لابی نمایشگاهداران برای دریافت خودروی صفر
باشگاه خبرنگاران/ حدود يکماه پيش بود که پس از کشوقوسهاي فراوان، قيمت خودروهاي داخلي با وعده افزايش توليد بالا رفت و از اواسط بهمن به نوعي هرج و مرج شده است. معرفي فرمولي از وزارت صنعت، معدن و تجارت که مجوز افزايش قيمت را براي خودروسازان صادر کرد و طبق تصميم اين وزارتخانه، خودروسازان توانستند در مرحله نخست، ۳۰ درصد به قيمت محصولات پرتيراژ (زير ۴۵ ميليون توماني) خود بيافزايند، افزايشي که منجر به عملي شدن تعهداتشان (پيشفروشهاي انجام شده با موعد تحويل حدفاصل ابتداي شهريور تا انتهاي ديماه امسال) نشد. فرمولي که در خيلي از جاهاي از آن فاکتور گرفته شده است. در مرحله دوم که عملا به معناي آزادسازي قيمتها بود، ابتداي بهمن امسال کليد خورد و خودروسازان قيمت تمام محصولات خود را براساس حاشيه بازار تعيين کردند و قيمت خودروها تا ۵ درصد زير نرخ روز بازار افزايش يافت و پيشفروشهاي قديم و آتي با قيمتهاي حاشيه بازار اجرايي شد ولي باز هم خبري از انجام تعهدات خودروسازان و افزايش توليد و عرضه نبود. البته براساس گزارشها، وزارت صنعت چند وقتي است که فرآيند پرداخت ۴ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي از سوي دولت به خودروسازان آغاز شده که مطابق با توافقات صورت گرفته ميان خودروسازان و قطعهسازان قرار بر اين شد تا اين ۴ هزار ميليارد تومان مستقيما به بخش اقتصادي کشور تزريق شود. دو هزار ميليارد تومان از تسهيلات در نظر گرفته شده مصوب دولت به ايران خودرو و دو هزار ميليارد تومان به سايپا اختصاص خواهد يافت. اين منابع از سوي خودروسازان به قطعه سازان پرداخت خواهد شد. اين در حالي است که رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت درباره برخي ادعاها مبني بر اينکه فرمولي که وزارت صمت براي ارزاني خودرو به کار برده به گراني دوباره در بازار منجر شده است، گفت: گراني خودرو ارتباطي با به کارگيري اين شيوه ندارد، براي ارزاني خودرو، توليد بايد افزايش پيدا کند. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکار لازم براي کاهش قيمت خودرو، اظهار کرد: توليد خودرو بايد افزايش يابد تا با عرضه بيشتر قيمتها کاهش پيدا کند. قطعا صدور مجوز افزايش قيمت خودروها، خوني تازه در رگهاي خودروسازان جاري کرد، اما بعيد است بتواند توليد را در حدي چشمگير افزايش دهد. طبق وعده وزارت صنعت، توليد خودرو تا پايان سال به يک ميليون دستگاه خواهد رسيد و اين يعني بيش از ۳۰ درصد کاهش توليد نسبت به سال گذشته، تازه رسيدن به توليد يک ميليون دستگاه خودرو با توجه به روند فعلي توليد، خود با علامت سوال روبهرو است و اينکه چنين تيراژي در کارنامه ۹۷ خودروسازان به ثبت برسد، قطعي نيست. بيشتر نمايشگاه داران با لابي، خودروي سند نخورده دريافت ميکنند مهدي معيني از فعالان بازار خودرو گفت: بيشتر نمايشگاه داران با شيتيل و لابي خود در شرکتهاي ايران خودرو و سايپا خودروي سند نخورده و دست اول دريافت ميکنند و اين در حالي است که در بازار بهطور مستقيم عرضهاي نيست و همچنين بيشتر افرادي که خودرو پيش خريد کردهاند و يا به صورت اعتباري اقدام به ثبت خريد کردهاند در موعد مقرر موفق به دريافت خودرو نميشوند. اين فعال بازار خودرو گفت: خودروسازان داخلي کار را بلد شدند و با عرضه نکردن خودروي پرايد، ۲۰۶ و امثال اين خودروهاي داخلي را از زير پنجاه ميليون تومان به نزديک ۱۰۰ ميليون تومان رساندند و اين موضوع همچنان بدون نظارت دستگاههاي مربوط در حال ادامه است. معيني تصريح کرد: با توجه به نزديک شدن به روزهاي پاياني سال اين روند افزايش روز به روز بيشتر ميشود و سودجويان نهايت استفاده را از اين آشفته بازار خواهند کرد. در صورت عرضه مستمر خودرو در بازار قيمتها به شدت کاهش خواهد يافت اميرحسين قناتي مديرکل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صمت گفت: اگر فقط پيش فروش باشد و عرضه در بازار صورت نگيرد وضعيت تغييري نخواهد کرد و خريداران واقعي با نبود عرضه و افزايش قيمت مواجه خواهند شد بنابراين تصميم بر اين شد ۸۰ درصد عرضه روزانه بر اساس تعهدات معوق و ۲۰ درصد به صورت فروش نقدي باشد. وي افزود: روند افزايش توليد اتفاق افتاده است و توليد روزانه ايران خودرو به بالاي ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه رسيده است بنابراين بخشي از توليد به صورت عرضه فوري و مستمر انجام ميشود و دو شرکت خودروساز موظف شدند فروش مستمر را تا واقعي شدن قيمتها و تعادل در بازار ادامه داشته باشند. قناتي گفت: پيش بيني ما بر اين است که در صورت عرضه مستمر خودرو در بازار قيمتها به شدت کاهش خواهد يافت. اين مقام مسئول تصريح کرد: يکي از دلايل عرضه فوري براي حذف واسطهها و دلالان و نياز مشتري است. با عرضه متناسب و نظارت بيشتر واسطهها حذف خواهند شد و مصرف کننده حقيقي خودرو مشخص خواهد شد. وي ادامه داد: در بازار خودرو يا هر کالاي ديگري که مردم احساس کنند نسبت به آينده آن اطميناني نيست دچار بحران خواهد شد. مديرکل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صمت گفت: با توجه تمام مشکلات و کمبود قطعات، قطعه سازان با حمايت دولت در توليد همراهي کردند و در نهايت خط خودروساز تجهيز شد. بالارفتن تيراز توليد خودرو نشان دهنده اطمينان بيشتر خودروساز و عرضه بيشتر در جهت کاهش قيمت است. قناتي درباره تاثير قيمتها در بازار بر قيمت توليد خورو گفت: ملاک قيمت بر اساس قيمت حاشيه بازار است که سازمان حمايت تعيين ميکند و قيمتهاي فعلي نيز بر اساس تعادل بازار در اول بهمن ۹۷ است. وي درباره قيمتهاي فعلي گفت: قيمتهاي حاشيه بازاري به خودروسازان ابلاغ شده است حبابي نيست. ملاک عمل بر اساس اعلام سازمان حمايت است و خودروسازان بر اساس قيمت ابلاغ شده موظف به تعيين قيمت هستند تا قيمتها به قيمت واقعي برسد.