پافشاری آخوندی بر واردات واگن
مهر/ وزير راه از دستور رئيس جمهور در زمينه تامين ناوگان ريلي خبر داد و گفت: به خاطر دستيابي به يک صرفهجويي احتمالي در توليد، ميلياردها دلار يارانه به سوخت تعلق ميگيرد. عباس آخوندي در نشست شوراي عالي ترابري با اشاره به بررسي تغيير مسير تردد ناوگان ترانزيت حامل مواد خطرناک در استان کردستان اظهار داشت: در صورت انتقال مبدأ حرکت کاميونهاي ترانزيتي در داخل کشور از کردستان به آذربايجان غربي، کاميونها بايد ۱۳۰ کيلومتر تردد داشته باشند که مخاطرات مورد بحث با آنها منتقل ميشود، لذا اين دستور جلسه مجدد بايد در کارگروه مربوطه مورد بررسي قرار گيرد. در ادامه مهرداد تقي زاده دبير شورايعالي هماهنگي ترابري کشور تأکيد کرد: اين دستور جلسه مجددا به کارگروه بازگردد و در جلسه فوقالعاده بعدي مورد پيگيري قرار گيرد. به علاوه در کارگروه چند موضوع ديگر شامل خطرات مسير جادهاي، احتمال جايگزين شدن مسير ترکيه در صورت کاهش حجم صادرات و ترانزيت مواد نفتي عراق، همچنين سوانح احتمالي در مسير مرز به ايستگاه راهآهن بايد مورد بررسي قرار گيرد و شرکت راهآهن نيز نظر نهايي خود را آماده ارائه کند. آمادگي بخش خصوصي براي سرمايهگذاري در احداث پايانههاي نفتي نقده و کرمانشاه در ادامه عنوان شد که مسير ترانزيت محمولات نفتي عراق به کشورهاي حاشيه خليجفارس از طريق بنادر امام خميني(ره)، ماهشهر، عباس و براي ترانزيت به افغانستان از مرز شمتيغ انجام ميشود. همچنين مطرح شد که با توجه به بازدهي مناسب پايانههاي حمل ترکيبي مراغه، احداث پايانههاي حمل ترکيبي نقده و کرمانشاه نيز از پتانسيل بالايي برخوردار خواهد بود که در صورت تضمين بار از سوي شرکت راهآهن شرکتهايي آماده سرمايهگذاري براي احداث اين دو پايانه هستند. همچنين حدود ۲۰ درصد از حمل بار جادهاي از طريق مرزهاي تمرچين و باشماق و ۸۰ درصد از مرز پرويزخان وارد کشور ميشود که براي تحقق حمل ترکيبي بايد کاميونها از تمرچين تا مراغه ۱۸۳ کيلومتر از باشماق ۲۸۷ کيلومتر و از پرويزخان ۱۷۵ کيلومتر براي مقصد کرمانشاه بايد سير کنند تا به شبکه ريلي دست يابند. از طرفي مسافت ريلي از مراغه به شمتيغ حدود ۱۷۶۴ کيلومتر و به بندرعباس ۱۹۸۱ کيلومتر است؛ اما از کرمانشاه به شمتيغ ۱۷۳۹ کيلومتر و به بندرعباس ۱۶۱۶ کيلومتر و تا بندر امام خميني (ره) ۸۴۴ کيلومتر محاسبه شده است. بررسي پيشنهادات شرکت راهآهن براي تامين ناوگان ريلي مورد نياز کشور وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه رئيسجمهوري در زمينه تأمين ناوگان دستوري را صادر کرده است گفت: صرفهجويي اقتصادي ملي حاصل از تأمين ناوگان ريلي در حملونقل و مصرف بهمراتب بيشتر از توليد است، اما به خاطر دستيابي به يک صرفهجويي احتمالي در توليد ميلياردها دلار به سوخت يارانه تعلق ميگيرد. به دستور رئيس شورايعالي هماهنگي ترابري کشور مقرر شد، بند ذيل به پيشنهادهاي شرکت راهآهن جهت تأمين ناوگان ريلي اضافه شود: «شرکت راهآهن جمهوري اسلامي ايران پس از تأمين ناوگان نسبت به واگذاري مالکيت و بهرهبرداري در قالب اجاره يا اجاره بهشرط تمليک به بخش خصوصي اقدام خواهد نمود.» دبير شورايعالي هماهنگي ترابري کشور در ادامه با اشاره به ارسال نامهاي به دولت مبني بر اينکه نرخ ارز براي حملونقل ريلي همانند کالاي اساسي محاسبه شود گفت: اين درخواست ضمن تصويب در شورايعالي هماهنگي ترابري کشور مجددا به دولت ارسال شود. در پيشنهاد شرکت راهآهن آمده است: در حال حاضر ۲۵ هزار واگن در ناوگان باري حملونقل ريلي کشور فعاليت دارند که قرار است طبق برنامه ششم توسعه به ۵۸ هزار واگن افزايش يابد؛ اما با توجه به ظرفيت توليد سالانه ۱۶۰۰ دستگاه واگن از سوي سه توليدکننده داخلي حداقل ۱۵ سال زمان لازم است. از طرفي حق دسترسي از ۵۷ درصد به زير ۲۰ درصد رسيد اما به دليل برخي سياستها از ظرفيت پديد آمده بهره لازم برده نشده و حدود ۸۵۰ دستگاه واگن باري در پشت مرزها يا در مسير رسيدن به ايران هستند. سه پيشنهاد شرکت راهآهن براي توسعه حمل ريلي بار ۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت با ايجاد منابع، تسهيلات لازم براي تأمين ۹ هزار واگن را فراهم کرده و شرکت راهآهن بازپرداخت اين تسهيلات را تضمين ميکند تا توليدکننده قادر به فروش اقساطي واگن باشد. ۲- وزارت صنعت، معدن و تجارت بهجاي ممانعت از واردات ناوگان، مجوز ورود ۹ هزار دستگاه واگن خارجي به کشور را صادر کند و در مقابل شرکت راهآهن نيز ضمانتنامهها را صادر کند تا مجموعاً ۱۸ هزار دستگاه واگن باري به ناوگان ريلي کشور اضافه شود. ۳- شرکت ايراني-روسي توليدکننده ناوگان ريلي که با هدف توليد براي بازارهاي جهاني شکل گرفت تا ۱۴۰۰ نسبت به تأمين ۹ هزار واگن و ۱۰۰ دستگاه لکوموتيو باري از طريق تأمينکنندگان داخلي اقدام نمايد اما بهشرط اينکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به هر روش ممکن تأمين مالي کند. به جاي ساخت داخل، وام واردات کانتينر دست دوم داده شود سرانجام محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به ارائه گزارش مقايسه کرايه حمل دريايي شرکتهاي کشتيراني داخلي با خطوط بينالمللي پرداخت و گفت: يکي از ضرورتها براي تأمين ناوگان خارجي، دستدوم و تأمين کانتينر در شرايط خاص، ايجاد امکان واردات و اعطاي تسهيلات است. وي با اشاره به برگزاري جلساتي با شرکتهاي کشتيراني بيان داشت: با توجه به زمانبر بودن ساخت کانتينر در داخل کشور در صورت ايجاد تسهيلات مناسب ميتوان شرايط خريد کانتينرهاي دستدوم را فراهم کرد.