آغاز دور جدید اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران
خبرآنلاين/ وزير راه و شهرسازي در جلسه مشترک خود با مديران ۱۴ شرکت فرانسوي، به تشريح پروژههاي عمراني اولويت دار ايران پرداخت و در عين حال خبر داد که در آستانه تفاهمي مشخص با دولت فرانسه بر سر تامين مالي پروژهها هستيم. جلسه مشترک وزير راه و شهرسازي و دبير دولت فرانسه در امور اتحاديه اروپا و امورخارجه اين کشور با سرمايهگذاران و مديران شرکتهاي فرانسوي در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد. وزير راه و شهرسازي در اين جلسه و بعد از مطرح شدن نظرات مديران شرکتهاي فرانسوي، گفت: خوشبختانه جلسات ايران و فرانسه به گفتوگوهاي مداوم تبديل شده و تعداد قراردادهاي دو کشور درحال گسترش است و اکنون تنها بحث عمده تامين مالي پروژهها است. آخوندي دراين باره توضيح داد: خوشبختانه طي مذاکراتي که با دولت فرانسه صورت گرفت، در خصوص تامين مالي پروژهها در قالب وامهاي خزانهداري فرانسه به نتيجه رسيدهايم و پاريس دراين باره طرح روشني را به ما ارائه خواهد داد. وي از پيشنهاد اعطاي اعتبار ۷۰ ميليون يورويي فرانسه به ايران خبر داد و گفت: اکنون نامه امضا شده اين وام از سوي وزير اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقاي ژان باتيست لوموئن، دبير دولت فرانسه در امور اتحاديه اروپا و امور خارجه اين کشور به ايران آورده شده است که به عنوان آغاز يک دوره جديدي از جهت اعطاي اعتبارات مالي بين فرانسه و ايران خواهد بود. آخوندي ابراز اميدواري کرد که مذاکرات در سطح دو دولت و سيستمهاي بانکي دو کشور به راهکارهاي خيلي روشني دست يابد و ادامه داد: قاعدتا انتظار ما و شما اين است که کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا بتوانند از شرکتهاي اروپايي براي فعال شدن در بازار ايران حمايت کنند. حوزه هوايي نخستين اولويت براي نوسازي وزير راه و شهرسازي به تشريح حوزههاي مورد اولويت ايران پرداخت و از حوزه هوايي به عنوان نخستين اولويت براي نوسازي خبر داد و گفت: درحوزه هوايي اعم از فرودگاه، هواپيما، موتور و تمام بيزينسهاي مرتبط با صنعت هوانوردي به دنبال نوسازي و ارتقاي سيستمها هستيم. حوزه دوم که به شدت براي ما مهم است، بحث ريل است که خوشبختانه شرکتهاي فرانسوي اکنون با مقامات ريلي ما مذاکرات مستقيمي را دارند. وي، نوسازي ناوگان و ارتقاي فناوري و سطح تکنولوژي را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اينکه سرمايهگذاري در ريل يک سرمايهگذاري سبز است و با کنفرانس پاريس هم راستا است، فرانسه ميتواند به کمک ايران بيايد. ما هدف بسيار بزرگي مبني بر افزايش سهم حملونقل ريلي از بار به ۳۰ درصد و از مسافر به ۲۰ درصد داريم و به همين خاطر نيازمند حجم سرمايهگذاري زيادي در شبکه راهآهن و در بخش نوسازي واگن هستيم. ما بسيار علاقهمند هستيم با دولت فرانسه در خصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسيم و اعلام حمايت دولت فرانسه را از اين پروژهها داشته باشيم. همکاري با فرانسه در پروژههاي ريلي آخوندي، حملونقل حومهاي و حملونقل ريلي اطراف تهران و همچنين ريل پايه کردن بندر امام و شهيد رجايي را از جمله پروژههاي مشخصي دانست که ميتوان با کمک فرانسه آغاز کرد و گفت: برقيکردن برخي محورهاي مهم شبکه حملونقل ايران و همچنين راهآهن تهران -تبريز نيز ديگر پروژه مهمي است که علاقهمنديم از جهت پشتيباني مالي با دولت فرانسه دراين خصوص مذاکرات مشخصي را داشته باشيم. وي همچنين به موضوع نوسازي ناوگان جاده اي ايران اشاره کرد و با بيان اينکه اين مهم نيز با بحث کنفرانس پاريس کاملا هم راستا است، گفت: مشخصا به دنبال نوسازي ۶۵ هزار کاميون ايراني هستيم، عمر اين کاميونها بالاي ۲۵ سال است و دو برابر نرمال گازوئيل مصرف ميکنند و ايجاد آلودگي بسيار گستردهاي دارند. براي ۱۷ هزار کاميون قرارداد نوسازي داريم و علاقهمنديم از سيستمهاي بينالمللي براي اين مهم کمک بگيريم. آخوندي با بيان اينکه در حوزه لجستيک فکر ميکنيم که شرکتهاي اروپايي بايد در ايران تاسيسات لجستيکي داشته باشند، گفت: اگر شرکتهاي اروپايي از قبيل ايرباس و توتال ميخواهند به بازار منطقه راه پيدا کنند، نيازمند انبارهاي بزرگ لجستيکي هستند. اين درحالي است که در حال حاضر شرکتهاي بزرگ اروپايي در ايران دپوي انبار خوبي ندارند و ما علاقه منديم امتيازاتي را در بنادر و مناطق آزاد و حتي در شهر فرودگاهي امام براي دپوي تاسيسات لجستيکي به شما بدهيم. وزير راه و شهرسازي در تکميل چرايي پيشنهاد خود گفت: اين تصميم از يک طرف علامتي است به بازار ايران که ورود اروپاييها به ايران موقت نيست و فقط قصد فروش ندارند بلکه قصد اصلي پشتيباني است و حضورشان حضور بلندمدتي است و ديگري اينکه يک بيزينس سودآوري براي اروپاييها خواهد بود. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد