قصه جا زدن پوشاک ایرانی به جای جنس خارجی!
مهر/ سالهاست که توليدکنندگان ايراني براي فروش محصولاتشان از مارک خارجي استفاده ميکنند. سري به صنف مارک فروشان زديم. افرادي که ميگويند اين ايام سفارش مارک ايراني نسبت به قبل رونق گرفته. قصه جا زدن پوشاک ايراني به جاي جنس خارجي و لباسهاي ترک ماجراي تازهاي نيست. زماني که توليد کنندههاي وطني براي سرپا نگهداشتن کارگاه هاي توليدي و جلب اعتماد خريداران داخلي مجبور بودند کالاي خودشان را با هويت محصولات کشورهاي همسايه روانه بازار کنند. محصولاتي که اگر هويت ايراني شان احراز ميشد، با افت فروش در بازار رو به رو ميشدند. براي همين هم در اين بلبشو استفاده از مارکهاي خارجي روي کالاهاي داخلي راه ميانبر توليد کنندگان وطني بود. توليد کنندههايي که ترجيح ميدادند به جاي نام خودشان از برندهاي معروف و غير معروف خارجي استفاده کنند. به همين خاطر کافي است سري به بازار تهران و پاچنار بزنيد تا در کنار همه راستههاي جورواجور به راسته يراق فروشها و مارک فروشها برسيد. جايي که حالا سالهاست پاتوق توليد کنندههايي است که براي فروش اجناسشان سفارش انواع و اقسام مارکها را ميدهند. مارک هايي که غير از اسامي خارجي حتي خودشان هم حاصل دست توليد کنندههاي ايراني اند. راستهاي که ميگويند طي اين چند سال به خاطر تغيير ذائقه مشتريان ايراني تمايل بيشتري به توليد مارکهاي وطني کردهاند؛ اما همچنان ميشود رد پاي پررنگ خارجيها را در محصولاتشان پيدا کرد. با مارکهاي وطني آديداس و نايک آشنا شويد وقتي از مترو پانزدهم خرداد بالا مي آييد و خودتان را لا به لاي بساط دستفروشان و شلوغي جار زن هاي بازار پيدا ميکنيد براي يافتن نشاني راسته مارک و يراق بايد سر وقت يکي از کسبه همان حوالي برويد تا بيشترشان متفق القول شما را به سمت پاچنار راهنمايي کنند. راسته اي که اگر خوب فکر کنيد شايد هرگز نتوانيد ما به ازاي آن را در هيچ جاي ديگر دنيا ببينيد. جايي که در آن توليد کنندگان داخلي حوزه پوشاک سراغ توليده کنندههاي داخلي حوزه مارک و يراق مي روند تا براي کالاهاي وطني يک ليبل «خارجي» توليد کنند و آن را تحويل مصرف کننده ايراني بدهند. جايي که وقتي بين همه گذرهاي بازار به آن مي رسيد حجره ها و مغازه هايي را مي بينيد که کارشان بافندگي توليد مارک هاي معروف دنياست. از نايک و زارا گرفته تا آديداس و پوما آن هم در سايزها و اندازه هاي مختلف که بسته به پوشاک مورد نظر روي محصول فروشندگان جا خوش ميکنند. مردم ميدانند که مارکها اصل نيست اينجا راسته مارک و يراق است. سر که مي گرداني انواع و اقسام مارکهاي شرکتهاي معروف دنيا نگاهت را ميدزدند مارکهاي چسبي و پارچهاي که در قالبهاي رولي و بعضا فله اي روي هم تلمبار شدهاند و منتظرند تا فروشنده ها و خياط هاي بازاري سروقتشان بيايند. اينجا مارک ها پارچه اي به صورت رولي و نواري در دسترستر هستند و يراق و مارک هاي فلزي که شکل لوکستري دارند جايشان پشت شيشه و ويترين مغازه هاست. مغازه هايي که جلوي چشم عموم مردم دست به فروش مارک ميزنند و ظاهرا هيچ چيز پنهاني دور از چشم فروشنده و خريداران هم اتفاق نمي افتد. به همين دليل اولين سوالي که ذهنمان به آن مشغول مي شود اين است که در حال حاضر با وجود علم فروشنده و خريدار ايراني ديگر چه دليلي براي استفاده از اين مارک هاي خارجي باقي ميماند سعيد 26 سال دارد و يکي سالي مي شود که در اين راسته مشغول به کار است کسي که وقتي درباره اين موضوع ازاو سوال مي کنيم در جوابمان