پراید 40 میلیون میشود؟
باشگاه خبرنگاران/ برخي کارشناسان پيشبيني ميکنند در صورت آزادسازي قيمت خودرو، پرايد به 40 ميليون تومان برسد. برخي کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که بازار آزاد به معناي اين است که عرضه و تقاضا قيمتها را تعيين کند و تعادل در بازار ايجاد شود، اما عدهاي هم مدعي هستند که دولت در بخش عمدهاي از اقتصاد کشور حضور دارد و در اين انحصار همواره وزنه تقاضا سنگينتر است و توليد در شرايطي نيست که بتواند پاسخگوي تقاضا در بازار باشد از اين رو همواره خطر جهش قيمتها وجود دارد. واقعيت اين است که حذف شوراي رقابت يا ماندن اين شورا در دايره قيمتگذاري خودرو، بخشي از مشکلات بازار ايران و قيمتگذاريها در بازار است. موضوع اصلي اين است که هر چند دولتها در تمام ادوار بر اجراي اصل 44 قانون اساسي و ايجاد يک بازار با قواعد اقتصاد آزاد اصرار دارند اما در عمل شاهد رفتارهاي انحصارطلبانه هستيم که وجود يا نبود شوراي رقابت هم در تغيير اين رويکرد نميتواند تأثيرگذار باشد. موضوع قيمتگذاري در بازارهاي بلاتکليف کشورمان که بين چارچوبهاي بازارگرداني دستوري يا آزاد سردرگم ماندهاند، تنها به بودن يا نبودن شوراي رقابت خلاصه نميشود. از طرف ديگر بسياري از کارشناسان معتقدند در صورت آزادسازي قيمت خودرو، بايد حمايتهاي دولتي از اين صنعت متوقف شود و تعرفه بالاي خودروهاي خارجي کاهش يابد. اما آنچه در ميان تمام اين نظرات نگران کننده به نظر ميرسد؛ افزايش ناگهاني قيمت خودروهاي داخلي و کاهش توان مردم براي خريد اين خودروها است. در اين راستا برخي کارشناسان پيشبيني ميکنند که در صورت آزادسازي قيمت خودرو، پرايد به 40 ميليون تومان برسد. در راستاي روشن شدن زواياي بيشتري از اين موضوع با چند تن از فعالان اين صنعت به گفتوگو پرداختهايم که در ادامه ميآيد؛ منافع مردم در حفظ توليد ملي است ساسان قرباني سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت، کشاورزي باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واقعيت اين است که قيمت تمام مواد اوليه افزايش پيدا کرده است؛ چه موادي که در داخل توليد ميشود و چه قطعاتي که از خارج به کشور وارد ميشود. وي با اشاره به عدم تغيير حقوق و دستمزدها در سال جديد تأکيد کرد: هزينههاي سربار و يکسري از هزينههاي شرکتهاي خودروسازي به صورت طبيعي در سال جديد افزايش يافته است و اين در حالي است که سقف قيمتهاي خودرو ثابت نگه داشته شده و مسئولان به اين موضوع بيتوجهاند که قيمت مواد اوليه بالا رفته است. سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو بيان کرد: به طور طبيعي اگر قيمت خودرو آزادسازي شود ناخودآگاه قيمت خودروهاي داخلي در بازار بالاتر خواهد رفت، هرچند که ميزان افزايش قيمت خودرو بستگي به ميزان قيمت مواد اوليه داشته و در خودروهاي مختلف متفاوت است. قرباني در پاسخ به اين پرسش که آيا با آزادسازي قيمت خودروي داخلي، پرايد به 40 ميليون تومان ميرسد، گفت: نميتوانم به صورت دقيق به اين سوال پاسخ دهم اما به نظر من به طور حتم با آزادسازي قيمتها پرايد به بالاتر از 30 ميليون تومان خواهد رسيد. وي با اشاره به وجود دو تفکر در بازار خودرو تأکيد کرد: گاهي تفکر دولتي تنها به سمت توجه به توان خريد مردم ميرود و مسئولان در تلاشند که از طريق قيمتگذاري خودرو، منافع ملي را تأمين کنند. قرباني افزود: منطقي است که دولت اگر ميخواهد واقعا از مصرفکننده حمايت کند بايستي شرايط توليد خودرو را در داخل تسهيل کند، به عنوان مثال از خودروسازان ماليات دريافت نکرده و يا به خريداران يارانه بدهد. سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو تأکيد کرد: اگر روند حمايتي کنوني در صنعت خودروسازي ادامه پيدا کند نه تنها اين صنعت بلکه صنعت قطعهسازي نابود خواهد شد. وي افزود: اکنون بسياري از کارکنان شرکتهاي قطعهسازي