تسنيم/ هند، ايران و روسيه ماه آينده براي راهاندازي يک مسير ۷۲۰۰کيلومتري تجاري با هم ديدار ميکنند. اين مسير جايگزيني ارزانتر و کوتاهتر براي مسير سنتي کانال سوئز است.
مسير حملونقل بين المللي شمال ــ جنوب يک شبکه چندحالتي از مسيرهاي دريايي و ريلي است که اقيانوس هند و خليج فارس را از طريق ايران با روسيه و اروپاي شمالي مرتبط ميکند.
اين پروژه بهدنبال پروژه چند تريليون دلاري «يک کمربند، يک راه» چين بهوجود آمد. اين دو مسير در داخل ايران به هم برخورد ميکنند.
دهلينو فعالانه پذيراي تهران بوده و اهميت زيادي به اين مسير ميدهد، ايران هم آن را قبول کرده است.
اين مسير پس از عملياتي شدن به هند امکان ميدهد تا کالاهايش را از طريق دريا به بندرعباس بفرستد. از آنجا به بندرانزلي در ساحل درياي خزر منتقل ميشوند و بعد با کشتي به آستاراخان روسيه ميروند، سپس با قطار به اروپا منتقل ميشوند.
اين مسير زمان و هزينه تحويل کالاها را 30 تا بيش از 40 درصد کاهش ميدهد. در مقايسه با کانال سوئز، اين مسير جديد زمان انتقال را از بمبئي به مسکو به 20 روز کاهش ميدهد. ظرفيت تخميني اين مسير 20 تا 30 ميليون تن کالا در سال است.
وزير صنعت و تجارت هند در روز شنبه با هيئت نمايندگان تجاري روسيه در دهلينو ديدار کرد و گفت: «تمام مسائل مربوط به عملياتي شدن اين مسير جديد هرچه زودتر حل خواهند شد».
دولت در بيانيهاي اعلام کرد هند، روسيه و ايران در 23 نوامبر يک ديدار سهجانبه خواهند داشت تا هرچه زودتر مسير را عملياتي کنند.
وزير صنعت و تجارت هند گفت: «اين مسير حملونقل بين المللي شمال ــ جنوب کوتاهترين مسير حملونقل چندگانه است که اقيانوس هند و خليج فارس را به روسيه و اروپاي شمالي متصل ميکند».
هند بايد براي دسترسي به منابع آسياي مرکزي کالاهايش را از طريق چين يا اروپا منتقل کند. مسيرهاي چين و اروپا طولاني، گرانقيمت و زمانبر هستند. ايران عمليترين راه است.
هند سعي دارد بندر استراتژيک چابهار در جنوب شرقي ايران را هم به اين مسير متصل کند.
هفته گذشته مقامات ارشد سه کشور در تهران بر سر موضوع راهاندازي بندر چابهار ديدار کردند. اين اولين ديدار سهجانبه شوراي هماهنگيهاي قرارداد بندر چابهار بود که باعث بهبود و توسعه اقتصادي افغانستان و منطقه ميشود.
براي کشور بستهاي مانند افغانستان، اين مسير جديد يعني باز شدن راهي براي ميلياردها دلار تجارت و کاهش وابستگي اين کشور به خارج.
بازار