه بزند.

انحصار در خدمات پس از فروش
توصیه فعالان این صنعت در مبحث خدمات پس از فروش است. کارشناسان می‌گویند دولت در آیین‌نامه واردات خودرو باید موضوع نمایندگی مادر را دنبال کند تا انحصار در واردات خودرو شکل نگیرد. اگر انحصار در واردات صورت گیرد بازار دست افراد خاص خواهد بود و حتی خود دولت با چالش‌های جدی روبرو می‌شود چرا که نمی‌تواند آیین‌نامه خود را نقض کند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

دايره ، مرجع تخفيف و حراج
دايره آگهی