تعديل شدهاند و در صورتيکه فکر عاجلي براي نجات اين صنعت نشود در آينده شاهد بيکاري وسيعتري در صنعت قطعهسازي خواهيم بود. قرباني با اشاره به مشکلات خودروسازان جهاني در سال 2008 بيان کرد: در آن سال وقتي که براي خودروسازان چالشهاي بزرگ اقتصادي مطرح شد کشورهاي اروپايي و آمريکا شروع به پرداخت يارانه و تسهيلات به خوردوسازان کرده و آنها را از پرداخت ماليات معاف کردند و نتيجه آن شد که شرکتهاي خودروسازي توانستند دو سال بعد دوباره با قدرت به چرخه توليد بازگردند. سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو تصريح کرد: اکنون زمان آن رسيده که دولتمردان يک تصميم جدي و تأثيرگذار در حوزه خودرو اتخاذ کنند و بدون شک اصليترين عوارض قيمتگذاري دستوري، بيکاري و آسيبهاي اجتماعي است. وي با اشاره به تبعات آزادسازي قيمت در حوزه خودرو گفت: ممکن است هر تصميمي که بگيريم خسارتهايي به دنبال داشته باشد، اما هوشمندانه اين است که سعي کنيم تصميمي اتخاذ شود که کمترين آسيب و بيشتري منافع را در پي داشته باشد. قرباني با اشاره به ضرورت تقويت توليد ملي گفت: همه اقتصاددانان بر اين باورند که اگر به واحدهاي توليدي آسيب جدي وارد شود، عواقب اين آسيب بيشتر از همه، مردم و جامعه را دچار تنش خواهد کرد و اکنون زمان آن است که تمام تلاش خود را در جهت حفظ توليد ملي به کار ببنديم. سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو تأکيد کرد: با توجه به الگوبرداري از کشوري مانند ترکيه که در زمان بحران اقتصادي به جاي اينکه به کارگران بيکار شده توليديها، حقوق بيکاري بپردازد، اين هزينه را به صورت يارانه به توليدکنندگان پرداخت کرد، ما ميتوانيم توليد ملي را ياري کنيم. وي تأکيد کرد: پيشنهاد من اين است که از اقدامات موفق جهاني الگوبرداري کرده و در نظر داشته باشيم که هر تصميمي بگيريم مشکلاتي در پي دارد ولي بايد منافع و مضرات هر تصميمي را بررسي کنيم و ببينيم در کدام يک از تصميمات، منافع بر مضرات برتري دارد. آزادسازي قيمت خودرو معنا ندارد در ادامه جمشيد پژوييان اظهار کرد: به نظر من آزادسازي قيمت خودرو معنا ندارد، زيرا بازار خودرو يک بازار انحصاري است و دو کمپاني بزرگ ايران خودرو و سايپا حدود 94 درصد از بازار خودرو را در اختيار دارند. وي افزود: با وجود انحصار در بازار خودروي داخلي هميشه قيمت خودرو ميبايست تحت کنترل و نظارت شوراي رقابت تعيين شود. پژويان با تشريح روند قيمتگذاري در شوراي رقابت تصريح کرد: بر اساس دستورالعمل شوراي رقابت همه موارد مربوط به افزايش قيمت از بانک مرکزي در بخشهاي ديگر دريافت شده و در فرمولي که بايد تعيين قيمت خودرو در نظر گرفته شده است، قرار ميگيرد. رئيس سابق شوراي رقابت اظهار کرد: اعتراض خودروسازان به قيمت خودرو بيمورد نبود زيرا در چند ماه گذشته شوراي رقابت نتوانست آنطور که بايد به وظايف خود عمل کند و تعيينکننده دستورالعمل سازمان خود باشد. وي با تأکيد بر اين موضوع که قيمتگذاري خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت و يا سازمان حمايت از مصرفکنندگان مربوط نيست، گفت: در گذشته مديران خودروسازي هيچ مشکلي با قيمتگذاري نداشتند ولي اکنون به دليل دخالتهاي بيمورد دستگاههاي ديگر، روند قيمتگذاري خودرو مورد انتقاد خودروسازان قرار گرفته است. ساز و کار آزادسازي قيمت خودرو در شرايط کنوني فراهم نيست بهرام شهرياري کارشناس صنعت در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ساز و کار آزادسازي قيمت در شرايط کنوني فراهم نيست و زماني که بازار خودرو در انحصار چند توليدکننده قرار گرفته است نميتوانيم قيمتها را آزاد کنيم. شهرياري افزود: در صورتي که شرايط مختلف در صنعت لحاظ شده و زمينههاي لازم براي تعادل قيمتها فراهم شود آنگاه آزادسازي قيمتها عملي خواهد شد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar