تسنيم/ مقصد کارتهاي سوخت خريداري شده کجاست؟" اين سوالي است که وقتي گوشهاي از رونق خريد و فروش کارت سوخت در کشور را به چشم ميبينيم به ذهن متبادر مي شود.
به گزارش تسنيم، اگرچه موضوع خريد و فروش کارت سوخت، موضوع جديدي نيست و در طي ماههاي گذشته، گزارشهاي رسمي مجموعه وزارت نفت حاکي از ابطال بيش از يکصدهزار کارت سوخت سيار در استان سيستان و بلوچستان بوده، اما اين موضوع اخيراً علني شده است و علني شدن آن، عجيب و موضوعي جديد است.
اکنون اگر به جايگاههاي عرضه سوخت در کلانشهرهاي کشور به خصوص تهران مراجعه کنيم، کارکنان برخي جايگاهها که پيش از اين به اقدام غيرقانوني فروش مکملهاي خارجي براي بنزين داخلي مشغول بودند، اکنون به خريد و فروش کارت سوخت مشغولند.
"مقصد کارتهاي سوخت خريداري شده کجاست؟" اين سوالي است که وقتي گوشهاي از رونق خريد و فروش کارت سوخت در کشور را به چشم ميبينيم به ذهن متبادر مي شود.
يکي از ابزارهاي مديريتي دولت براي کاهش قاچاق سوخت از مبادي رسمي عرضه يعني جايگاههاي عرضه سوخت، اجباري شدن استفاده از کارت سوخت شخصي در استانهاي مرزي بوده که همين مسئله موجب خريد کارت سوخت در استانهاي مرکزي و رساندن اين کارتها به دست قاچاقچيان در استانهاي مرزي شده است.
درواقع کارتهاي سوختي که در تهران و ديگر کلانشهرها خريداري مي شود، در استانهاي مرزي همچون سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، ايلام و ... مورد استفاده قرار مي گيرد. از ديگر شواهد اين امر، رشد مصرف بنزين در استانهاي مرزي کشور در هفت ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته بوده، به طوريکه با بررسي آمار مصرف بنزين در استان سيستان و بلوچستان در هفت ماه نخست سال 96 در مقايسه با مصرف بنزين در اين استان در هفت ماه نخست سال جاري، شاهد رشد 50 درصدي مصرف بنزين در اين استان هستيم. اين رشد 50 درصدي در حالي است که در بيشترين ميزان برآورد از رشد طبيعي مصرف در اين استان، ناشي از رشد جمعيت و افزايش خودروهاي شخصي و عمومي، مي توان حداکثر رشدي 8 تا 9 درصدي را براي مصرف بنزين در اين استان طبيعي دانست و بيش از آن (بيش از 40 درصد) ناشي از خريد بنزين با کارتهاي سوخت سيار و انتقال داده شده از شهرهاي ديگر و قاچاق اين بنزينِ خريداري شده است.
تيمور باقري معاون ادارهکل راهداري و حمل و نقل جادهاي سيستان و بلوچستان در اين خصوص اظهار داشت: تخلفات رانندگان و مالکين ناوگان در زمينههايي همچون تخطي از قوانين و مقررات، قاچاق کالا و سوخت و مواردي از اين قبيل سبب اعمال محدوديتهايي روي کارت سوخت و کارت هوشمند ناوگان ميشود که اين محدوديتها ميتواند شامل غيرفعال شدن دائمي و يا موقت کارتهاي مذکور باشد.
بازار