افزایش کرایه کامیون ها ابلاغ شد
فارس/ معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي از رفع مشکل و پرداخت ۵۰ درصد حق بيمه رانندگان از سوي دولت خبر داد و گفت: افزايش متوسط ۱۵ درصدي کرايه کاميونها از ۲۷ ارديبهشت ابلاغ و لازمالاجرا شد. داريوش اماني در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، درباره افزايش مشکلات رانندگان حمل و نقل عمومي جادهاي پس از نوسانات اخير ارزي و برنامه سازمان راهداري و حملونقل جادهاي در حوزه حمايت از کاميونداران و رانندگان اين ناوگان اظهار داشت: سازمان راهداري و حملونقل جادهاي در اين حوزه فعاليتهاي زيادي را انجام داد و جلساتي را برگزار کرد. وي افزود: سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي پيش از اين از طريق کانالهاي ارتباطي با رانندگان که همان اصناف و تشکلهاي و کانون سراسري آنها است، از مشکلات آنها آگاه شد. اماني افزود: اين اصناف بر اساس قانون وزارت کار توسط رانندهها انتخاب ميشود و به عنوان نماينده رانندگان پيگير مشکلات آنها هستند و سازمان راهداري هم با نمايندگان اين جامعه 600 هزار نفري در سطح کشور ارتباط دارد. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي ادامه داد: مسائل و مشکلات رانندهها و کاميونداران از طريق اين اصناف و نماينده آنها به ما بازتاب داده ميشود. * افزايش متوسط 15 درصدي کرايه کاميونها از 27 ارديبهشت 97 وي با اشاره به اينکه يکي از خواستههاي کاميونداران افزايش کرايههاي حمل است، بيان کرد: از سه سال گذشته هيچ گونه افزايشي در نرخ کرايه کاميونها و ناوگان حملونقل عمومي جادهاي صورت نگرفته بود و رانندگان با سياستهاي دولت همراهي مناسبي داشتهاند. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي گفت: پس از نوسانات اخير ارزي، هزينه رانندگان افزايش يافت و قيمت لوازم يدکي، قطعه، روغن، لاستيک، خدمات تعميرگاهي، قيمت بيمه شخص ثالث و غيره افزايش يافت. اماني با بيان اينکه ضرورت داشت در نرخ کرايه رانندگان ناوگان بازنگري انجام شود، گفت: از ارديبهشتماه امسال موضوع بازنگري در نرخ کرايههاي کاميون در دستور کار سازمان راهداري و حملونقل جادهاي قرار گرفت؛ پس از برگزاري جلسات کارشناسي با اصناف مختلف مرتبط، کارهاي قانوني افزايش نرخ کرايهها در دستور کار قرار گرفت، تا از مراجع قانوني پيگيري و اين افزايش اعمال شود. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي ادامه داد: از ابتداي ماه مبارک رمضان (27 ارديبهشت 97) موضوع افزايش کرايهها بين 15 تا 20 درصد به استانها ابلاغ شد که به طور متوسط در کشور افزايش 15 درصد اعمال شده است، اين افزايش کرايهها از سوي برخي استانها اعمال شد و برخي از استانهاي ديگر نيز از پنجم خرداد و روزهاي آتي اين کرايههاي جديد را اعمال خواهند کرد. اماني با تأکيد بر اينکه کرايههاي جديد در اغلب مراکز استان اعمال شده است، اظهار داشت: اگر نرخهاي جديد در برخي شهرستان اعمال نشده است، به زودي اعمال ميشود، زيرا در برخي شهرستانها به دليل آنکه شرايط و زيرساخت فراهم نبود، اجراي کامل اين موضوع به روز آينده موکول شد، اما در کل مراکز استان نرخهاي جديد اعمال شده است. * بررسي جوانب مختلف اعمال کرايه کاميونها بر اساس تن-کيلومتر معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي درباره اعمال نرخهاي کرايه بر اساس تن-کيلومتر (و نه توافقي) که خواسته برخي رانندگان است، گفت: کرايه رانندگان کاميون توافقي است و بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد سال 69 توافق بين صنف راننده و صنف شرکتها است؛ همه رانندگان اين خواسته را ندارند، اما برخي لازم ميدانند نرخ کرايه بر اساس تن - کيلومتر باشد که ما اين موضوع را رد نميکنيم، کارشناسان ما در حال بررسي اين موضوع هستند، اما کرايه بر اساس تن - کيلومتر شرايط و زيرساختهاي خاصي را ميطلبد و در شرايط جاده کوهستاني، جاده کويري، نوع فصل، ميزان بارشها