مي گويد:« زدن مارک فارغ از همه بحث هاي اصل و تقلبي بودن آن، وجودش باعث مي شود که محصول شما يک سر و شکل رسمي و بازاري به خودش بگيرد علاوه بر اين؛ مارک يک جورهايي شناسنامه کار به حساب مي آيد و شما از طريق آن مي توانيد به سايز لباس يا به فراخور جنس پارچه اي که داريد از نحوه نگهداري آن گاه باشيد.» برايمان مارک معروف و غير معروف فرقي ندارد بيشتر ما با مارک هاي معروف دنيا آشنا هستيم. برندهايي که هرکدام بسته به محصولي که دارند قيمتشان متفاوت است. اينجا ميشود غير از برندهاي نام آشنا مارک محصولات دسته چندم کشورهاي مختلف را پيدا کرد.براي همين يکي از سوالهايي که ذهنمان را به خودش درگير ميکند اين است که قيمت و ارزش هر مارک براي توليد و بافتن آن چقدراست؟ اينکه آيا قيمت هر مارک بسته به ميزان شهرت و اعتبار اسمي که قرار است روي آن درج شود تغيير ميکند؟ به عنوان مثال هزينه توليد مارک معروفي مثل آديداس از هزينه يک مارک ترک گرانتر تمام مي شود؟ وقتي اين موضوع را با يکي از فروشنده هاي کهنه کار اين حوزه مطرح مي کنيم او در جوابمان چيز ديگري ميگويد:« برخلاف تصور عموم براي ما هيچ فرقي نمي کند که سفارش دهنده چه مارکي از ما ميخواهد. ميتواند زارا يا اصلا يک مارک ناآشناي چيني باشد. حتي ايراني و خارجي آن هم برايمان فرقي ندارد. چيزي که در قيمت توليد مارک براي ما تعيينکننده است. جنس خود مارک است؛ اينکه چرمي، چاپي يا بافت باشد و شما مثلا براي بافت آن از چه سايز و چه بافت و چه رنگهايي مي خواهيد استفاده کنيد.» بيشتر مارکها ساخت خودمان است يکي از چيزهايي که اينجا به چشم ميآيد مدلهاي مختلف مارکهاست. مدل هاي ريز و درشتي که در جنس هاي گوناگوني مثل چرمي، فلزي و پارچهاي عرضه ميشود. هر کدام از مارک فروشان اينجا با توجه به سفارشي که مي گيرند تمام تلاششان را ميکنند که تميزترين کار را به خريداران خود تحويل دهند. حسين يکي ديگر از کاسب هايي بازاري در اين حوزه است او درباره توليد اين مارکها ميگويد:«بيشتر اين کارهايي که ميبينيد در حال حاضر توليد و بافتهاي خودمان است ولي تک وتوک مي شود کارهايي مثل نمونههاي فلزي را پيدا کرد که آنها را وارد ميکنيم.» اين چند سال سفارش کارهاي ايراني بيشتر شده وقتي پاي بحث کالاي ايراني و خارجي را به ميان مي آيد. بيشتر آدم هاي اين صنف روي يک نکته اشتراک نظر دارند.آن هم اينکه رويکرد مصرف کننده هاي داخلي نسبت به استفاده از کالاي با کيفيت ايراني طي چند سال گذشته تغييرات رو به بهبودي را با خود به همراه داشته است. تاجايي که مردم حالا نسبت به گذشته خودشان هم به اين موضوع واقف اند که بخش قابل توجهي از پوساک موجود در بازار و با مارک هاي خارجي حاصل زحمت خياطان و توليدکننده هاي وطني است.« ما اينجا علاوه بر مارک هاي خارجي مارک هاي داخلي را هم توليد مي کنيم و سفارش ميگيريم در اين حد که ميتوانم بگويم در حال حاضر فروش مارکهاي ايراني با خارجي تقريبا نصف،نصف است و حتي در اين مدت سفارش مارک هاي ايراني نسبت خارجي بيشتر بوده و روند روبه رشدي داشته و دارد؛ علاوه بر اين شما توليد کننده هايي را در نظر بگيريد طي ساليان با يک برند خاص خارجي بين هم صنفي ها و بازاري هاي خودشان شناخته شده اند. اين افراد چون اجناسشان با همان مارک تقلبي در ايران جاي خودش را باز کرده برايشان فرق نمي کند و همچنان ترجيح مي دهد که به جاي طراحي يک مارک جديد از همان نمونه خارجي اش استفاده کنند» همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar