صادرات کفش افزایش یافت
ايسنا/ رئيس اتحاديه کفاشان دستدوز گفت: با وجود کمبود مواد اوليه و شرايط سخت توليد، صادرات کفش ايران افزايش يافته است. رسول شجري در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: در ماههاي اخير به دليل نوسانات نرخ ارز به ويژه دلار و برخي تصميمات در زمينه واردات کالا و مواد اوليه، واردات و تهيه مواد اوليه توليد کفش با مشکل مواجه شده که اين موضوع بر ميزان توليد داخلي تأثير بسزايي داشته است. رئيس اتحاديه کفاشان دستدوز افزود: با سخت شدن شرايط دسترسي به مواد اوليه، قيمت اين مواد از ابتداي سال جاري با رشد ۲۰۰ درصدي روبرو شده است. وي تصريح کرد: به واسطه اشباع بازار از توليدات داخلي در ماههاي گذشته، بازار آنچنان درگير شرايط سخت توليد نشده و تنها قيمت مصرفکننده نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. شجري با بيان اينکه نقدينگي از سطح بازار جمع و مواد اوليه و محصول به صورت منظم دادوستد نميشود، گفت: پيشبيني ميشود اگر مشکلات واردات و تهيه مواد اوليه توليد کفش رفع نشود، بيثباتي و مشکلات توليد به بازار فروش سرايت کند. وي تاکيد کرد: کارخانجات متعددي در زمينه توليد مواد اوليه کفش در کشور فعاليت ميکنند اما اين کارخانجات نياز به مواد اوليه و مکمل دارند که عموماً از بازارهاي ديگر همچون ايتاليا، ترکيه، چين و آلمان تأمين ميشود. رئيس اتحاديه کفاشان دستدوز در پاسخ به اين سؤال که شرايط صادرات چگونه است، بيان کرد: در چند سال اخير بازارهاي صادراتي مناسبي براي کفش ايران ايجاد شد که با وجود مشکلات عديده در سال جاري، ميزان صادرات کفش افزايش يافته است. وي با تاکيد بر اينکه يکي از اصليترين مشکلات توليد کفش، کمبود در چرم سنگين طبيعي است، خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ دلار و افت ارزش پول ملي باعث شده عرضه محصولات ايراني در بازارهاي هدف براي مصرفکننده و فروشنده جذابيت دوچندان داشته باشد. او در پاسخ به اين سؤال که آيا توليد براي رفع نياز بازار داخلي در بازارهاي صادراتي مصرف ميشود، گفت: رشد حجم صادرات کفش به معناي آن نيست که از عرضه در بازار داخلي جلوگيري شده و توليدات داخلي به بازار صادراتي تزريق ميشود. شجري تنوع و طراحي محصولات داخلي را مناسب ارزيابي و يادآور شد: اتحاديه با همکاري اساتيد بينالمللي از کشور ايتاليا به برگزاري دورههاي طراحي کفش ميپردازد و در کنار آن نمايشگاههاي بينالمللي در کشور برپا ميکند.