قطار برقی مشهد- تهران همچنان در ایستگاه پکن
خراسان/ پروژه برقي سازي خط آهن مشهد- تهران بعد از کشوقوس هفت ساله در تأمين اعتبار بناست با فاينانس 1.8 ميليارد دلاري چين اجرايي شود اما بعدازاين که اواخر سال گذشته دولت ايران سهم خود را در اين فاينانس تأمين کرد، مقرر شد طرف چيني ضمانت نامه فاينانس را صادر کند و در بهار عمليات اجرايي اين پروژه آغاز شود اما بعد از گذشت حدود هشت ماه از واريز سهم 10 هزار ميلياردي ايران در اين پروژه طرف چيني هنوز ضمانت نامه لازم را نداده و عمليات اجرايي اين پروژه معطل صدور ضمانت نامه توسط پکن است.به گزارش خراسان رضوي، سابقه پروژه برقي سازي خط آهن مشهد- تهران به دولت هشتم بازميگردد؛ در بهمن سال 90 عمليات اجرايي آن رسماً کليد خورد؛ اما بنا به اذعان مديران راهآهن اين پروژه به دليل نبود اعتبارات راکد ماند. در نهايت بهمن 94 رئيسجمهور عمليات اجرايي برقي سازي خط آهن مشهد - تهران را مجدد کليد زد؛ اما بازهم خبري از عمليات اجرايي نشد. ارديبهشت سال گذشته مديرعامل راهآهن کمبود اعتبار را دليل اجرايي نشدن اين پروژه بيان کرد و از سرمايهگذاري 1.7 ميليارد دلاري چين در اين پروژه خبر داد. مرداد سال گذشته قرارداد، نهايي و بنا شد بعدازاين که دولت ايران سهم 15 درصدي خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چيني عمليات اجرايي برقي سازي خط آهن مشهد - تهران را کليد بزند. بعد از کشوقوسهاي فراوان دولت توانست سهم 10 هزارميلياردي خود (15 درصد) در اين پروژه را در اسفند 96 تأمين کند.ارديبهشت امسال مديرعامل راهآهن از قطعيت شروع برقي سازي خط آهن مشهد -تهران در بهار امسال خبر داد؛ اما بعد از گذشت هفته اول خرداد خبري از عمليات اجرايي اين پروژه نشد. همان وقت معاون راهآهن در گفت و گو با خراسان رضوي دليل آن را وجود برخي مشکلات در ضمانتنامه طرف چيني بيان و اظهار کرد: تا دو هفته ديگر ضمانتنامه صادر خواهد شد.حالا بعد از گذشت هشت ماه از واريز سهم ايران در اين پروژه طرف چيني هنوز ضمانتنامهاي صادر نکرده است و خبري از عملياتي شدن اين پروژه که هفت سالگي کلنگ زني خود را طي ميکند، نيست.مديرکل راهآهن خراسان در گفت و گو با خراسان رضوي در اين باره اظهار کرد: مطالعات اين پروژه در حال انجام است و تا زماني که طرف چيني ضمانتنامه لازم را ارائه ندهد، برقي سازي اين خط وارد مرحله تازه نخواهد شد.محمدهادي ضيايي مهر در پاسخ به اين که چرا اين پروژه بعد از چندين سال هنوز در مرحله مطالعات است؟ افزود: درست است که مطالعات اين پروژه از چند سال پيش شروع شده، اما بحث مطالعات عملياتي مانند مطالعات زيرساختها و مواردي از اين قبيل همچنان در حال انجام است؛ اما اين را که چرا اين پروژه وارد فاز عملياتي نشده يا چرا طرف چيني ضمانتنامه صادر نکرده است بايد از مديران راهآهن در تهران پيگيري کرد.