افزایش 100درصدی قیمت دوچرخه
ايسنا/ درحالي ۸۰ درصد محصولات عرضه شده در بازار دوچرخه ايران، چيني هستند که از ابتداي سال جاري تاکنون، شاهد رشد ۱۰۰ درصدي قيمت اين محصولات در بازار هستيم. حبيبالله محمودان - نايب رييس هيات مديره سنديکاي قطعهسازان موتورسيکلت و دوچرخه درباره آخرين وضعيت قيمت دوچرخه در بازار نسبت به ابتداي سال جاري، اظهار کرد: ۸۰ درصد بازار دوچرخه در ايران در اختيار محصولات چيني است و ۲۰ درصد فضاي باقيمانده در اختيار توليدات داخلي و ساير توليدات ديگر کشورهاي خارجي است که دوچرخههاي مسابقهاي و فيبر کربن را توليد ميکنند. وي با اشاره به اينکه در صنعت دوچرخهسازي هيچ کشوري توان رقابت با چينيها را ندارد، خاطرنشان کرد: به دليل حجم انبوه توليد و حمايتهاي مختلف دولت چين از صنعت دوچرخهسازي قيمت تمام شده محصول براي آنها کاهش مييابد و توليدکنندگان داخلي توان رقابت با محصولات عرضه شده چيني را که با قيمتي پايينتر در بازار عرضه ميشود را ندارند. نايب رييس هيات مديره سنديکاي قطعهسازان موتورسيکلت و دوچرخه، ادامه داد: بنابراين با توجه به شرايط موجود صرفه اقتصادي براي توليد دوچرخه در ايران وجود ندارد، هرچند قطعات مختلفي از جمله تنههاي فلزي و آهني دوچرخه در داخل توليد ميشود، اما درباره ساير قطعات، بهدليل تيراژ انبوه توسط چينيها امکان رقابت ميسر نيست. محمودان با تاکيد بر اينکه کشورهاي در حال توسعه توان رقابت با چينيها را ندارند، گفت: چينيها در صنعت دوچرخهسازي اجازه نفس کشيدن به رقباي خود را نميدهند و با حمايتهاي بيدريغ صورت گرفته از سوي دولت، اين کشور بازار ايران را به سيطره خود در آورده است. وي در ادامه با بيان اينکه مصرف سالانه دوچرخه در ايران حدود دو ميليون دستگاه است، اظهار کرد: قيمتها در حال حاضر تا ۱۰۰ درصد افزايش يافته، چراکه محصولات عرضه شده در بازار وارداتي بوده و قيمت آنها از نرخ ارز تبعيت ميکند. نايب رييس هيات مديره سنديکاي قطعهسازان موتورسيکلت و دوچرخه درباره قدرت خريد مردم با توجه به افزايش ۱۰۰ درصدي قيمت دوچرخه در بازار نيز بيان کرد: تقاضا همچنان در بازار وجود دارد، اما بهدليل پايينبودن قدرت خريد مردم و جمعشدن نقدينگي در بازار، تقاضا به سمتوسوي دوچرخههايي با قيمت پايينتر سوق پيدا کرده است و قدرت خريد براي دوچرخههاي گرانقيمتتر وجود ندارد. به گزارش ايسنا، از ابتداي سال جاري با افزايش نرخ ارز محصولات عرضه شده در بازار دوچرخه با توجه به وابستگي اين حوزه به محصولات خارجي، افزايشي ۱۰۰ درصدي يافته است، بنابراين با توجه به اينکه محصولات عرضه شده در بازار ايران عموما چيني هستند و قيمت آنها تا دو برابر افزايش يافته است، قدرت خريد مردم به سمت توليدات ارزانقيمتتر سوق پيدا کرده و امکان رقابت براي توليدکنندگاني که محصولات خود را با قيمت بيشتر در بازار عرضه ميکنند، وجود ندارد.