متفاوت است که بايد در بحث تن - کيلومتر همه مواردا و گزينهها لحاظ شود؛ بايد نحوه محاسبه کرايهها بر اساس تن - کيلومتر مشخص و مشکلات قانوني آن رفع شود، تا حداقل از وضع موجود به وضع بدتر نرويم. اماني گفت: همين درخواست بار مجازي که مورد اعتراض رانندگان در بنادر است، در چند سال پيش خواسته همين رانندگان بود و اعلام ميکردند که به عنوان مثال بايد 10 روز در گرماي اهواز يا بندرعباس منتظر دريافت بار در نوبت بمانند و چند روز هزينه کنند تا بتوانند يک بار دريافت کنند، اما نوبت مجازي به رانندگان کمک کرد که با يک پيامک از داخل خانه نوبت بار بگيرند و از يکي، دو روز قبل به آنها اعلام شود که امروز بار آنها آماده است و به سوي پايانه حرکت کنند. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي ادامه داد: با اين حال برخي از رانندگان اعتراض کردهاند که اين موضوع موجب شده است همه رانندگان از کل کشور به اين پايانههاي بار وصل شوند، در حالي که پيش از اين، فقط رانندگان خاص به بنادر ميرفتند و اين کار موجب شده است که همه نوبت بگيرند و اين موجب کم باري در بنادر ميشود. اماني تأکيد کرد: ما همه اين موارد را از سوي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي با همکاري اصناف رانندگان و شرکتها بررسي ميکنيم و تلاش ميکنيم به نتيجه مناسب بيانجامد. * پرداخت 50 درصد حق بيمه از سوي دولت وي با بيان اينکه مشکل ديگر رانندگان بحث بيمه آنها بود، اظهار داشت: بر اساس قانون سال 79 رانندگان جزو قانون خاص هستند و 50 درصد حق بيمه آنها به صورت يارانه از سوي دولت به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت ميشود و 50 درصد بيمه نيز توسط رانندگان پرداخت ميشود. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي اظهار داشت: منابع بايد از طريق دولت به سازمان تأمين اجتماعي واگذار ميشد که از ابتداي امسال مشکلاتي در تأمين اجتماعي داشتيم که به دليل عدم دريافت منابع مالي از دولت در چند شعبه استاني حق بيمه رانندگان بدون محاسبه يارانه 50 درصدي لحاظ شده بود که زمينه نارضايتي رانندگان را فراهم آورد. اماني افزود: طي پيگيريهاي سازمان راهداري و همراهي سازمان تأمين اجتماعي اين موضوع اصلاح شد و در حال حاضر مشکل بيمه اين رانندگان بر اساس روال قبل اعمال ميشود. * دستور وزير تعاون براي رفع مشکل حقوق بازنشستگي رانندگان معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي با بيان اينکه يکي ديگر از خواستههاي رانندگان، موضوع بازنشستگي آنها بود، توضيح داد: در حال حاضر بيمه براي بازنشستگي رانندگان، حداقل حقوق را در نظر ميگيرد و رانندهاي اگر بعد از 30 سال تلاش بازنشسته شد، با همان حداقل حقوق بازنشسته ميشود که اين موجب اعتراض رانندگان بود که البته حرف بهحقي است. اماني بيان کرد: اصناف رانندگان، متقاضي بودند که به صورت داوطلبانه هر رانندهاي که مايل بود مازاد حق بيمه را پرداخت کند و با حقوق بالاتري بازنشسته شود که اين موضوع نيز در دستور کار قرار گرفت و مکاتبات آن با وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي انجام شد که وي نيز دستور صريح داد تا اين اتفاق رخ دهد؛ کارگروهي در سازمان تأمين اجتماعي براي اين موضوع تشکيل شد که نمايندگان اصناف مرتبط با رانندگان نيز در اين کارگروه حضور دارند و اميدواريم موضوع بازنشستگي رانندگان حداکثر تا دو ماه آينده بررسي و مشکل رفع شود، تا رانندگاني که داوطلبانه مايل به پرداخت پول بيشتري به بيمه هستند، با رقم بالاتري بازنشسته شوند. * پيشنهاد تجديدنظر در شرايط «سخت و زيانآور» لحاظ شدن شغل رانندگي جاده معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي اضافه کرد: يکي ديگر از مشکلات رانندگان که در حال حاضر مطرح ميشود، موضوع سخت و زيانآور بودن شغل رانندگي ناوگان عمومي جادهاي است که در اين باره هم البته اختلافاتي بين رانندگان وجود داشت، با توجه به اينکه اگر بر اساس همين قانون فعلي باشد، اين موضوع براي رانندگان معايبي بيشتر از مزايا دارد. اماني توضيح داد: معايب آن اين است که وقتي رانندگان تابع اين قانون شدند، نميتوانند بيشتر از 6 ساعت رانندگي کنند و اين اولين زيان آنهاست، زيرا طبق قانون ما رانندگان ميتوانند تا 9 ساعت رانندگي کنند. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي ادامه داد: دومين مشکل آن است که ضريب بالاتري را بايد پرداخت کنند و اين هم يکي از مشکلاتي است که ضريب بالاتر را بايد راننده از جيب خود پرداخت کند. وي افزود: سومين مشکل در مورد قانون فعلي اين است که راننده بايد بين 20 تا 25 سال و با سابقه کمتري بازنشسته شود، در حالي که رانندگان معتقد هستند که اگر با 30 سال کار هم بازنشسته شوند، امکان تأمين معيشت خود را با اين حداقل حقوق ندارند و مشکلات آنها در ابتداي بازنشستگي بسيار بيشتر ميشود، بنابراين راضي نيستند که حتي با 30 سال کار هم بازنشسته شوند. اماني افزود: اين موارد بايد بررسي شود که البته ما اين مشکلات را به مجلس منعکس کردهايم، تا اگر موضوع مشاغل سخت و زيانآور براي رانندگان در نظر گرفته شود، قانون اصلاح شود تا مزاياي بيشتري براي رانندگان داشته باشد، نه آنکه معايب بيشتر از مزايا باشد. * تحوه توزيع بار در پايانهها و تلاش براي رفع توزيع ناعادلانه بار معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي بيان کرد: يکي ديگر از انتقاداتي که رانندگان مطرح ميکردند، در حوزه توزيع ناعادلانه بار بود که در برخي پايانهها خصوصاً پايانههاي بندري وجود داشت. وي گفت: ما در حال بررسي اين موضوع هستيم و به صورت جدي مشکلات را دنبال ميکنيم، تا اگر مشکلاتي وجود داشت رفع شود و اگر اين مشکلات مربوط به خودمان است، به سرعت برطرف کنيم. * برخورد قاطع با دريافت کميسيونهاي غيرقانوني از رانندگان کاميون اماني افزود: يکي ديگر از مشکلات رانندگان، موضوع کمسيونهاي اضافه بابت دريافت بار بود که از رانندگان دريافت ميشد؛ ما به صورت جدي به اين موضوع ورود کردهايم و قطعاً با چنين تخلفاتي، برخورد جدي قانوني خواهيم داشت. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي تأکيد کرد: اگر شرکتهاي حمل و نقل تخلفاتي کنند، در کميسيون ماده 12 تخلفات آنها بررسي ميشود و مورد بازخواست قرار ميگيرند، خصوصا سازمان راهداري در بحث کميسيونهاي اضافي که برخي شرکتهاي حملونقلي دريافت ميکنند، ورود کرده و اگر گزارش تخلفي در اينباره به دست سازمان راهداري برسد و يا همکاران سازمان راهداري چنين تخلفاتي را کشف کنند، حتماً برخورد قاطع و جدي خواهيم داشت و اين از خط قرمزهاي سازمان راهداري است. * وجود750 مجتمع در جادههاي شرياني وي درباره مشکلات رانندگان مبني بر توقفهاي شبانه در بين راهها و در مجتمعهاي خدمات بينراهي و امنيت بارهاي آنها در حين استراحت، توضيح داد: به همه مجتمعهاي خدماتي-رفاهي که توسط بخش خصوصي و با نظارت سازمان راهداري و حملونقل جادهاي احداث شده است، ابلاغ کردهايم که حتماً پذيراي رانندگان کاميون باشند و اگر رانندگان جايي را از اين مجتمعها سراغ دارند که اجازه ورود کاميون نميدهند، حتماً به سازمان راهداري اعلام کنند. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي افزود: مجتمعهاي خدمات رفاهي بايد پذيراي رانندگان باشند و به آنها اجازه استراحت و استفاده از تجهيزات را بدهند. اماني ادامه داد: در حال حاضر 750 مجتمع خدماتي - رفاهي در کل کشور و در محورهاي مواصلاتي داريم و اغلب راههاي شرياني اصلي کشور از اين مزيت برخوردار هستند. معاون حملونقل سازمان راهداري و حملونقل جادهاي بيان کرد: به طور متوسط در هر 50 کيلومتر جاده شرياني، تأسيسات مجتمع خدماتي - رفاهي، گردشگري و پمپ بنزين داريم که در کنار جاده با مجوز سازمان راهداري و حملونقل جادهاي ساخته شدهاند و به همه آنها ابلاغ کرديم که بايد پذيراي رانندگان باشند. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar