دوربرگردان معاملات در بازار خودرو
مهر/ تغيير پارادايم خريد و فروشها در بازار، معاملات را به نحوي رقم زده که اکنون بسياري از خريداران خودرو که با هدف سرمايهگذاري وارد بازار شده بودند، فروشندهاند، اما بازار، ديگر آن بازار نيست. بازار خودرو اين روزها حال و هواي پاييزي را به معناي واقعي در خود حس ميکند. معاملات از تب و تاب افتادهاند و باز هم در اين بازار، آن دسته از خريداراني که با سوداي گراني بيشتر خودرو وارد گود شده بودند تا بلکه از اين معاملات و آشفته بازار ارزي، سود خود را ببرند، طعم ضرر را کم کم احساس ميکنند. معاملات رنگ و لعاب واقعيتري به خود گرفته و قيمتها با کاهش پلکاني، به سمت واقعي شدن پيش ميرود. تا همين چند وقت پيش، هيچ چرتکه و ماشين حسابي نميتوانست به درستي محاسبه کند که افزايشهاي صورت گرفته در قيمت خودروها با چه مکانيزمي به دست آمده و قيمتهايي که در بازار رد و بدل ميشود، با چه الگويي تعيين شدهاند. ماجراي افزايش حبابي قيمت خودرو چه بود؟ همه چيز به نرخ دلار البته ربط پيدا ميکرد و ماجرا به نحوي شکل ميگرفت که نرخهاي غيرواقعي دلار که به گفته مسئولان دولتي، تنها ۳ درصد از حجم معاملات ارزي کشور را در بر ميگرفت و مشخص نبود با چه مکانيزمي در چهارراه استانبول نرخ ميخورد، عامل تعيين کننده در تعيين قيمت خودرو هم به حساب ميآمد. اينجا بود که ارزش پرايد که به روايتي ارزبري ۱۸۰۰ دلاري دارد، قيمتش از ۲۰ ميليون تومان به يکباره به ۴۰ ميليون تومان رسيد ، اما بدتر از همه اينکه متقاضي خريد آن آنقدر زياد شده بود که اين خودرو با قيمتي که تصورش هم روزي براي خريداران تنها يک طنز بود، متقاضي داشت و معامله مي شد. اينجا بود که کم کم بسياري از مصرفکنندگاني که خريدهاي خود را براي ماههاي آينده و شايد انتهاي سال برنامهريزي کرده بودند و قصد داشتند که براي ايام نوروز ۹۸ خودرو بخرند و يا خودروي خود را تبديل به احسن کنند، از ترس بالا رفتن قيمتها، وارد بازار شدند و تن به قيمت غيرواقعي سپردند؛ در حاليکه خودشان هم به خوبي ميدانستند که هزينه کردن اين همه پول براي اين خودروها، منطقي نيست. در اين ميان برخيها هم با سوداي کسب سود وارد اين بازار شده و واسطه شده بودند، دلالان هم که جاي خود. بازار ديگر آن بازار نيست... اما اکنون بازار ديگر آن بازار نيست. قيمتها به سمت واقعي شدن پيش ميرود و کاهش پلکاني خود را آغاز کرده است؛ حتي در سايتهاي معامله خودرو نيز فروشندگان به اين نتيجه رسيدهاند که بايد قيمتها را کاهش دهند تا مشتري براي آن وجود داشته باشد، چراکه اکنون خريداران در بازار خودرو آن دسته از افرادي هستند که براي تامين نيازهاي واقعي خود، اقدام به خريد خودرو ميکنند؛ اينجا است که ديگر فروش خودرو با قيمتهاي فضايي جواب نميدهد و خريداري نخواهد داشت. در عين حال بايد به اين نکته توجه داشت که به زودي، حجم عظيمي از دارندگان خودروهايي که با تلاطمات بازار ارز، وارد گود شده و خودرو خريده يا خودرو ثبتنام کردهاند، از سمت تقاضا به سمت عرضه حرکت خواهند کرد و اين طور است که توازن بازار به سمت عرضه بيشتر خودرو پيش خواهد رفت و اين خود دليل ديگري بر کاهش قيمتها در هفتههاي آينده خواهد بود. نمايشگاهداران از حال و هواي پاييزي بازار خودرو ميگويند آنگونه که فعالان بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر ميگويند، چند روزي هست که بازار روند منطقي قيمتي به خود گرفته و اگرچه هنوز هم نرخ خودرو در بازار حباب دارد، اما به سمت منطقيتر شدن در حال حرکت است؛ اين در حالي است که عرضه خودرو طي روزهاي گذشته بسيار بالا رفته و فروشندگان از حاشيه سود خود کم کرده و تلاش دارند که هر چه زودتر سرمايه خوابيده در معاملات خودرو را به پول نقد تبديل کنند؛ بنابراين پيشبينيها بر اين است که قيمت طي روزهاي آينده کاهش بيشتري را تجربه کند. يکي از نمايشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر به اين نکته اشاره کرد که تب و تاب بازار خودرو براي خريدهاي سوداگرايانه تقريبا فروکش کرده و اگرچه برخي هنوز بر اين باورند که بايد خودرو بخرند تا سود به دست آورند، اما تعداد آنها بسيار اندک است و بيشترشان فکر اقتصادي ندارند؛ الان تمامي کساني که در دوران رشد قيمت خودرو، اقدام به خريد کرده بودند، اکنون فروشنده شدهاند و همين امرباعث شده ميزان عرضه از ميزان تقاضا بيشتر شود و بنابراين بازار اکنون قيمت را به تناسب عرضه و تقاضا تنظيم ميکند. وي افزود: همه ميدانند که قيمتهاي اعلامي در برخي سايتهاي معامله خودرو غيرواقعي است و حکايت از مقاومت دلالان براي حفظ قيمت دارد، اما واقعيت بازار آن نرخها نيست و اکنون خريداران، متقاضيان واقعي هستند که براي مصرف، و نه سرمايهگذاري يا سوداگري، وارد ميدان شدهاند؛ بنابراين تن به هر قيمتي هم نميدهند. او گفت: بازار خودرو با رونق عرضه، به سمت قيمتهاي منطقي حرکت خواهد کرد؛ اگرچه اين نرخها ممکن است به حد قيمتي قبل از گرانيها نرسد، چراکه به هر حال نرخ خودروها افزايش يافته است و با توجه به اينکه برخي خودروها ارزبري دارند، نرخ آنها به تناسب افزايش قيمت دلار بالا رفته است؛ اما به هر حال قيمتهاي کنوني هنوز هم واقعي نيست و حباب دارد؛ بنابراين پيشبيني ما از بازار اين است که اين حباب به مرور طي هفتههاي آينده تخليه شود. در اين ميان برخي ديگر از نمايشگاهداران، پيشبيني رکود معاملات خودرو را در هفتههاي آينده دارند و ميگويند با توجه به اينکه تقاضاها به سمت تقاضاي واقعي در بازار در حال حرکت است، بنابراين با پيشي گرفتن عرضه بر تقاضا، به نظر ميرسد که علاوه بر اينکه قيمتها منطقيتر خواهد شد، رکود هم به تدريج بر بازار حاکم خواهد شد؛ چراکه به هر حال مردم قدرت خريد مشخصي دارند و همين امر سبب ميشود که منتظر کاهش قيمت بمانند. کاهش پلکاني قيمتها در بازار بررسيهاي ميداني خبرنگار مهر از ميان آگهيهاي خودرويي درج شده در سايتها و نيازمنديهاي روزنامهاي حکايت از آن دارد که هم اکنون پرايد ۱۱۱ درب کارخانه ۲۲ ميليون و ۴۹۲ هزار تومان و به طور متوسط در آگهيها رنج قيمتي ۳۵ تا ۳۶ ميليون توماني را دارد. پرايد ۱۳۱ هم درب کارخانه ۲۲ ميليون و ۷۹۰ هزار تومان و در بازار ۳۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد. هر پرايد ۱۵۱ نيز درب کارخانه ۲۳ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۲ ميليون تومان تا ۳۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان قيمت خورده است. تيبا دو درب کارخانه ۳۰ ميليون و ۳۸۹ هزار تومان و در بازار ۴۳ ميليون و ۵۰۰ تا ۴۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ درب کارخانه ۳۲ ميليون و ۹۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان و در بازار تا ۵۰ ميليون تومان هم قيمت خورده است. در عين حال هر پژو SLX درب کارخانه ۳۵ ميليون و ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار ۵۶ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۵۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت خورده است. هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانهسوز درب کارخانه ۳۴ ميليون و ۷۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۳ ميليون تومان قيمت دارد. مصرفکنندگان هر دستگاه پژو پارس را از درب کارخانه ۴۰ ميليون و ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان تهيه ميکنند که البته اکنون فروشها بسيار محدود است اما بايد براي خريد همين خودرو از بازار آزاد ۶۵ ميليون و ۷۰۰ تا ۶۵ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان هزينه کنند؛ در عين حال هر دستگاه پژو پارس TU۵ کلاس ۱۳ نيز درب کارخانه ۴۲ ميليون و ۴۸۱ هزار تومان و در بازار ۷۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان است. هر دستگاه پژو ۲۰۶ تيپ دو درب کارخانه ۳۶ ميليون و ۲۸۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تيپ ۵ درب کارخانه ۴۱ ميليون و ۹۴۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۶۶ ميليون و ۲۰۰ تا ۶۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان است. همچنين هر دستگاه ۲۰۶ وي ۸ صندوقدار درب کارخانه ۴۲ ميليون و ۷۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار آزاد ۶۷ ميليون تومان است. هر دستگاه سمند ال ايکس درب کارخانه ۳۳ ميليون و ۵۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار ۵۱ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ درب کارخانه ۳۴ ميليون و ۳۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۶ ميليون تومان است. همچنين هر دستگاه سمند دوگانه سود کلاس ۱۶ نيز درب کارخانه ۳۶ ميليون و ۶۱۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸ ميليون و ۲۰۰ تا ۵۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان است. هر دستگاه دنا دندهاي درب کارخانه ۴۶ ميليون و ۹۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار آزاد ۷۶ ميليون تومان، دنا پلاس اتومات درب کارخانه ۵۳ ميليون و ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در بازار آزاد ۹۶ ميليون تومان است.