آخرین وضعیت قطعه نخست آزادراه تهران-شمال
تسنيم/ مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اعلام کرد که قطعه نخست آزادراه تهران - شمال امسال به بهرهبرداري نخواهد رسيد. خيرالله خادمي - معاون وزير راه و شهرسازي - امروز (سهشنبه) در نشستي خبري اعلام کرد: در بخش آزادراهي ۱۱۶۷ کيلومتر پروژه در حال اجرا داريم و در حوزه راه اصلي و بزرگراهي حدود ۷۷۰۰ کيلومتر پروژه در دست ساخت داريم. در طول سال اين شرکت حدودا ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کيلومتر راه جديد افتتاح ميکند. وي درباره آخرين وضعيت قطعه نخست آزادراه تهران – شمال گفت: پيشرفت فيزيکي اين قطعه در حال حاضر ۹۲ درصد است. با وجود آنکه کار در تمام جبهههاي کاري ادامه دارد و حدود ۵۵ درصد از روسازي کل پروژه نهايي شده است. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اعلام کرد که با توجه به اينکه ايمني پروژه براي ما اصليترين مساله به شمار ميرود، از اينرو احتمالا بهرهبرداري نهايي از اين پروژه تا پايان سال امکانپذير نباشد؛ هرچند که مجري پروژه اعلام کرده که تلاش ميکند موارد لازم را تا پايان سال نهايي کند. معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: کار در قطعات دوم و سوم اين پروژه نيز بسته به شرايطشان پيگيري ميشود و در منطقه سه با شش سرمايهگذار خارجي جلسه داشتيم تا مساله حضور آنها در اين طرح بررسي شود. در کنار آن تلاش شده تمهيداتي انديشيده شود که پس از اجراي قطعي پروژه به وجود آوردن غير قابل کنترل منجر نشود و مردم بتوانند از شرايط اين آزادراه استفاده کنند. خادمي درباره آخرين وضعيت تامين ريل ملي از ذوب آهن نيز توضيح داد: توانستيم اولين قرارداد تامين ريل از طريق مناقصه را با شرکت ذوبآهن امضاء کنيم. در چارچوب اين قرارداد ذوبآهن به ما ۱۵ هزار تن ريل تحويل خواهد داد که پس از دريافت ضمانتنامه از سوي اين شرکت کار آغاز ميشود. به گفته وي، شرکت ساخت و شرکت راهآهن تلاش ميکند از تمام توان داخلي موجود استفاده کند و قطعا ريل ملي يکي از گزينههايي است که در صورت دريافت تاييدات لازم در پروژههاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور درباره آخرين آمار از پيشرفت پروژههاي ريلي نيز اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ تاکنون ما حدود ۹۷۰ کيلومتر ريلگذاري جديد کردهايم. براي اجراي اين پروژه نياز بود که از ريل قابل توجهي بهرهگيري شود که از اينرو در اين سالها حدود ۶۰ هزار تن ريل از کشورهاي خارجي خريداري و وارد ايران شده است. آنچه در سالهاي گذشته اتفاق افتاد يک انقلاب جدي در زمينه ريلگذاري بود و اميدواريم همين روال نيز در آينده ادامه يابد. خادمي درباره آخرين وضعيت پيشرفت راههاي اصلي و روستايي کشور، توضيح داد: پيش از انقلاب حدود ۴۷ هزار کيلومتر راه اصلي و فرعي درجه دو و درجه سه داشتيم. امروز اين عدد به ۱۰۸ هزار کيلومتر رسيده است. همچنين در سال ۱۳۵۷ راههاي روستايي کشور حدود ۳۰۰۰ کيلومتر بود که امروز اين عدد به ۱۰۴ هزار کيلومتر رسيده است. وي درباره پيگيري پروژههاي ريلي در سالهاي آينده نيز اظهار کرد: شرکت ساخت از چند سال قبل پنج پروژه ريلي اولويتدار را در دستور کار قرار داد که خوشبختانه تاکنون راهآهن همدان، کرمانشاه و اروميه به بهرهبرداري رسيده و راهآهن رشت و خط دوم تبريز نيز در آينده نزديک به بهرهبرداري ميرسند. پس از آن پيگيري پروژههاي ديگر نيز ادامه خواهد داشت و در صورتي که منابع مالي لازم برسد ميتوان به افتتاح راهآهن کردستان در سالهاي پيشرو نيز فکر کرد. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور در پايان با بيان اينکه سالهاي ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را ميتوان به عنوان سالهاي شکوفايي آزادراهي کشور در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: بسياري از پروژههاي آزادراهي کشورمان که سالهاي طولاني روي آن کار شد به مرحله افتتاح نزديک ميشوند و ميتوان انتظار داشت که در سالهاي پيشرو پيشرفت قابل توجهي در حوزه آزادراهها به ثبت برسد.